شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
22 مهر» مرتضی احمدی؛ پدربزرگ شهر "طهرون"
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرتضی احمدی: با منوچهر نوذری کارد و پنير بوديم!

«نمی‌خواهم بی‌خودی از منوچهر تعريف کنم، اما جا دارد بگويم بعد از آشنايی‌ام با او به مدت هفت الی هشت سال با هم کارد و پنير بوديم!»

اين بخشی از صحبت‌های مرتضی احمدی - پيشکسوت عرصه هنر نمايش - در هشتمين سالروز درگذشت زنده‌ياد منوچهر نوذری است.

اين پيشکسوت راديو که به گفته‌ِ خودش بيشتر از هرکسی با مرحوم نوذری همراه و همکار بود، در هشتمين سالروز درگذشت آن مرحوم، درباره‌ی آشنايی‌اش با او می‌گويد: از سال ۱۳۳۹ با مرحوم نوذری آشنا شدم و اولين بار در دوبله با هم روبرو شديم، از آن به بعد بود که آشنايی‌مان ادامه پيدا کرد.

نوذری در کارش استاد بود

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدی سپس در توصيف ويژگی‌های زنده‌ياد نوذری گفت: از سال ۱۳۴۰ که برنامه «شما و راديو» شکل گرفت، ما جمعا ۱۹ نفر بوديم که تا سال ۵۸ با هم همراه بوديم. يکی از افرادی که هميشه با من بود، مرحوم نوذری بود. لازم است بگويم وی يک گوينده بسيار توانا بود که در کارش استاد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: منوچهر از جمله مجريانی بود که از ميکروفن و دوربين تلويزيون هيچگاه نمی‌ترسيد و دهان گرمی داشت.

تپق زدن در ذات منوچهر نبود

وی يادآور شد: زنده‌ياد منوچهر نوذری از جمله گويندگان قدری بود که اصلا تپق زدن در ذاتش نبود. او بی‌نظير بود و تبحر خاصی در کارش داشت. جا دارد بگويم منوچهر جايگزينی نداشت و تا به حال هم هيچ جايگزينی برای او پيدا نشده است.

احمدی همچنين در پايان سخنانش تصريح کرد: فقط به خاطر منوچهر نوذری به راديو آمدم.

***

برنامه «گذر هفتم» راديو ايران روز جمعه - پانزدهم آذر ماه - را به يادی از منوچهر نوذری و مرحوم علی حاتمی اختصاص داد.

در اين برنامه علاوه بر مرتضی احمدی، پيشکسوتان ديگری همچون صادق عبداللهی و حميد منوچهری درباره مرحوم نوذری صحبت کردند و يادش را در هشتمين سالروز درگذشتش گرامی داشتند.

صادق عبداللهی در اين برنامه گفت: نمی‌دانم بگويم خوشحاليم يا ناراحت از اينکه در سالروز درگذشت منوچهر نوذری عزيز به اينجا آمده‌ايم.

وی سپس يادآور شد: چهره‌های پيشکسوتی در راديو‌، تلويزيون و دوبله هستند که خدمت خاصی به راديو انجام داده‌اند که منوچهر نوذری هم يکی از آن چهره‌هاست.

او خاطرنشان کرد: اگر بخواهيم به سراغ زنده‌يادهای راديو و تلويزيون و دوبله برويم يک قطار لازم داريم. ياد همه آنها گرامی.

به پيشکسوتان بسياری بدهکاريم

در پی صحبت‌های عبداللهی، حميد منوچهری از پيشکسوتان دوبله و راديو در توصيف شخصيت مرحوم نوذری و همکاری‌هايش با وی اظهار کرد: همه مردم مرحوم نوذری را دوست داشتند، ما هم جزو آنهايی بوديم که هميشه او را دوست داشتيم؛ چرا که ايشان در راديو و دوبله هميشه خوب و موفق بودند. جا دارد در همين برنامه «گذر هفتم» به گوش دست‌اندرکاران راديو برسانم که ما پيشکسوتان زيادی داريم که به آنها خيلی بدهکار هستيم. اگر عزيزان لطف کنند و روزی را برای پيشکسوتان عزيزی که درگذشتند در نظر بگيرند، بهتر از آن است که هر روز را به ياد يکی از عزيزان گرامی بدارند.

