سه شنبه 28 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم بزرگداشت ۱۰ عکاس پيشکسوت ايرانی

عکاسانی چون کيارستمی، فخرالدينی و... تجليل شدند

ايسنا ـ مراسم تجليل از عکاسان برتر ايران با حضور چهره‌هايی چون عباس کيارستمی،‌ فخرالدين فخرالدينی و سيد محمدبهشتی شامگاه دوشنبه ۲۷ آذرماه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم از پنج نفر از عکاسان فقيد و ۱۰ تن از عکاسان در قيد حيات تجليل به عمل آمد.

مراسم تجيل از عکاسان برتر ايران با حضور چهره‌هايی چون عباس کيارستمی، فخرالدين فخرالدينی، مريم زندی، محمد فرنود، ايرج نوذری، ابراهيم حقيقی، سيف‌الله صمديان، اکبر عالمی، سيدمحمد بهشتی، احمد مسجدجامعی، افشن شاهرودی و کامران عدل در پنجمين روز از برنامه ۱۰ روز با عکاسان برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين مراسم که با اجرای افشين شاهرودی، صاحب امتياز فصلنامه عکاسی خلاق برگزار شد، وی با بيان اينکه مراسم" ۱۰ روز با عکاسان ايران"بدون هيچ اسپانسری برگزار شد‌،‌ تصريح کرد: اين مراسم در حقيقت جشن استقلال عکاسی ايران است و مراسم ۱۰ روز با عکاسان با منابع مالی که در اختيار انجمن عکاسان بود‌، آغاز شد و هيچ اسپانسری در آن حضور ندارد.

وی مراسم تجليل از عکاسان برتر ايران را قدردانی از کسانی دانست که عکاسی را به هنرمندان عکاس اين سرزمين آموختند و گفت: در اين مراسم از اساتيد و معلمانی تجليل می‌شود که عکاسی را به ما ياد دادند و سبب شدند عکاسی ايران در چنين جايگاهی قرار گيرد.

پس از اين سخنان اکبر عالمی از اعضای هيات موسس انجمن عکاسان ايران با بيان اينکه گاهی يک عکس کلامی معادل هزار کلمه را در خود دارد، تاکيد کرد: يک عکس شکار يک لحظه و حبس کردن زمان است و شايد اگر عکاسی نبود پديده‌هايی چون سينما و تلويزيون نيز به وجود نمی‌آمدند.

وی ادامه داد: هيچگاه بين هنرها نمی‌توان ديوار کشيد و اين هنری مثل عکاسی است که نشاط،‌ دانايی و خردورزی را به جامعه می‌دهد.

عالمی با بيان اينکه تصوير به مانند موسيقی يک هنر جهانی است اظهار داشت: هيچ پديده‌ای بدون سابقه برای يک فرد و ملت رخ نمی‌دهد و حرکت بی‌نظير در تاريخ عکاسی ايران نشان از اين سابقه است.

وی جامعه ايرانی را يک جامعه استوار دانست و تاکيد کرد: جامعه ايران با يک سابقه تاريخی ۱۰ هزار ساله دارای ثباتی بی‌نظير است و اين چنين ثباتی مديون اشخاصی چون عباس کيارستمی است که با آنکه می‌توانستند از اين سرزمين مهاجرت کنند اما ماندند و من اميدوارم بستری فراهم شود تا آنان که رفته‌اند نيز به ايران بازگردند.

عالمی همچنين خاطر نشان کرد: عکاسی اين کشور مديون کسانی است که با تلاش خود رشته عکاسی را پديد آوردند و حتی در دورترين نقاط ايران نيز در اين رشته منحصر‌به فرد هنری حضور دارند.

وی با بياد آوری جمله مشهور از يکی از نويسندگان بزرگ تاکيد کرد: همه شاگردان بايد از اساتيد خود پيشی بگيرند و اگر اين چنين نباشد هيچگاه پيشرفت نخواهيم کرد.

اين هنرمند همچنين با انتقاد از کسانی که در عکس‌های خود مشکلات مردم ايران را مطرح می‌کنند اظهار داشت: اين عکس‌ها را بايد به کسانی نشان داد که بايد برای آن مردم کاری کنند نه اينکه چنين عکس‌هايی برای کشورهای ديگر بفرستيم.مطمئنا کشورهای ديگر به فکر ما نيستند.

