یکشنبه 15 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کی‌روش: تا لحظه آخر برای صعود تلاش می‌کنيم

سرمربی تيم ملی فوتبال می گويد تا لحظه آخر نهايت تلاش خود را برای رزرو بليت برزيل در سال ۲۰۱۴ انجام می‌دهيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کارلوس کی‌روش در گفت و گوی مفصل خود با سايت فيفا درباره مسايل مختلفی از جمله تيم ملی پرتغال، فوتبال اسپانيا، منچستر يونايتد و حضورش در فوتبال ايران صحبت کرده است.

* از حضور شما در فوتبال ايران يک سال و نيم می‌گذرد، اين تجربه را چطور ارزيابی می‌کنيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- تجربه خوبی بوده است. تا جايی که داريم ما با يک روند ثابت در حال رسيدن به نقطه مورد انتظارمان برای پيشرفت‌ هستيم. ما برای کسب يک جايگاه در جام جهانی به شدت تلاش می‌کنيم و در حال حاضر در وضعيت خوبی هستيم. سه بازی ديگر باقی مانده است. قصد داريم که تا لحظه آخر نهايت تلاش خودمان را برای رزرو کردن بليت صعود به جام جهانی انجام دهيم، چرا که رقابت بسيار سخت و نزديک است.

* ايران از سال ۲۰۰۶ به جام جهانی صعود نکرده است، آيا اين موضوع فشار بيشتری را به شما متحمل می‌کند؟
- فشار بخشی از زندگی من است و همين طور بخشی از فوتبال. برای من کسب نتايج خوب يک عامل انگيزشی است. بدون شک آرزوی هر ايرانی تجربه دوباره حضور در جام جهانی است. با اين حال فقط ۳۲ تيم فرصت حضور در جام جهانی را دارند و در اين ميان بعضی از تيم‌ها بايد کمی شانس هم داشته باشند. برای اين که به رويای حضور در برزيل واقعيت ببخشيم بايد تا جايی که می‌توانيم خود را آماده نگه داريم و بهترين بازيکنانمان را انتخاب کنيم و بر روی صعود به جام جهانی تمرکز کنيم. اين همان کاری است که ما الان در حال انجام دادن آن هستيم.

* فکر می‌کنيد رقابت بين بزرگان آسيا با تيم‌های ديگر اين قاره نزديک شده است؟
- بدون شک همين طور است. ژاپنی‌ها که از ۳۰ سال پيش تلاش زيادی برای پيشرفت فوتبالشان انجام داده‌اند هنوز بالاتر از ساير تيم‌ها هستند. با اين حال آنچه که من را شگفت زده می‌کند رقابت بين تيم‌های در حال پيشرفت آسيا و همين طور تيم‌های رو به رشد اروپا و آمريکای جنوبی است. در سال‌های اخير آسيا پيشرفت زيادی داشته، اما تيم‌های اطراف خليج فارس هم در همين مسير حرکت کرده‌اند. مسايل زيادی هستند که بار ديگر به آنها توجه شود. مثل اين که بازی‌ها چطور برنامه‌ريزی شده‌اند يا تيم‌های جوانان چطور اداره می‌شوند. بنابراين از همين طريق می‌توان رقابت را کاهش داد. ما نبايد فراموش کنيم که همزمان با تلاش‌های ما اروپا و آمريکای جنوبی هم پيشرفت کرده‌اند و سرمايه‌گذاری زيادی انجام داده‌اند. شما بايد بدانيد که کاری که در آسيا انجام می‌دهيم کافيست يا خير. اگر اين را از من بپرسيد، می گويم نه. هنوز فاصله زيادی داريم.

* به اروپا اشاره کرديد. تيم ملی کشورتان در يورو ۲۰۱۲ به نيمه نهايی رسيد. به نظر شما آنها به چه چيزی نياز دارند تا به سطح بالاتری برسند؟
- شما بايد پتانسيل فوتبال پرتغال را در نظر بگيريد که از بين ۱۰ ميليون نفر جمعيت کمی بيشتر از ۱۳۰ هزار بازيکن حرفه‌ای وجود دارد. ما در رقابت با گروهی از ميليون‌ها بازيکن حرفه‌ای در برزيل، آرژانتين، انگليس، هلند و فرانسه هستيم. وقتی اين‌ها را در ذهنمان مرور می‌کنيم متوجه می شويم که باشگاه‌های پرتغال و همين طور تيم ملی اين کشور در مقايسه با آلمان، ايتاليا يا فرانسه عملکرد خوبی داشته‌اند. پورتو و بنفيکا در ميان ۱۰ باشگاه برتر اروپايی قرار گرفته‌اند و تيم ملی پرتغال هم به رقابت‌های اروپايی راه يافته است. مهم‌تر از آن تيم ملی جوانان ما در سطح خوبی قرار دارد و اين را هم نبايد فراموش کنيم که بازيکنان و مربيان ما در سطح جهان مورد علاقه باشگاه‌های بسياری هستند.

