پنجشنبه 21 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فيلم کيارستمی در رتبه سوم فيلم‌های برتر "نيويورکر"

شرق ـ سحر آزاد - آخرين ساخته عباس کيارستمی «مثل يک عاشق» که يکی از نامزدهای نخل طلای کن نيز بود، از سوی مجله «نيويورکر» رتبه سوم بهترين فيلم‌های سال ۲۰۱۳ را کسب کرد.

مجله نيويورکر در تحليلی که از آثار اکران‌شده در سال ۲۰۱۳ ارايه کرده، فهرستی از ۳۰فيلم برتر سال‌جاری را معرفی کرده است که از سوی ريچارد برادن انتخاب شده‌اند. در اين فهرست نام عباس کيارستمی هم برای ساخت فيلم «مثل يک عاشق» وجود دارد. او پس از مارتين اسکورسيزی و ترنس ماليک، به‌عنوان سومين کارگردان برتر سال معرفی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فيلم «مثل يک عاشق»، محصول مشترک ژاپن و فرانسه است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد و رين تاکاناشی، تاداشی اوکونو و ريو کاسه بازيگران اصلی آن هستند. اين اثر پيش از اين نيز مورد توجه قرار گرفته بود و به‌عنوان يکی از ۲۲فيلم بخش مسابقه شصت‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم کن به نمايش گذاشته شد و يکی از نامزدهای نخل‌طلای اين رقابت بود.

برادن همچنين در مطلب خود پيش از آنکه به سراغ معرفی فهرست برترين فيلم‌هايش برود، در توصيف آثار انتخاب‌شده، گفته است: «سال ۲۰۱۳ برای سينما، خيره‌کننده است. البته هر سال برای سينما می‌تواند خيره‌کننده باشد اگر فيلم‌های شگفت‌انگيزی برای آن سال تهيه شده باشد. برای امسال هم فهرستی از بهترين فيلم‌ها تهيه شده است اما تهيه يک فهرست تنها يک امر کمی نيست بلکه يک موضوع مجادله‌برانگيز است.»

او همچنين عنوان می‌کند که سينما يک هنر تصويری و صوتی است که گاهی در بهترين آثار هم داستانی وجود ندارد و يا برای دست انداختن مخاطب ساخته شده است و او در انتخاب اين فيلم‌ها به اين نکته‌ها توجه کرده است. به گفته برادن فيلم‌هايی که بازتاب‌دهنده بحرانی در زندگی فيلمساز و ذهنيات او بوده‌اند، از ديگر معيارهای او بوده است.

برادن همچنين با اشاره به اينکه محبوبيت مجموعه‌های تلويزيونی جدی درحال افزايش است، از نسل جديدی از فيلمسازان دهه۹۰ همچون وس اندرسون، سوفيا کوپولا، جيمز‌گری، پل توماس اندرسون، ديويد فينچر، دارن ارنوفسکی و کوئنتين تارانتينو نام می‌برد که واقع‌گرايی دهه۷۰ و نوستالژی دهه۸۰ را با ذهنيات خود پيوند دادند و جهان نمادين شخصی را خلق کردند که برپايه واقعيت‌های بلامنازع بود.

به اعتقاد او بهترين فيلم‌های امسال، آثاری مربوط به سينمای مبارزه‌ای يا مجادله‌ای و اختراعات بی‌پروا از لحاظ بصری بودند و پس از آن فهرستی از ۱۰فيلم برتر سال ۲۰۱۳ را مطرح می‌کند که براساس آن، رتبه اول و دوم به صورت مشترک به «گرگ وال‌استريت» ساخته مارتين اسکورسيزی و «به سوی شگفتی» اثر ترنس ماليک رسيده است.

عباس کيارستمی با فيلم «مثل يک عاشق» جايگاه سوم اين فهرست را از آن خود کرده و در ادامه باز هم به صورت مشترک به «شطرنج کامپيوتر» اثر اندرو بوخالسکی و «رنگ جريان اصلی» ساخته شين کروت به‌عنوان رتبه چهارم و پنجم انتخاب شده‌اند.

«شب در خيابان» به کارگردانی رائول روييز رتبه ششم، «يک‌ذره گناه» ساخته ژيا ژانکه رتبه هفتم، «آبی گرم‌ترين رنگ است» به کارگردانی عبدالطيف کشيش رتبه هشتم و «ساده‌سازی فوق‌العاده زيبايی او» ساخته ترنس نانس رتبه نهم را به‌دست آوردند.

رتبه دهم تا دوازدهم به‌صورت مشترک به «درون لوين‌ديويس» اثر برادران کوئن، «خورشيد نمی‌درخشد» ساخته ايمی سيميتس و «جسم آنها مقدس نيست» به کارگردانی ديويد لوری اختصاص پيدا کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016