شنبه 9 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: نبايد دست هنرمند برای مجوز جلوی ارشاد دراز باشد

• اينکه ۱۱۴ فعاليت فرهنگی نياز به مجوز دارد؛ نشانه بيماری در ساختار است
• شمقدری را به زور برکنار نکردم
• از سينماگران می‌خواهم ما را به نفع خود مصادره نکنند
• برای ما بين روزنامه اصلاح‌طلب و اصولگرا تفاوتی وجود ندارد.

ايلنا: علی جنتی وزير فرهنگ وارشاد اسلامی معتقد است که بايد روند صدور مجوز‌ها سريع‌تر شود و همچنين ميزان تورمی که نتيجه تصدی‌گری دولت در بخش فرهنگ است؛ بايد کاهش يابد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز(۹ شهريور) در مراسم توديع و معارفه روسای سابق و جديد سازمان سينمايی با اشاره به اهميت بحث فرهنگ گفت: وظيفه ما ارتقای سطح فرهنگ در کشور و تقويت ارزشهای اسلامی و انقلابی در کشور است. البته اين امر فقط برعهده وزارت ارشاد نيست بلکه ده‌ها نهاد دولتی و عمومی و غيرعمومی وجود دارد که همه آن‌ها به نوعی در اين رسالت مشارکت دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: وزارت ارشاد به عنوان يکی از وزارت‌خانه‌ها که نقش حاکميتی دارد وظيفه بسترسازی و ايجاد زمينه مناسب برای فعاليت همه نهاد‌ها و سازمان‌ها را دارد. بحث فرهنگ يک امر عمومی است که همه در آن مشارکت دارند.

جنتی افزود: امروز يکی از آسيب‌هايی که بخش فرهنگ عمومی می‌بيند اين است که بسياری از ارزش‌ها رو به کمرنگ شدن است و اين ما دولت مردان هستيم که هم بايد با صدق و راستگويی خود بتوانيم الگويی برای رفتار درست باشيم و هم اينکه بتوانيم آرمان‌ها را گسترش دهيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عدالت فرهنگی بايد جدی تلقی شود و امکانات به صورت عادلانه و مساوی تقسيم شود از طرف ديگر بحث کاهش تصدی‌گری دولت بايد جدی گرفته شود. ما بايد آنچه را که می‌توانيم به بخش خصوصی واگذار کنيم اين افتخار نيست که دست هنرمندان در پيش وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز دراز باشد.

وی ادامه داد: اينکه ۱۱۴ فعاليت فرهنگی نياز به مجوز دارد نشانه بيماری در ساختار است هرچند وظيفه حاکميتی ما به عنوان وزارت ارشاد صدور مجوز است اما بايد اين امور به حداقل برسد و ما با بايد توانيم ساختار متورم را اصلاح و آن را کاهش دهيم.

جنتی با اشاره به سازمان سينمايی ادامه داد: به طور مثال امروز سازمان سينمايی تأسيس شده است اما در چارت آن ۳۰۰ پست ديده شده که بايد بررسی شود که اين ۳۰۰ پست آيا واقعا مورد نياز است و اينکه می‌توانيم آن را با استفاده از نيروهای کارآمد کوچک کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهميت سينما گفت: سينمای ايران دوران‌های مختلفی را پشت سرگذاشته و دوران‌های افتخار آميزی را هم داشته است. امروز سينمای ايران مشکلاتی دارد و نواقصی دارد که بايد آن را خوب بشناسيم و برای آن راه حل پيدا کنيم زيرا بخش مهمی از انعکاس تصوير ايران ازطريق سينماست.

وی ادامه داد: همه سينماگران بايد کمک کنند تا سينما از نظر فنی و حرفه‌ای رشد کند زيرا سينمای ايران يک سينمای اخلاقی است و اين سينما بايد حرکت کند و بايد راه را برای شکوفايی استعداد‌ها باز کند.

وی با اشاره به گفتمان اعتدال و قانونگرايی گفت: قانون عقلانيت و تدبير جزوی از اعتدال است در اين راه ما بايد با استفاده از مشورت ديگران کار‌ها را پيش ببريم و با تکيه بر نظرتا کار‌شناسی کار‌ها را جلو ببريم.