* شما به عنوان کاشف بازيکنانی مثل لوئيس فيگو و روی کاستا شناخته شده‌ايد که هر دو بخشی از نسل طلايی فوتبال پرتغال بوده‌اند. فکر می‌کنيد پرتغال می‌تواند شاهد رشد استعدادهای مشابهی در آينده باشد؟
- بدون شک در پرتغال اين پتانسيل وجود دارد. اما مشکل اين است که همه فکر می‌کنند يک چوب جادويی وجود دارد و خواهان نتيجه‌گيری سريع هستند. فکر می‌کنم ديگر نمی‌توانيم مثل نسلی که فيگو و کاستا را داشت در فوتبال پرتغال ببينيم. چرا که آن نسل نتيجه‌ شش يا هفت سال کار مداوم در ميان بازيکنان ۱۳ تا ۲۰ سال بود. در حال حاضر اين موضوع امکان پذير نيست، چرا که شما زمان قابل توجهی را نياز داريد تا بتوانيد تيمی بسازيد که به خوبی و به سرعت فوتبال را ياد بگيرد.

* لوئيس فيليپه اسکولاری که در جام جهانی ۲۰۰۲ برزيل را قهرمان جهان کرد، بار ديگر به عنوان مربی تيم ملی اين کشور انتخاب شده است. فکر می‌کنيد او بار ديگر می تواند در دوره بعدی جام جهانی اين افتخار را تکرار کند؟
- اسکولاری، مربی بزرگی است و در زمان خوبی تيم را در دست خود گرفته است. جام جهانی در کشور آنها برگزار می‌شود. بنابراين بدون شک آنها مدعی خواهند بود. آخرين باری که برزيل ميزبان جام جهانی بود، نتوانست بدرخشد، اما آنها توانايی فوق‌العاده‌ای دارند و شما می‌توانيد انتظار داشته باشيد که آنها بهترين نمايش خود را انجام دهند.

* فوتبال اسپانيا در چند سال گذشته درخشش فراوانی در صحنه بين‌المللی داشته است. نظر شما درباره تلاش‌های فدراسيون اين کشور برای پيشرفت فوتبال اسپانيا چيست؟
- من با نحوه کار آنها خيلی آشنا هستم. زمانی که در فدراسيون فوتبال پرتغال بودم، تصميم داشتيم کارهايی را انجام دهيم که پيش از ما اسپانيا آنها را انجام داده بود. سرمايه‌گذاری‌ها، کيفيت ورزشگاه‌ها، آکادمی‌های جوانان، مربيان، پخش تلويزيونی ، تبليغات و در کل تلاش آنها به موفقيت فوتبال اسپانيا کمک کرده است. جام جهانی ۱۹۸۲ و بازی‌های المپيک هر دو به پيشرفت فوتبال اسپانيا کمک کرد. مهم‌تر از آن بارسلونا موفق شد چيزی که من اسم آن را «هنر قهرمانی» می گذارم پايه گذاری کند. آنها اين کار را با پيروزی در هر رقابتی در حالی که به زيبايی فوتبال را ارائه می‌دهند، به دست آوردند. وقتی در منچستر يونايتد بودم هميشه سعی می‌کرديم علاوه بر پيروز شدن زيبا بازی کنيم تا در پايان روز هوادارانی که به ورزشگاه آمده بودند سرگرم شده باشند.

* قبول داريد که کمی عجيب است که از شما به عنوان مربی سابق رئال مادريد بشنويم از بارسلونا تعريف و تمجيد می‌کنيد.
- بايد شفاف و رو راست باشيم. رئال مادريد باشگاه بزرگی است که بازيکنان فوق‌العاده‌ای دارد، اما ما بايد واقع نگر باشيم. وقتی که شما ۱۰ يا حتی ۵۰ بازی بارسلونا را می‌بينيد هر دفعه با بازی اين تيم سرگرم شده‌ايد. آنها تيمی هستند که لذت فوتبال را به شما می‌دهند در عين حال بازی‌های خود را می‌برند. نمی‌خواهم بگويم که کريستيانو رونالدو و ساير بازيکنان رئال آنقدر جذاب نيستند که بازی‌هايشان را نگاه کرد، اما بارسا در هر بازی سطح فوق‌العاده‌ای از فوتبال را بازی می‌کند. چه در پاس کاری و چه در مالکيت توپ و تمام کنندگی. من چنين چيزی را در منچستر هم تجربه کرده‌ام. ما بازی‌هايمان را با نمايش هجومی و جذاب می‌برديم که مردم را خوشحال می‌کرد. گذشته از هر چيز اين مهم‌ترين هدف ورزش است.

* حالا که از منچستر يونايتد صحبت کرديد از قهرمانی منچسترسيتی در فصل قبل شگفت زده نشديد؟
- (می‌خندد) من هنوز هم مشکلاتی با رنگ آبی دارم. ديدن آبی آسمانی را دوست دارم، ولی برخی اوقات ديدن اين رنگ آزارم می‌دهد. وقتی شما با منچستر يونايتد کار کرده باشيد، اين باشگاه تا هميشه تبديل به بخشی از وجود شما می‌شود. به خاطر همين فصل قبل با از دست دادن قهرمانی خيلی ناراحت بودم، اما اميدوارم که امسال اوضاع بهتر باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016