پنجشنبه 6 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گله‌ شهرام ناظری در تشييع پيکر احمد ابراهيمی

پيکر احمد ابراهيمی با حضور هنرمندان و دوستداران اين استاد آواز ايران از مقابل تالار وحدت تشييع شد.

به گزارش خبرنگار موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که امروز (پنج‌شنبه، ششم تيرماه) برگزار شد، حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقی ايران، در سخنانی گفت: همه از خداييم و به سوی خدا بازمی‌گرديم. دريغ‌مندانه می‌گويم که هفته‌ها و روزهايی است که هر روز خبر ناگوار فقدان بزرگانی از قبيله موسيقی را می‌شنويم. اين هفته‌ها داغ بزرگانی بر دل اهالی هنر ماند که جبرانش بسيار مشکل و محال است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در ادامه گفت: به همه اهل هنر و مردم هنردوست و قبيله آواز و همچنين خانواده استاد ابراهيمی بخصوص همسر داغ‌دارش تسليت می‌گويم.

مديرعامل خانه موسيقی عنوان کرد: حدود ۳۰ سال پيش در منزل هنرمند بزرگ محمد موسوی که از برجسته‌ترين نوازندگان نی است، ايشان نواری گذاشتند که با هم‌نوازی خود ايشان بود. من برای اولين‌بار صدايی را شنيدم که صدای خاصی بود و تا آن روز آن را نشنيده بودم. گفتند اين صدا صدای استاد ابراهيمی است. صدايی گرم و دلنشين بود. اشراف وی به شعر و ادبيات از آوازش تراوش می‌کرد. مدت‌ها بعد که حضور ايشان رسيدم، مجسمه‌ای از اخلاق و تواضع و البته موسيقی ديدم. مردی بود که بحق می‌توان گفت اشراف کامل به موسيقی و رديف‌های موسيقی داشت و بزرگانی را ديده بود و درک کرده بود که روی شعرش تاثيرگذار بود.

نوربخش تأکيد کرد: شخصيت ايشان و وارستگی اين مرد که در جوانی و ميانسالی، زمانی که هم توانايی داشت و هم تسلط و هم امکانات و شهرت، طوری بود که برای ويژگی اخلاقی‌اش همه اينها را رها کرد. شروع کارش با استاد محجوبی بود و در راديو با اين استادان همکار بود. چه شده است که در اوج کار همه اينها را رها می‌کند؟ اين چيزی است که بايد برای همه ما درس باشد.

او در سخنان پايانی‌اش گفت: به اين مساله هم توجه کنيد که استاد احمد ابراهيمی خانه ندارد و اين دردی است برای جامعه هنری. اميدوارم به اين مسائل توجه شود و روح اين مرد در جوار رضوان الهی جای گيرد و خداوند درجات او را متعال گرداند و همچنين به خانواده خودش و خانواده هنری صبر دهد.

پس از او عليرضا قربانی يکی از شاگردان استاد ابراهيمی گفت: خدمت خانواده استاد بزرگ تسليت عرض می‌کنم. از همه بزرگانی که در جمع هستند، عذرخواهی می‌کنم. همه گفتنی‌ها را آقای نوربخش به صورت جامع بيان کردند.

اين هنرمند در ادامه گفت: از سال‌های قبل خدمت استاد می‌رسيدم ولی اواخر ديدارمان کمتر شده بود و گاهی در فرهنگسراها استاد را می‌ديدم. چيزی که برای من مهم است، توانايی اين استاد در حيطه ادبيات بود. جناب استاد هميشه افتخار می‌کردند در دورانی در دانشگاه تهران درس خوانده‌اند که استادان ارزشمندی در حال تدريس بودند.

قربانی در پايان سخنان خود اين چند بيت را به رسم شاگردی برای استاد ابراهيمی خواند: ما شبی دست برآريم و دعايی بکنيم/ غم هجران تو را چاره ز جايی بکنيم/ دل بيمار شد از دست رفيقان مددی / تا طبيبش به سر آريم و دوايی کنيم/ مدد از خاطر رندان طلب ای دل ورنه/ کار صعب است‌، مبادا که خطايی بکنيم/ دل من از پرده بشد حافظ خوش‌گوی کجاست/ تا به قول و غزلش سازونوايی بکنيم.

دختر احمد ابراهيمی نيز در سخنانی کوتاه گفت: خيلی ممنون از اينکه در مراسم پدر که پدر معنوی همه شما بود، حضور پيدا کرديد. همچون اشک از چشمم رفتی و بازنمی‌آيی...

به گزارش ايسنا، همچنين شهرام ناظری در سخنانی در جمع هنردوستان گفت: در خراب‌آباد ما از بی‌کسی آزادمرد /گر بميرد هيچ کس نمی‌آرد به ياد. وقتی اين گوهرهای ارزنده زنده هستند، بايد به آنها ادای دين شود و آن موقع است که بايد به فکر اين گوهرهای ارزنده باشند. چه فايده دارد اکنون سخنرانی يا تعريف کنيم؟ اين کار راه به جايی نمی‌برد. بايد سال‌ها يا قرن‌هايی بگذرد که سيستمی به وجود آيد تا اين مُرده‌پرستی پايان يابد و زمانی که اين بزرگان در قيد حيات هستند، به آنها سر بزنند؛ بخصوص افرادی از جنس استاد احمد ابراهيمی که يک بزرگواری و آرامش و درويشی در وجود ايشان بود.

اين هنرمند در ادامه گفت: در هر صورت من که اينجا ايستاده‌ام، شرمنده‌ام، زيرا کاری از دستم برنمی‌آيد. حرف زياد است. به قول مولانا: شرح اين هجران و اين خون جگر / اين زمان بگذار تا وقت دگر

ناظری همچنين تاکيد کرد: من علاقه ويژه‌ای به استاد داشتم، هرچند که آنطور که شايسته بود، خدمتشان نرسيدم، ولی توسط دوستان عزيز آقايان پوراميد و عاطفی خدمتشان رسيده بودم و آخرين روزی که ايشان روی تخت بيمارستان بودند، برای ديدارشان به همراه آقای پوراميد به ملاقات رفتيم.

او در پايان صحبت‌هايش شعری را برای استاد احمد ابراهيمی خواند: ای وصالت آرزوی عاشقان‌/ وی خيالت پيش روی عاشقان...

در پايان، پيکر احمد ابراهيمی برای خاک‌سپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016