جنتی افزود: بايد به گونه‌ای باشد که اگر مجوزی را می‌دهيم اين مجوز فکر شده باشد و اين فرهنگ را ايجاد کنيم وقتی دولت مجوزی می‌دهد پای آن مجوز ايستاده است و به شکلی نباشد که يک گروه فشار بيايند و فشار بياورند.

وی ادامه داد: بايد تعدد نگرش‌ها در صدور مجوز را از بين ببريم و يک فيلم زمانی که مجوز گرفت نمايش آنچه در شبکه نمايش خانگی و چه در سينما ممکن باشد.

جنتی ادامه داد: امروز در حوزه سينما مشکلات زيادی داريم و يکی از اصليترين مشکلات ما تعداد اندک سينماهاست و برای رفع اين مشکل تلاش کنيم که زيرساخت‌ها را اصلاح کنيم به دليل آنکه اگر ما حتی درسال ۱۰۰ فيلم هم بسازيم اما سالن نداشته باشيم هيچ سودی ندارد لذا بايد به سالن سازی توجه کرد هرچند دولت هم اکنون در تنگنای مالی است.

جنتی با اشاره به لزوم حمايت از همه بخش‌های فرهنگی گفت: بايد در حمايت‌های خود در بخش کتاب، موسيقی، تئا‌تر، ضابطه‌مند حرکت کنيم که مشخص شود که امکانات براساس چه ضابطه‌ای و چه اولويت‌هايی داده می‌شود زيرا اعتبارات ما بسيار اندک است و اين گونه نيست که يک کيسه پول در کنار داشته باشيم و هر زمان دوست داشتيم دست کنيم از آن کيسه پول برداريم و به هر فردی که می‌خواهيم بدهيم.

وی با انتقاد از آغاز پروژه‌های بدون برنامه ريزی در کشور گفت: هم اکنون چند هزار پروژه نيمه تمام در کشور وجود دارد که در دولت قبل آغاز شده اما به دليل آنکه پروژه نياز به چند ميليارد پول بوده نيمه کاره‌‌‌ رها شده و يا در زمان ساخت پروژه ميلياردی با ۶۰ ميليون تومان آغاز شده و به دليل نبود بودجه نيمه کاره‌‌‌ رها شده است.

وی با اشاره به انتصاب ايوبی به جای شمقدری گفت: من شمقدری را به زور برکنار نکردم بلکه طبيعت هر دولتی اين است که برنامه‌های خود را اجرا کند مردم نيز به دولت تدبير و اميد رأی دادند و طبيعی است که سياست‌های اين دولت اجرا شود.

وی ادامه داد: در زمان انتصاب ايوبی؛ من کارنامه تمام افرادی را که در سينما سابقه داشتند؛ مرور کردم اما ديدم که با توجه به چالش‌های موجود در سينما و اختلافاتی که بين سينماگران وجود دارد، هر فردی که از بين اهالی سينما انتخاب شود در ‌‌‌نهايت به يکی از گروه‌های مورد اختلاف نزديک است اما ايوبی فردی بود که سينماگران را می‌شناخت و مقبوليت دارد و نگاهش به سينماگران برابر است.

جنتی با تأکيد براينکه نگاه برابر به همه در ساير حوزه‌ها نيز وجود دارد، گفت: نگاه ما در حوزه کتاب، مطبوعات و سينما برابر است و برای ما بين روزنامه اصلاح طلب و روزنامه اصولگرا هيچ تفاوتی وجود ندارد بلکه ما فقط قانون را رعايت می‌کنيم و همه سينماگران و هنرمندان برای ما عزيز هستند به همين دليل از سينماگران می‌خواهيم که ما را به نفع خود مصادره نکنند زيرا ما در خدمت همه هستيم.

وی ادامه داد: در بخش بين الملل امروز کشورهای بسياری بخصوص کشورهای عربی تشنه و علاقه‌مند محصولات فرهنگی ايران هستند و ما هم بايد از آن‌ها بشنويم و هم اينکه برآن‌ها تأثيربگذاريم و پيام خود را منتقل کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016