سه شنبه 7 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: ۲۳ استان کشور تحت تأثير معضل ريزگردهاست

ايسنا ـ رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: موضع سازمان در خصوص پروژه انتقال آب کارون کاملاً روشن است؛ در اجرای اين پروژه اقدامی که به کارون لطمه وارد کند، صورت نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار محيط زيست خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خوزستان، معصومه ابتکار در نشست خبری که در سالن جلسات شرکت ملی مناطق نفت خيز جنوب، اظهارکرد: در بازديدهوايی که از اهواز به سمت جنوب استان انجام شد، تالاب شادگان وضعيت بسيار خوبی داشت. همچنين وضعيت رودخانه کارون و فعاليت‌هايی که در آن حال انجام بود، طرح‌های عظيم نيشکر، پساب‌های نيشکر و پارک ملی کرخه در اين بازديد مورد ارزيابی قرار گرفت. در اين بازديد هوايی تصوير جامعی از وضعيت محيط‍ زيست و ظرفيت‌های عظيم تالاب ها و همچنين آلودگی ها و مخاطرات استان به دست آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲۳ استان کشور تحت تأثير معضل ريزگردهاست

وی درخصوص آلودگی هوای استان نيز، بيان کرد: منشاء آلودگی هوا در استان متعدد است؛ يکی از منابع ريزگردهاست. بخشی از شبکه پايش آلودگی هوا در استان افتتاح شد؛ در اين بخش شهرستان گتوند به اين شبکه اضافه شده بود که به اين ترتيب آلودگی هوا در ۱۷ نقطه از استان پايش و سنجش می شود.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست افزود: از نظر اين سازمان، مديريت ريزگردها به مديريت سرزمينی باز می‌گردد. من به عنوان رئيس سازمان سؤالات متعددی درباره سپر يونی و نوع سياست و رويکردی که منجر به تهيه دستگاه‌هايی تحت عنوان سپر يونی شده، داشته و دارم؛ با توجه به اينکه تاکنون استاندارد خاص و ضابطه ای خاص درباره اين دستگاه پيدا نکرده‌ايم موضوع ريزگردها يک مديريت جدی و بلندمدت سرزمينی را می‌طلبد. نقاطی که منشاء ريزگردهاست در سطح منطقه و داخل کشور شناسايی شده است که مديريت صحيح سرزمين درجهت کاهش اين آلودگی از طريق ۱۰ روش پيش بينی شده، مؤثر خواهد بود.

ابتکار اظهارداشت: ديدگاه سازمان محيط زيست اکنون اين است که ما بايد يک مديريت اساسی در بحث سرزمين و مديريت منابع آب انجام دهيم تا مشکل ريزگردها حل شود؛ کمااينکه از زمانی که آب به تالاب هورالعظيم به خصوص در آن طرف مرز در کشور عراق، بازگشته، ميزان روزهايی که شهرهای استان با پديده ريزگرد مواجه بودند در سال ۹۱ و ۹۲ نسبت به سال ۹۰ کاهش داشته و از غلظت ريزگردها نيز کاسته شده است؛ اين نشان می دهد اگر تالاب ها را درست مديريت کنيم، می توانيم ريزگردها را کاهش دهيم. ۲۳ استان کشور تحت تأثير اين پديده قرار گرفتند که در سازمان برای حل اين معضل، يک برنامه ملی و همکاری های بين المللی پيش بينی شد.

ابتکار درباره سدسازی در حوزه کرخه نيز گفت: هرگونه سدسازی بايد با انجام ارزيابی و ملاحظات زيست محيطی صورت بگيرد. متأسفانه موارد زيادی داريم که سدها بدون ملاحظات، ارزيابی های زيست محيطی و عدم توجه به عوارض بلندمدت و رودخانه های پايين دست، منابع طبيعی و تنوع زيستی پايين دست، ايجاد شده و عوارضی بسيار منفی داشته اند که سد گتوند را می توان جزء اين موارد نام ببريم.

معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: هرگونه سدسازی بايد با مطالعات بر روی آب و محيط زيست، پيش از تصميم برای ايجاد سد، انجام بگيرد. با وجود گروه های فشاری که به هر دليل برای کسب منافع وارد می شوند، تصميم برای ايجاد سد فقط و فقط بايد با انجام ملاحظات زيست محيطی همراه باشد.

ابتکار درباره ايجاد تخريب و خشکی تعمدی در تالاب هورالعظيم گفت: اين موضوع تحت بررسی است؛ چون طبق ارزيابی زيست محيطی منطقه که برای اکتشاف نفت انجام شد، تحت هيچ شرايطی قرار نبود بخشی از تالاب خشک شود. بنابراين از نظر سازمان، بايد اين موانع برای ورود آب برطرف شود. ما به دنبال راه حلی هستيم که اين مشکل حل شود و آب وارد تالاب شود.

در طرح انتقال آب، کارون نبايد لطمه بخورد

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست درباره موضوع انتقال آب کارون، گفت: سخت گيرانه معتقديم که انتقال آب نبايد به رودخانه آسيب بزند و حوزه های آب را تحت تأثير قرار بگيرد. بی شک اگر ارزيابی در طرح انتقال آب وجود عوارض منفی برای کارون را نشان دهند، قطعاً سازمان منع خواهد کرد. نظر وزارت نيرو اين است که انتقال آب تنها برای تأمين آب شرب است که بايد در رابطه با اين مسئله يک کار کارشناسی دقيق انجام شود که سازمان حفاظت محيط زيست اين اقدام را انجام خواهد داد.

ابتکار افزود: اصل بر اين است که در طرح انتقال آب، کارون نبايد لطمه بخورد. مديريت منابع آب بايد ملی باشد، ما نمی توانيم مسائل را صرفاً منطقه ای ببينيم. کما اينکه بحران آب در کل کشور فراگير است و همه حوزه ها اين مشکل را دارند و لذا لازم است در اين مسئله اولويت های ملی ديده شود. بنابراين موضع و نگاه در اين موضوع کاملاً روشن و شفاف است.

وی اظهار داشت: تا زمانی که ارزيابی های زيست محيطی انجام می شود قطعاً بايد پروژه متوقف شود. در هر جايی از کشور که فعاليت صنعتی، اقتصادی و کشاورزی داريم، بدترين الگوی مصرف وجود دارد و کارون مستثنی نيست.

وضعيت مديريت تالاب‌ها با يک بحران ناگوار روبرو است

معاون رئيس جمهور درباره سد گتوند، توضيح داد: اين معضل، معضل وزارت نيرو است و بايد اين وزارت برای حل اين مسئله راه حلی پيدا کند. هر راه حلی که بخواهد تغييری در وضعيت آنجا به وجود آورد، بايد توسط سازمان حفاظت محيط زيست تأييد شود و لازمه ارائه اين راه حل ها، انجام مطالعه اثرات زيست محيطی است.

ابتکار اظهار کرد: بحران آب در کل کشور وجود دارد، بايد به اين حوزه نگاهی ملی داشت نه منطقه ای. شرايط را در درياچه اروميه هامون، زاينده رود، گاو خونی، پريشان، بختگان، و درياچه نمک قم، رصد کنيد، شرايط در استان خوزستان بدتر نيست. وضعيت مديريت تالاب های کل کشور با يک بحران بسيار بسيار ناگوار روبرو است.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور گفت: سازمان بدون ارزيابی زيست محيطی با هيچ طرحی موافقت نخواهد کرد و با هيچ طرحی که بخواهد به کارون لطمه بزند موافقت نمی کنيم؛ حتماً مواضع خود را به وزارت نيرو منعکس می کنيم. در شورای عالی آب نيز اين مواضع را مطرح خواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016