شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض به بازنشستگی زودهنگام اساتيد دانشگاه در تشييع پيکر کاظم معتمدنژاد

مراسم تشييع پيکر کاظم معتمدنژاد، صبح امروز در حالی انجام شد که سخنرانی در مورد اعتراض به تعطيلی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه و بازنشستگی زودهنگام اساتيد علوم ارتباطات و علوم اجتماعی در کنار تجليل از فروتنی و توان علمی مرحوم معتمدنژاد محور سخنرانی‌های مراسم تشييع تا دانشگاه علامه طباطبايی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشييع پيکر پرفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ايران صبح امروز در ميان جمعيت انبوهی از اساتيد علوم ارتباطات، مسئولين کشوری و نيز شاگردان وی در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبايی برگزار شد.

حضور اين افراد در اين مراسم تا اندازه‌ای چشمگير بود که نيم ساعت قبل از آغاز رسمی اين مراسم سالن شهيد مطهری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه مملو از جمعيت بود.

چهره‌هايی همچون محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئيس جمهور، احمد مسجدجامعی، رئيس شورای شهر اسلامی تهران، محمدهادی ايازی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، حسين انتظامی، معاون مطبوعاتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و نيز جمع قابل توجهی از اساتيد ارتباطات، همچنين چهره‌هايی چون حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی، رئيس دفتر رئيس جمهور اسبق، عيسی سحرخيز، عباس عبدی و ماشاء الله شمس‌الواعظين در اين مراسم حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ابتدای اين مراسم که با اجرای سهيل محمودی شاعر و منتقد ادبی برگزار شد، محمدحسين پناهی رئيس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی در سخنانی اظهار داشت: ما در اينجا برای بزرگداشت کسی جمع شده‌ايم که نسبت به علم ايران به ويژه علوم ارتباطات و علوم اجتماعی بسيار علاقمند و دلسوز بود و همواره به فکر توسعه همه جانبه آن بود؛ کسی که با نگاه نقادانه به اين علم تلاش در بهبود آن داشت.

وی ادامه داد: ما امروز کسی را از دست داده‌ايم که با همه ما رابطه‌ای صميمی و بسيار عميق داشت و او را مانند برادری به خود نزديک می‌ديديم.

پناهی همچنين گفت: با وجود اينکه او خود موسس دانشکده علوم ارتباطات است، پس از تاسيس آن هم همواره دلسوزانه در راه ارتقای آن قدم برداشت و ما در تمام اين سال‌ها شاهد دلسوزی فراوانش بوديم و اينکه چطور همت والايی برای پيشبرد اهداف علمی کشور از خود نشان داد.

رئيس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه افزود: مرحوم معتمدنژاد اين امکان را داشت که در بهترين دانشگاه‌های دنيا تدريس کند، اما با همه مشکلات و سختی‌هايی که شکل دادن به يک رشته علمی در ايران داشت پذيرفت که در کشورش بماند و با همه توان در خدمت رشد علمی کشورش باشد و هرگز هم از اين موضوع افسوس نخورد که چرا تدريس را در دنيا رها کرده و در ايران مانده است. البته دکتر معتمدنژاد خودش را محدود به يک مکان خاص نمی‌ديد.

وی در پايان اظهار کرد: از آرزوهای بزرگ دکتر معمتدنژاد شروع دوباره فعاليت دانشکده ارتباطات بود که خوشبختانه در زمان حياش شاهد شکل گيری رسمی آن بود، اما نتوانست شاهد شروع به کارش شود و ما اميدواريم تا بتوانيم به اين خواسته او تحقق ببخشيم.

در ادامه اين مراسم، حسين سليمی سرپرست دانشگاه علامه طباطبايی نيز در سخنانی اظهار داشت: مرحوم معتمدنژاد، نشانه و نماد استادان صبور و مظلوم علوم اجتماعی در ايران بوده است که ايستادگی کردند و دانشکده علوم ارتباطات را در ايران بنا نهادند و با دانش عميق و شناخت خود به پرورش دانشمندان پرداختند. به همين خاطر است که می‌توان او را نماد کوشش علمی عميق در توسعه دانش علوم اجتماعی در ايران دانست.

وی ادامه داد: ارتباط روحی عميق معتمدنژاد با شاگردانش؛ چه آنها که با واسطه با او در ارتباط بودند و چه آنها که بی‌واسطه او را می‌شناختند و از نزديک با او کار کردند، باعث شد که او نه تنها در صحن و تريبون دانشگاه که در قلب تمام دانشجويان و جامعه علمی کشور جای داشته باشد.

