شنبه 23 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خوانشی نو از چندمضراب حجاز منتشر می شود، قطعه ای از پويا سرايی و مصباح قمصری برای يادمان استاد پرويز مشکاتيان

قطعه «چندمضراب حجاز» که يکی از مشهورترين و زيباترين آثار استاد پرويز مشکاتيان در آلبوم «صبح مشتاقان» است، در خوانشی جديد، بصورت دو نوازی سنتور و بم کمان توسط پويا سرايی و با تنظيم مصباح قمصری موردِ روايتِ دوباره قرار گرفته است.

پويا سرايی آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور با اعلام اين خبر در اين زمينه می گويد: «اين قطعه از کودکی با من بوده است، همواره آنرا زمزمه کرده ام و احساسم هميشه اين بود که اين قطعه نمودِ صوتیِ شخصيت استاد است. نميخواهم اين احساس حالت القا يا تحميل داشته باشد ولی شايد جالب باشد بدانيد تا به حال با دوستان نسبتا زيادی نيز در اين مورد صحبت کردم و آنها هم با من هم عقيده بودند. نميدانم ملاحت، شيرينی يا شوريدگیِ جمله پردازی اين چهارمضراب مويد اين حس است يا چابکی و شنگولیِ آن. به هرترتيب قرار من و مصباح، ضبط يک قطعه از آثار استاد با برداشت و تنظيمی جديد بود. تا لحظه ای که وارد استوديو شدم. اين قطعه قرار بود شورانگيز باشد؛ اما يکباره نظرم عوض شد. به همين جهت، اين قطعه تنها يکبار، مطلقا بدون هيچ ويرايش و با پاساژها و مختصات بداهه، صورت گرفت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصباح قمصری هم در مورد تنظيم و نوازندگی اين قطعه گفت: «قطعات اين چنين را ميتوان به صدها طريق روايت کرد که هر کدام با وجود تفاوت هم، زيبا و قابل تامل باشند. پيشنهاد اجرای همچنين کاری، اول از سوی پويا بود که تنظيم و طراحی آن تا پخته شدن نهايی، نيازمند تفکر و تمرين بسيار بود. در تنظيم اين قطعه از فواصل هارمونيک و غيرهارمونيک متنوعی استفاده شده است به نحوی که گرايش و بيان فرم قطعه به سمت روايتی جديد پيش برود. روايتی که در کنار نسخه اصلی، نسخه ای ديگر تلقی شود.»

قمصری در ادامه صحبتهايش افزود: «به علاوه در تنظيم اين کار، از تپينگ های (Tapping) متعدد بم کمان نيز استفاده شده است تا هم افه ای کوبه ای به کار افزوده شده و هم انسجام قطعه به اين ترتيب حفظ شود.»

شايان ذکر است که اين قطعه بخشی از مجموعه فعاليتهای قمصری و سرايی در ماه های اخير است و اين دو هنرمند در حال تدوين نهايی مجموعه ی دو نوازی سنتور و بم کمان هستند که به زودی منتشر خواهد شد.

علاقه مندان می توانند «خوانشی نو از چندمضراب حجاز» را طی روزهای آتی، همزمان و به انگيزه سالگرد درگذشت استاد پرويز مشکاتيان از طريق سايت های تخصصی موسيقی به صورت رايگان دريافت نمايند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016