سه شنبه 17 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کی روش: حقيقت فوتبال را به لبنان نشان می دهيم

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران می گويد به تيمش ايمان دارد و بازيکنان ايرانی به لبنانيها ثابت می کنند که شکست در بيروت تنها به خاطر اتفاقات فوتبالی رقم خورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کارلوس کی روش در آستانه ديدار ايران برابر لبنان در چارچوب رقابتهای انتخابی جام ملتهای آسيا با اشاره به شکست ايران در بيروت گفت: تمامی مسابقات متفاوت هستند ولی چيزی که حقيقت است اينکه نمی توان هيچ بازی را بازی ديگری مقايسه کرد.. لبنان خرداد آينده حريف ما در انتخابی جام جهانی خواهد بود اما هنوز به خاطر آن باخت، در قلبمان آزرده خاطر هستيم. با اين حال چهارشنبه بازی خودمان را انجام می دهيم و اگر بازيکنان بازی خودشان را انجام بدهند، می توانيم برنده باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کی روش درباره نتيجه ديدار چهارشنبه هم گفت: اين اعتماد را به بازيکنانم دارم که می توانيم پيروز شوين. ما در تيممان بازيکنان خوبی هم داريم و مسلما تمام اينها اشتياق لازم را برای بازی خوب دارند و مطمئن هستم آنها به خاطر بازی بيروت می خواهند ثابت کنند که حقيقت اين بازی است نه آن باخت. فکر می کنم مساله ای که بسيار اهميت دارد اين است که هواداران کنار ما باشند و مطمئن باشند که می توانيم پيروز شويم. بايد روی اين مساله کار کنيم تا آنهايی که هنوز به ما ايمان ندارند از نظرشان برگردند و به ما ايمان پيدا کنند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا شما از عملکرد خودتان رضايت داريد و به نظرتان توانستيد تغييرات لازم را در فوتبال ايران ايجاد کنيد؟ گفت: بله من خوشحال هستم چون اين حس را دارم که بازيکنانی همراه من هستند که پيشرفت داشته اند و حس می کنم اين بازيکنان انگيزه بسيار بالايی دارند و در تمام دفعاتی که در اردو هستيم، به آنها اطمينان دارم اما اگر منظورتان باخت برابر ازبکستان است بايد بگويم من و بازيکنان از آن نتيجه اصلا خوشحال نيستيم اما اگر اين توقع را هم داشته باشيم که هيچ نتيجه غيرمنتظره ای رقم نخورد، اين هم درست نيست. همه تيمهای دنيا در حال جنگ هستند و آسيا با قاره های ديگر متفاوت نيست. اگر ژاپن را از ساير تيمهای آسيايی جدا کنيد، تمام تيمهای حاضر در مسابقات هم برد داشته اند و هم باخت، بنابراين همه بايد متحد در کنار هم باشيم. من قبلا گفته ام که هيچ کس پيش از پايان بازی نمی تواند پيروز يا بازنده باشد. من شکی ندارم اگر ايران درست آماده بشود و همه يکدل باشيم به اين هدف می رسيم.

سرمربی تيم ملی درباره افزايش انتقادها هم گفت: اين طبيعی است. اين مساله هم در ايران اتفاق می افتد و هم دربرزيل و پرتغال. وقتی می بازيد انتقاد می شود اما من به عنوان سرمربی تيم ملی ايران بايد به انتقادهای درست گوش کنم . وظيفه ديگرم هم اين است که انتقادهای درست و بد را از هم جدا کنم. بعضی انتقادها از سوی کسانی مطرح می شود که هيچ اطلاعاتی درباره فوتبال ندارند اين در حالی است که انتقادها بايد از سوی کسانی باشد که بتواند نظراتشان برای تيم ملی مفيد باشد. ما به عنوان تيم ملی بايد شنونده اين انتقادها باشيم و بهترين انتخابها را انجام بدهيم.

