سه شنبه 23 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجابی: فکر نمی‌کنم در مورد سانسور اتفاقی حادث شود؛ همچنان صبوری می‌کنيم

روزنامه بهار ـ اين روزها بحث نامه نويسندگان به وزارت ارشاد درباره سانسور مطرح است، اين در حالی است که وزير ارشاد نيز درباره اين مقوله و تاثيرش در فرآيند خلق آثار سخن گفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جواد مجابی که يکی از امضا‌کنندگان نامه سانسور به وزير ارشاد است با اشاره به اين‌که از سال ۴۷ عضو کانون نويسندگان ايران شده است، گفت: «تاکنون هرچه اعلاميه درباره سانسور بوده امضا کرده‌ام و بارها مقاله نوشته و سخنرانی کرده‌ام اما هميشه هم وضعيت نامناسب‌تر شده است. الان هم فکر نمی‌کنم به‌طور ناگهانی اتفاقی حادث بشود اما همچنان صبوری می‌کنيم تا شايد آن اتفاق مناسب بيفتد. اين کاری که دولت‌ها درباره فرهنگ می‌کنند، دودش به چشم خودشان خواهد رفت و اين کم بنيگی فرهنگ نتيجه سخت‌گيری‌های دولت‌هاست زيرا ملت ايران فرهنگ خودشان را دارند و نويسندگانی که به اقتدار نوشته‌اند. اما ماندن صدها جلد کتاب پشت سانسور افتخاری برای هيچ‌کس نخواهد بود و اين دولت‌ها در آينده با انتقاد شديد مواجه خواهند شد.»

پژوهشگر و نويسنده شناخته شده البته از مجوز گرفتن دو کتابش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: «رمان شهروندان برای سومين بار توسط انتشارات افراز مجوز گرفته که به‌زودی منتشر خواهد شد. همچنين انتشارت به‌نگار نيز برای اولين‌بار کتاب «سرآمدان هنر نو» را که پژوهشی درباره هنر مدرن ايران است، پس از کسب مجوز منتشر می‌کند.»

بنابرگفته مجابی، رمان «شهروندان» در دهه ۶۰ برای اولين و دومين بار منتشر شده اما در اين سال‌ها به دليل مميزی موفق به چاپ سوم نمی‌شد که در دولت يازدهم موفق به دريافت مجوز چاپ مجدد شده است.

کتاب «سرآمدان هنر نو» شامل مجموعه مقالات و نوشته‌های او درباره نقاشان و مجسمه‌سازان معاصر ايران است که پيش‌تر در مطبوعات و نشريات تخصصی و همچنين در مقدمه بعضی کتاب‌های مجموعه آثار هنرمندان منتشر شده‌اند. به نظر مجابی، کتاب «پيشگامان هنر نو» برای بسياری از علاقه‌مندان و دانشجويان هنر برای آشنايی با نقاشی مدرن ايرانی، کتابی مفيد خواهد بود. درباره نقاشی مدرن ايران و نقد آن‌ها تعدادی منابع مکتوب منتشر شده است و کتاب او نيز يکی از اين منابع است که می‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

اين شاعر همچنين گلايه‌مند است که شش مجموعه شعرش که از سوی انتشارات آگاه به وزارت ارشاد فرستاده شده هنوز در دولت تازه هم وضعيت نشر آن‌ها مشخص نشده است. مجابی به عنوان مجموعه شعری اشاره می‌کند که به دليل آن‌که نامش «ترانه‌های مجوسان» بوده است، موفق به کسب مجوز نشده و حتی پس از تغيير نام باز هم بلاتکليف باقی‌مانده است.

همچنين يک زندگينامه مفصل درباره او نشر ثالث سال‌هاست که در وزارت ارشاد دارد که با توجه به نظر اول آن وزارتخانه ۳۰صفحه از آن هم کم شده اما هنوز مجوز دريافت نکرده است. اين منتقد همچنين کتابی اين روزها می‌نويسد به نام «تاريخچه نقاشی مدرن ايران» که در اصل دايره‌المعارف هنرهای تجسمی مدرن ايرانی است، تاريخ نقاشی مدرن ايران از سال ۱۳۰۰ تا به امروز، يعنی نزديک به ۹۰ سال را دربرمی‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016