سليمی افزود: حضور و تاثير استاد معتمدنژاد چه در زمان حياتش در دانشگاه و چه امروز که فوت کرده است اين معنا را می‌رساند که بازنشستگی برای اساتيد علوم اجتماعی معنا ندارد. آنهايی که سعی کردند با بازنشستگی حضور او را کمرنگ جلوه دهند، امروز با مشاهده اين جمعيت می‌توانند بفهمند که تاثير او جقدر است و بازنشستگی برای وی معنا ندارد.

در ادامه اين مراسم، محمدرضا صادق، مشاور رئيس جمهور به قرائت پيام تسليت حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئيس جمهور اسلامی ايران به مناسبت درگذشت دکتر معتمدنژاد پرداخت.

در بخشی از اين پيام که خطاب به فرزندان، بستگان، شاگردان، دانشوران ارتباطات و توسعه‌پژوهان جامعه علمی کشور داده شده بود، آمده است: خدمات ارزنده دکتر معمتدنژاد در توسعه علم ارتباطات در ايران ماندگار و در خور قدردانی مدام است. شايسته است دستگاه‌های پژوهشی به نحو شايسته دانش، منش و روش او را که تجلی اعتدال در عمل بود، پاس بدارند.

هادی خانيکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی سخنران ديگر اين مراسم بود.

وی در سخنان خود با تشکر از تمام جمعيت حاضر در سالن اظهار کرد: اگر آقای معتمدنژاد، نام پدر ارتباطات ايران را گرفته اين عنوان از ميان هياهوها به وجود نيامده و جايی هم تصميم نگرفته است که به او اين عنوان را بدهد. او برای علم ارتباطات پدری کرد و بزرگی تا توانست پدر اين علم و بزرگ آن شود. او با جامعه علمی به گونه‌ای رفتار کرد و آن چنان به شاگردپروری پرداخت که همه بتوانيم او را پدر خود بدانيم.

وی افزود: متاسفانه دکتر معتمدنژاد در دوران حيات خود جفا ديد و نابهنگام بازنشسته شد. يادم هست در آخرين سخنرانی‌اش به همين موضوع اشاره کرد و گفت من معلمم و معلم هيچگاه بازنشسته نمی‌شود.

خانيکی افزود: تقدير شگفت روزگار اين بود که مرحوم تهرانيان و معتمدنژاد هر دو در وضعيتی بميرند که يکی سال‌ها و ديگری ماه‌ها نتوانسته باشد با دوستانش در ارتباط باشد.

اين استاد دانشگاه در ادامه با تاکيد بر برگزاری بزرگداشت دکتر معتمدنژاد در هفته آينده در دانشگاه علامه طباطبايی گفت: اميدوارم درباره جايزه ملی دکتر معتمدنژاد تا هفته آينده تصميم‌گيری‌هايی شود تا بتوانيم آن را به پژوهش‌ها، مقالات، پايان نامه‌ها و تاليفات برتر اعطا کنيم.

يوسف اباذری از شاگردان مرحوم معتمد نژاد نيز ديگر سخنران اين مراسم بود که با اشاره به بنيانگذاری رشته ارتباطات توسط معتمدنژاد گفت: بخشی از اين رشته آکادميک و بخش ديگری هم آميخته به زندگی و ماجراجويی است و من يادم هست که آخرين بار هنگامی که در دانشگاه امام صادق (ع) در خدمت استاد معتمدنژاد بوديم ايشان عنوان می‌کرد که نگران وضعيت روزنامه‌نگاری در ايران است که به حق هم بود.

اباذری افزود: مجلس ترحيم در عين حال مجلس نوزايی نيز به شمار می‌رود. ما اجازه می‌گيريم و اندوه اين مجلس را تقديم زندگی می‌کنيم و می‌گوييم راهی که او رفته را ادامه خواهيم داد؛ با اميد به اينکه توان و نيروی تازه‌ای در ما پديد آيد تا علم و هنر را با توان بيشتری به پيش ببريم و شاهد بالندگی رشته ارتباطات باشيم.

آخرين سخنران اين مراسم حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايی نماينده ولی فقيه و سرپرست روزنامه اطلاعات بود. وی با اشاره به خاطره حضورش در مراسم بزرگداشت دکتر معتمدنژاد در دانشگاه علامه گفت: فروتنی و بی‌ادعايی بزرگ‌ترين ويژگی مرحوم معتمدنژاد بود. وقتی با او صحبت می‌کرديم با آنکه سرشار از علم بود، اما حس می‌کرديم که در حال صحبت با همتای خود هستيم و جمعيت امروز هم به نظر من دليلی بر همين مدعا و به پاس حق‌شناسی برای او است.

در پايان اين مراسم پيکر استاد معتمدنژاد روی دستان شاگردان و اساتيد علوم ارتباطات از محل دانشکده تا ميدان شهيد مصطفی احمدی روشن (سلماس سابق) تشييع و برای دفن به قطعه نام‌آوران بهشت زهرا منتقل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016