وی با اشاره به همکاری‌اش در برنامه «صبح جمعه با شما» يادآور شد: تمام آنهايی که در اين برنامه کار می‌کردند بی‌نظير بودند. افرادی همچون زنده ياد تابش‌، قنبری و ... که جايگزينی نخواهند داشت.

سپس عبداللهی تاکيد کرد: از ميان همه پيشکسوتان و اهالی راديو منوچهر نوذری چيز ديگری بود. مرحوم نوذری مثل و مانند نداشت و فکر نمی‌کنم سال‌های سال هم مثل او را داشته باشيم.

حضور نوذری در «جدی نگيريد» مثل کلاس درس بود

او در ادامه با اشاره به حضور مرحوم نوذری در طنز «جدی نگيريد»، گفت: در آن زمان که در برنامه طنز «جدی نگيريد» را با مرحوم نوذری کار می‌کرديم، حضورش برای بچه‌ها مثل کلاس درس بود. او هميشه قبل از اجرا نوشته‌هايش را می‌خواند و حفظ می‌کرد.

حميد منوچهری در پايان گفت: به اميد اينکه امثال منوچهر نوذری را در آينده داشته باشيم. جا دارد بگويم دوستان بايد از مرحوم نوذری الگو بگيرند. با آرزوی سلامتی برای عزيزان پيشکسوتی که در قيد حيات هستند و همچنين گراميداشت ياد برای آنهايی که در ميان ما نيستند.

و اما حاضر جوابی مرحوم نوذری ...

بپريچهر بهروان - يکی از مجريان پيشکسوت راديو - که با منوچهر نوذری همکاری کرده بود، هم گفت: صحبت کردن درباره زنده ياد نوذری برايم کار دشواری است؛ چرا که ايشان فراتر از يک همکار سال‌ها در کنار من بودند و به عنوان يک دوست، برادر بزرگتر‌ و گاهی هم در مقام يک پدر مرا نصيحت می‌کرد.

بهروان اظهار کرد: او در نمايش‌هايش بازيگری ماهر و در دوبله گوينده‌ای درجه يک بود. مرحوم نوذری به خاطر هوش خوبی که داشت خيلی حاضر جواب، باريک‌بين و در عين حال نکته‌بين بود. او شخصيت شوخ طبع، دست و پا به خير و مظلومی داشت. افسوس که هيچ‌وقت فکر نمی‌کنيم کسی که دوستش داريم از ميان ما برود. يادش گرامی و روحش شاد.

«ملون» چگونه شکل گرفت؟

در بخشی ديگر، سعيد توکل - تهيه‌کننده «جمعه ايرانی» - طی يک تماس تلفنی درباره همکاری‌اش با مرحوم نوذری گفت: يادم است، زمانی که اواخر سال ۶۷ بود آقای نوذری را به برنامه «صبح جمعه با شما» دعوت کرديم. قبل از انقلاب شبی در کنار هم بوديم و آقای نوذری از خاطرات گذشته‌اش تعريف می‌کرد. او درباره‌ی شخصيتی به اسم ملوک ضرابی صبحت می‌کرد و لطيفه می‌گفت و تکه‌کلام‌های اين شخصيت را تعريف می‌کرد. از آنجا شد که اسم «ملون» شکل گرفت و جرقه کار از آنجا زده شد و اين کار به مدت سه سال نوشته و اجرا شد.

«مسابقه هفته» با حضور عادل فردوسی‌پور

به گزارش ايسنا، در برنامه «گذر هفتم» بخش‌هايی از صدای مرحوم نوذری در برنامه «مسابقه هفته» با حضور عادل فردوسی‌پور برای شنوندگان پخش شد.

همچنين بخش‌هايی از فيلم «گربه آوازه خوان» که با اجرای منوچهر نوذری همرا بود برای شنوندگان پخش شد.

برنامه «گذر هفتم» راديو ايران روز گذشته برنامه‌اش را به يادی از منوچهر نوذری و زنده ياد علی حاتمی اختصاص داد.

منوچهر نوذری متولد ۱۳۱۵ قزوين بود که در ۱۶ آذر ۱۳۸۴ به علت بيماری ريوی و عفونت کليوی در بيمارستان مدرس تهران درگذشت.او فعاليت هنری خود را در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و از اولين گويندگان تاريخ دوبله در ايران بود. زنده‌ياد نوذری اولين کسی بودم که در تلويزيون ايران مقابل دوربين رفت و گفت: نام جعبه‌ای که تصوير من را در آن می‌بينيد تلويزيون است.

