یکشنبه 7 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتخاب دختر شايسته جهان در سال ۲۰۱۳ در ميان تدابير امنيتی

• مگان يانگ از فيليپين امسال در ميان تدابير شديد امنيتی و اعتراضات گسترده مخالفان تاج رقابت دختر شايسته جهان را در اندونزی بر سر گذاشت. مراسم پايانی در پی مخالفت اسلامگرايان به جای جاکارتا در جزيره بالی برگزار شد.

دويچه وله ـ مگان يانگ ۲۳ ساله، دانشجوی رشته فيلم‌سازی از کشور فيليپين به عنوان دختر شايسته جهان در سال ۲۰۱۳ برگزيده شد. در دور آخر او با مارين لورفلين، ۲۰ ساله از کشور فرانسه و کارانزر نا اوکايلی، ۲۳ ساله از کشور غنا بر سر کسب تصاحب تاج رقابت داشت.

مگان يانگ پيش از اين نيز در زادگاهش به عنوان مدل، مجری تلويزيونی فعاليت داشته و نقش‌های سينمايی کوتاهی را ايفا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امسال رقابت‌های انتخاب دختر شايسته جهان در حالی برگزار شد که اعتراضات چندين هفته‌ای اسلامگرايان سايه سنگينی را بر سر اين رقابت‌ها انداخته بود. گستره مخالفت‌ها به حدی بود که دست‌اندرکاران مجبور شدند مرحله نهايی انتخاب دختر شايسته جهان را از شهر جاکارتا، پايتخت اندونزی به جزيره بالی که اکثريت ساکنانش را هندوها تشکيل می‌دهند، منتقل کنند.

افزون بر آن بخشی از برنامه نيز که نامزدها با بيکينی به روی صحنه می‌آيند، از رقابت امسال حذف شد.

عليرغم اعمال اين تغييرات به گزارش رسانه‌های اندونزی "جبهه مدافعان اسلام" تهديد کرده بود که در مرحله نهايی اين رقابت‌ها در بالی دست به خرابکاری می‌زند. از همين رو نيز مراسم پايانی تحت تدابير شديد امنيتی در بالی برگزار شد. پيش از آن سفارتخانه‌های آمريکا، بريتانيا و استراليا نسبت به انجام حمله‌های خرابکارانه از سوی گروه‌های اسلام‌گرا هشدار داده بودند.

بالی پيش از اين صحنه عمليات تروريستی بوده است. در اکتبر سال ۲۰۰۲ بيش از ۲۰۰ نفر از جمله گردشگران خارجی در پی يک رشته عمليات تروريستی جان خود را از دست دادند.

مخالفان مسابقات "دختر شايسته جهان" بر اين باورند که اين رقابت‌ها نگاهی "تحقيرآميز" به زن دارد و جايگاه وی را تا حد يک "شیء زيبا" پايين می‌آورد. از همين رو از سه سال پيش "انجمن زنان مسلمان" اندونزی نسبت به برپايی رقابت‌های "دختر شايسته جهان اسلام" اقدام کرده که آن را "آلترناتيو اسلامی" در مقابل رقابت "دختر شايسته جهان" می‌خواند.

در اين رقابت‌ها شرکت‌کنندگان همگی با حجاب اسلامی ظاهر می‌شوند و پايبندی به آموزه‌های اسلام يکی از شرايط اصلی شرکت در اين مسابقه است. رقابت ‌دختر شايسته جهان اسلام با فاصله زمانی اندکی پيش از رقابت دختر شايسته جهان در شهر جاکارتا برگزار شد و دختری از نيجريه توانست تاج را از آن خود کند. معصومه ابراهيمی، ۲۷ ساله، نماينده ايران در اين دوره از رقابت‌ها شرکت کرده بود.

اندونزی ۲۴۰ ميليون نفر جمعيت دارد و به عنوان بزرگترين کشور مسلمان جهان به شمار می‌رود. ساکنان مسلمان اين کشور غالبا ميانه‌رو هستند اما برخی از گروه‌های تندروی اسلامی در چند سال گذشته بارها اقليت‌های مذهبی را مورد حمله قرار داده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016