دوشنبه 27 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تکذيب ممنوعيت پرواز بدحجاب‌ها

روزنامه شرق ـ درحالی که کمتر از يک هفته از صحبت‌های سردار احمدی‌مقدم فرمانده ناجا مبنی بر سپرده‌شدن طرح حجاب و عفاف و امنيت اخلاقی به وزارت کشور و شورای اجتماعی راهبردی می‌گذرد، خبرگزاری مهر روز گذشته مصاحبه‌ای را به نقل از رييس پليس فرودگاه کشور مبنی بر ممنوعيت پرواز بدحجاب‌ها منتشر کرد. مصاحبه‌ای که در آن سرهنگ «حسن مهری» اصلاح حجاب را شرط پرواز در فرودگاه عنوان کرده و گفته: «طرح امنيت اخلاقی با قدرت در تمامی فرودگاه‌های کشور اجرا می‌شود. بر اساس اين طرح از ورود بدحجاب‌ها به سالن‌های فرودگاه جلوگيری می‌شود. اين افراد در مرحله اول تذکر دريافت می‌کنند و در صورتی‌که حجابشان را اصلاح نکنند حق ورود به سالن و پرواز را ندارند.» اتفاقی که اگر قرار باشد اجرايی شود راه را برای برخوردهای سليقه‌ای و سلبی و تضييع حقوق شهروندان و مسافران زن باز می‌کند آن هم در شرايطی که حسن روحانی، رييس‌جمهور در يکی از جلسات رسمی هيات‌دولت درباره نوع برخورد نيروی انتظامی با موضوع حجاب اينگونه سخن گفته: «از نيروی انتظامی می‌خواهم در برخورد با اين موضوع، اجرای قانون را با رويکرد اخلاقی و با رعايت کرامت انسانی و به‌دور از هرگونه افراط و تفريط پيگيری کند.» و همگان انتظار تلطيف برخوردهای ناجا را در اين حوزه دارند و در اين سال‌ها انتقادهای زيادی از برخورد برخی ماموران ناجا با بدحجابان سخن به ميان آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيگيری‌های «شرق» از روابط عمومی پليس فرودگاه‌ها برای بررسی چرايی ايراد اين سخنان از سرهنگ مهری آن هم کمتر از يک هفته پس از ايراد سخنان سردار احمدی‌مقدم به تکذيب اين ماجرا از طرف موسوی، مسوول روابط عمومی پليس فرودگاه‌ها رسيد. وی گفت: «سرهنگ مهری چنين مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر در ۲۰ روز اخير نداشته است و اين مصاحبه مربوط به اوايل مهرماه است که در آن سرهنگ درخصوص حجاب صحبت نکرده بلکه در ارتباط با مواد مخدر مصاحبه کرده‌اند.»وی ادامه داد: «مجموعه در حال حاضر مشغول تنظيم تکذيبيه اين خبر است.» اما با وجود اين تکذيب همچنان سوال‌های زيادی در ارتباط با طرح امنيت اخلاقی و حجاب و عفاف و گشت‌های ارشاد مطرح است.

واسپاری به وزارت کشور

احمدی‌مقدم اوايل هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم اظهار اميدواری کرده بود که«طرح امنيت اخلاقی و عفاف و حجاب با انسجام بهتری نسبت به گذشته ادامه داشته باشد.» وی از تصميم جديد وزارت کشور مبنی بر تشکيل شورای اجتماعی کشور خبر داده و گفته بود: «شورای اجتماعی کشور راهبری «طرح عفاف و حجاب» و «امنيت اخلاقی» را بر عهده گرفته است.» رييس نيروی انتظامی با بيان اينکه نيروی انتظامی نيز در اين زمينه با وزارت کشور که سرپرستی شورای اجتماعی کشور را برعهده دارد همکاری‌های لازم را داشته و خواهد داشت، در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه‌های طرح عفاف و حجاب متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود؟ گفته: فعلا طرح جديدی ارايه نشده است، انتظاری هم نيست چراکه دولت تازه در حال ساماندهی نيروها و مطالعه وضعيت گذشته است.

فرمانده ناجا اما از چگونگی اين واگذاری و زمان آن سخنی به ميان نياورده است. پيگيری‌های «شرق» برای حصول اطلاع در اين زمينه به اينجا رسيد که تا زمان تشکيل شورای اجتماعی و تصويب ابلاغيه‌های جديد ناجا به وظايفش در اين زمينه عمل خواهد کرد. اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزير کشور، روز شنبه ۳۰شهريور، در آيين توديع و معارفه استاندار خراسان‌شمالی از تشکيل شورای اجتماعی در کشور خبر داده بود. بر اساس قانون، اجرای طرح حجاب و عفاف وظيفه ۲۶ وزارتخانه و سازمان است، اما نيروی انتظامی کشور با داشتن ۲۳وظيفه در اين طرح، اصلی‌ترين مجری آن در اين سال‌ها بوده است. اظهارات فرمانده ناجا مبنی بر سپردن اين طرح به وزارت کشور با استقبال بسياری از جمله فعالان حقوق زنان مواجه شد و از اين رويداد به‌عنوان واگذاری مبارک نام بردند اما حال بايد ديد اين واگذاری به وقوع پيوسته يا درحال وقوع است؟ چندی پيش هم شهيندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوری در اظهار نظری گفته بود:«قرار نبود حجاب يک موضوع امنيتی باشد ولی ما در سال‌های گذشته ديده‌ايم که فقط نيروی انتظامی با برخوردهای انتظامی در اين حوزه عمل کرده است.» وی ادامه داده: «توجه به گفتمان جديد در کشور نياز به اصلاح و بازنگری قوانين مربوط به حجاب دارد.»

بازنگری در طرح حجاب و عفاف يکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بوده است؛ وعده‌ای که بايد ديد در صدروزگی رياست‌جمهوری‌اش عملی می‌شود يا خير. آيا با واگذاری اين طرح به شورای اجتماعی کشور که مدت‌ها به محاق رفته بود، برخوردهای سلبی و نگاه امنيتی هم با طرح حجاب و عفاف زدوده می‌شود؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016