پس از اين سخنان با حضور افشين شاهرودی و اکبر عالمی از پنج تن از عکاسان فقيد ايران که نقش برجسته‌ای را در تاريخ عکاسی ايران داشته‌اند تجليل شد.

در اين بخش از بهمن جلالی، نيکول فريدنی، کاوه گلستان،‌ يحيی ذکاء و قاسم فارسی تجيل به عمل آمد.

افشين شاهرودی با بيان اينکه زنده ياد بهمن جلالی بخشی از حافظه تصويری ايران است تاکيد کرد: وی نقش مهمی در ساختار آموزشی عکاسی در ايران داشته است و جزو موسسين موزه عکاسخانه شهر بوده است.

شاهرودی با بيان اينکه جلالی حدود ۵۰ نمايشگاه از اواخر دهه ۴۰ برگزار کرده است اظهار داشت: جلالی همچنين در انتشار چندين کتب از عکس‌های حوادث انقلاب نقش موثری را داشته است و اين در حالی است که وی عکاسی را به صورت خود آموخته فراگرفته بود.

در اين مراسم قرار بود همسر مرحوم جلالی برای دريافت تنديس و نشان انجمن عکاسان ايران حضور يابد که به خاطر پاره‌ای از مشکلات نتوانست در اين مراسم حاضر شود.

شاهرودی همچنين با ياد کردن از زنده ياد نيکول فريدنی اظهار داشت: فريدنی نخستين عکاس ايرانی است که رابطه نزديکی بين هنر عکاسی و جاذبه‌های توريستی ايران برقرار کرد.

شاهرودی در ادامه با نام بردن از کاوه گلستان به عنوان يکی از عکاسان موثر در ايران در بخش عکاسی مستند اجتماعی تاکيد کرد: گلستان در ثبت وقايعی چون انقلاب اسلامی و جنگ تحميلی نقش بسزايی داشته است.

وی کاوه گلستان را عکاسی ناميد که بر قله عکاسی خبری ايران ايستاده است و گفت: گلستان با سابقه عکاسی در رسانه‌هايی چون تايمز ،‌ آسوشيتدپرس‌، بی بی سی،‌ پس از سال‌ها فعاليت‌ در عکاسی به همراه يار ديرين خود رابرت کاپا به روی مين رفت و جان خود را در راه هنر عکاسی از دست داد.

در اين بخش محمد فرنود به نمايندگی از همسر کاوه گلستان برای دريافت جوايز به روی سن آمد.

شاهرودی همچنين يحيی ذکاء را از بزرگترين پژوهشگران هنر عکاسی در ايران دانست و وی را عکاسی پيشگاه در تاريخ اين هنر عنوان کرد.

در اين بخش بهروز ذکاء جايزه انجمن عکاسان ايران را دريافت کرد و آن را به خانه يحيی ذکاء در تبريز اهداء نمود.

افشين شاهرودی همچنين زنده ياد قاسم فارسی را نخستين عکاس ورزشی ايران عنوان کرد و گفت: فارسی با سابقه حضور در هفت دوره المپيک جهانی و المپيک آسيايی پيشگام عکاسی ورزشی در ايران بود.

منوچهر زندی دبير کل پيشين نويسندگان و عکاسان ورزشی ايران جايزه مرحوم قاسم فارسی را دريافت کرد.

در ادامه احمد مسجدجامعی عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تجليل از کسانی که در تاريخ عکاسی ايران نقش برجسته‌ای داشته‌اند‌، اظهار داشت: عکاسی بيانگر دردهای اجتماعی است و عکاسی دوره ما ديگر روايت بناهای رفيع و خيابان‌ها و ساختمان‌های با شکوه نيست.

وی با بيان اينکه بينان عکاسی ايران ۱۰ سال پس از راه اندازی دارالفنون شکل گرفت تاريخ اين هنر را به دوره ناصرالدين شاه و زمان صدارت اميرکبير دانست.