يادی از علی حاتمی در گفته‌های امين تارخ

به گزارش ايسنا، در برنامه «گذر هفتم» همچنين يادی هم از علی حاتمی شد که روز پنجشنبه - ۱۴ آذر ماه - سالروز درگذشتش بود.

در اين برنامه مجری برنامه طی يک نظر سنجی از شنوندگان خواست تا از ميان آثار «مادر‌»، «کمال و ملک» و «هزار دستان» مرحوم حاتمی هرکدام را که بيشتر می‌پسندند از طريق ارسال پيامک برايشان بفرستند.

سپس امين تارخ طی يک تماس تلفنی درباره آشنايی‌اش با مرحوم حاتمی گفت: فکر می‌کنم اواخر سال ۶۷ بود که با مرحوم حاتمی آشنا شدم. در همان زمان بود که ايشان با من تماس گرفت و برای بازی در فيلم «مادر» دعوت به کار شدم و از همان جا بود که همکاری‌ام با مرحوم حاتمی ادامه پيدا کرد؛ البته پيش از فيلم «مادر» هم در خدمت ايشان بودم اما کار حرفه‌ای ما از فيلم «مادر» شروع شد.

اين بازيگر تئاتر و تلويزيون در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به سوابق مرحوم حاتمی اظهار کرد: پنج‌شنبه شب هم، در مراسم بزرگداشت علی حاتمی که در خانه هنرمندان برگزار شد، گفتم که علی حاتمی در زمره فيلمسازانی است که هميشه راجع به آن صحبت می‌شود. او عشق زيادی به ايرانی و ايرانيت داشت. شاخصه بارز فيلم‌های مرحوم حاتمی اين بود که هيچ يک از فيلم‌هايش شباهتی به هم نداشت.

تارخ در عين حال تاکيد کرد: مرحوم حاتمی در زمره فيلمسازانی بود که هميشه حرف خودش را چه بعد از انقلاب و چه قبل از انقلاب می‌زد.

وی در پايان صحبت‌هايش گفت: درباره علی حاتمی صحبت‌های بسياری شده است اما اکنون نگاه من به عنوان نگاه يک بازيگر به کارگردان است. لازم است بگويم مرحوم حاتمی از جمله کارگردانانی بود که به بازيگر اعتماد به نفس می‌داد و هميشه به بازيگران اهميت می‌داد.

محمدعلی کشاورز: اکبر عبدی را خيلی کتک زدم

برنامه «گذر هفتم» طی يک مصاحبه‌ای که با محمد علی کشاورز انجام داده بود بخش‌هايی از صحبت‌های اين هنرمند پيشکسوت را در خصوص همکاری‌هايش با مرحوم حاتمی پخش کرد.

کشاورز ابتدا با اشاره به همکاری‌هايش با مرحوم حاتمی گفت: جا دارد از همه هنرمندانی مثل مرحوم حاتمی که نويسنده‌ای فوق العاده بود و در همه زمينه‌ها تجربه داشت و همچنين اخلاق هنرمندانه‌ای داشت، ياد کنم. بنده از دانشکده هنرهای دراماتيک با مرحوم حاتمی آشنا شدم و به نوعی با هم، هم دانشگاهی بوديم. فيلم «مادر» چهار الی پنجمين همکاری‌ام با حاتمی بود؛ ضمن اينکه هميشه من در بيشتر کارهايش حضور داشتم. جا دارد درباره فيلم «مادر» بگويم تمام صحنه‌های اين فيلم جلوی چشمانان من است.

وی سپس در توصيف شخصيت زنده‌ياد حاتمی يادآور شد: علی حاتمی نمونه بود. می‌خواهم خاطره‌ای تعريف کنم و آن هم اين است؛ يادش بخير زمانی که فيلم «مادر» را بازی می‌کرديم، در بخش‌هايی از فيلم که مربوط به بازی من و اکبر عبدی بود، در حمام فيلمبرداری داشتيم که من در آنجا اکبر عبدی را خيلی کتک زدم.

در اين برنامه بخشی از صدای فيلم مادر حاتمی پخش شد.

به گزارش ايسنا، در برنامه «گذر هفتم» بخش‌هايی از فيلم‌های «مادر»، «کمال‌الملک» و همچنين سريال «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی برای شنوندگان پخش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016