مسجدجامعی افزود: در کنار روايت‌های رسمی روايت زندگی و رويدادهای مشکلات مردم در عکاسی حضور دارد و عناصری چون فداکاری و زيستن را در کنار هم در هنر عکاسی می‌توان ديد.

وی با بيان اينکه عکس‌ها به مانند شعر هستند اظهار داشت: گاهی روايت يک عکاس از يک عکس روايت يک شعر و يک کتاب است.

در ادامه اين مراسم از ۱۰ تن از عکاسان حاضر در ايران با حضور مريم زندی به نمايندگی از هيات مديره انجمن عکاسان ايران و افشين شاهرودی تجليل به عمل آمد.

در اين بخش از هادی شفاييه به عنوان رييس افتخاری مراسم ۱۰ روز با عکاسان ياد شد و از وی تجليل به عمل آمد.

در ادامه از فخرالدين فخرالدينی ،‌ مسعود معصومی‌، عباس کيارستمی‌، کامران عدل‌، عبدالحسين پرتويی‌، نصرالله کسرائيان‌، سعيد سادقی و آلفرد يعقوب‌زاده با اهدای لوح تقدير و نشان انجمن عکاسان ايران قدردانی به عمل آمد.

در اين مراسم فقط فخرالدين فخرالدينی، عباس کيارستمی، کامران عدل و نصرالله کسرايان حضور داشتند و برای دريافت جوايز به روی صحنه آمدند.

در پايان نيز سيد محمد بهشتی با بيان سخنانی به تاريخ و جايگاه عکاسی ايران اشاره کرد.

وی با بيان اينکه سعدی در گلستان جمله‌ای دارد و می‌گويد دو چيز طيره عقل است اظهار داشت: سعدی گفته است دم فروبستن وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی که اين جمله مربوط به همه است از جمله عکاسان.

بهشتی ادامه داد: اگر سعدی عکاس بود اين جمله را اين چنين می‌گفت: «ديدن به وقت نديدن و نديدن به وقت ديدن».

وی با بيان اينکه در خلاصه‌ترين تعريف عکاسان کسانی هستند که به ما کمک می‌کنند نبينيم تا ببينيم‌، تاکيد کرد: عکاسان به ما کمک می‌کنند تا خيلی از چيزهايی را که مانع ديده شدن چيزی می‌شود را نبينيم و فقط بخش‌هايی را ببينيم که بايد ببينيم.

بهشتی افزود: يک عکس را در حقيقت يک عکاس می‌اندازد نه دوربين عکاسی و آنچنان که عباس کيارستمی در يکی از فيلم‌های خود به آن اشاره کرده‌اند لحظاتی وجود دارد که انسان‌ها دوست دارند صحنه‌هايی را که می‌بينند با ديگران تقسيم کنند و اين در حقيقت کار يک عکاس است.

وی خاطر نشان کرد: کار عکاسان کار دشواری است چون اول بايد خود عکاس خوب ببيند و بعد به ما کمک کند و در حقيقت عکاس بايد اين رياضت را تحمل کند و خيلی از چيزها را نبيند.

بهشتی با بيان اينکه برخی از عکاسان فکر می‌کنند عکس تنها يک تکنولوژی است تصريح کرد: عکاسان بايد وقت زيادی را برای تربيت چشمانشان بگذارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در روزگاری هستيم که عکاسی پررونق شده است و اگر عکاسی مرتکب خطايی شود خطای وی به مراتب شديدتر از يک طوفان سهمگين خواهد بود.

بهشتی با بيان اينکه در گذشته تعداد کمی از عکاسان بودند که علاوه بر عکس‌های سه در چهار عکس‌هايی را می‌گرفتند، تاکيد کرد: در حال حاضر بسياری هستند که عکاسی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند و بايد گفت عکاسان بايد ابتدا چشم خود را تربيت کنند تا به مخاطبان خود کمک کنند تا ببينند.

به گزارش ايسنا،‌ مراسم تجليل عکاسان برتر ايران در حالی برگزار شد که سالن کوچک در نظر گرفته شده برای اين مراسم سبب ازدهام زياد علاقه‌مندان در بيرون از سالن شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016