کی روش در پاسخ به اين سوال که هواداران انتظار دارند که فوتبال ايران با کارلوس کی روش موفق باشد اما آنها می گويند چرا ما در خلق موقعيت موفق نيستيم؟ گفت: ما داريم بهترين تمرينات را انجام می دهيم که به نتيجه برسيم اما در اين ميان تغييراتی رخ می دهد که از عهده من خارج است. دو مساله وجود دارد. يکی مسائل کوتاه مدت است که در اختيار من است اما مسائل بلند مدت خارج از دست من است. مطمئنا ما از نتايج به دست آمده به ويژه برابر ازبکستان خوشحال نيستيم. ما بايد عملکرد بهتری می داشتيم ولی اين مساله بسيار مهم است که يادآوری کنيم که متاسفانه داور آن بازی داور مناسبی نبود. دنبال توجيه نيستم. من نمی خواهم تيم و بازيکنان پشت اين توجيه پنهان شوند. می خواهم بازيکنانم درک کنند که در بازيهای آينده بايد با روحيه جنگندگی بيشتری وارد زمين شوند اين را هم بايد بدانيم که برای ايران کسب پيروزی يک بر صفر کافی نيست چون ما تنها با حريفمان روبه رو نيستيم.

وی در پاسخ به اين سوال که همين داوری باعث شد ايران در بازی رفت ازبکستان را شکست بدهد گفت: داوران در زمين نيستند که به تيمی کمک کنند بلکه آنجا هستند که قضاوت کنند. پس از سی سال تجربه برايم تعجب آور است که چطور می توانيم وقتی برابر کره بازی می کنيم يک داور سنگاپوری انتخاب می شود و در بازی با لبنان يک داور ژاپنی! داوران هم مثل مربيان اشتباه می کنند اما وظيفه شان نيست به تيمی کمک کنند.

کی روش در ادامه گفت و گو با برنامه ۹۰ در پاسخ به اين سوال که اگر خدايی ناکرده تيم ملی به جام جهانی نرفت، ميراث شما برای فوتبال ايران چيست، گفت: درست است که وظيفه من بازيکن سازی و مربيگری است اما وظيفه ندارم قدمهای جادويی بردارم. من نمی توانم اين کار را بکنم. می خواهم فقط توجه شما را به غرب آسيا جلب کنم. اين فرصت خوبی بود که بازيکنان جوانی را دعوت کنيم که به فوتبال ايران کمک کنند. من هيچ وقت در اردوها اين فرصت را از دست ندادم اما وقتی تيم ملی در انتخابی جام جهانی و جام ملتها بازی دارد، قضيه فرق می کند چون ما سه امتياز را می خواهيم و بايد از بازيکنانی دعوت کنيم که بهترين شرايط را دارند نه بازيکنانی که هنوز به آموزش نياز دارند. رضا حقيقی، انصاری فرد و بعضی ديگر بازيکنانی هستند که خود من تلاش کردم به آنها موقعيت بازی بدهم.

وی در پاسخ به اين سوال که چه قدر بی طراوت بودن تيم ملی مربوط به ليگ است؟ گفت: يک مساله ای وجود دارد که به اخلاق بازی ربط دارد نه به کيفيت. من از ابتدا تاکيد داشته ام که هيچ وقت نبايد در فوتبال ايران تمارض باشد. اعتقاد دارم اين اخلاق می تواند خيلی زود اصلاح شود. اگر اين اصلاح شود فوتبال ايران رشد می کند. اين خيلی ساده است و دست مربيان، بازيکنان و به ويژه داوران است. فيفا هم روی اين مساله خيلی تاکيد دارد. خيلی دوست داشتم اين بحث را مطرح کنم.

کی روش درباره احتمال تداوم حضور دورگه ها در تيم ملی ايران گفت: کاری که من دارم نگرشی بسيار ساده است. من وظيفه دارم تمام بازيکنان ايرانی را زير ذره بين داشته باشيم. وظيفه من است تمام اتفاقاتی که برای همه بازيکنان می افتد را زير نظر داشته باشم و گروه استعداديابی ما هم بايد در فرايند شناخت به ما کمک کند. اگر بازيکنی عملکرد خوبی داشته باشد، قطعا به تيم ملی دعوت می شود. شما پرسيديد که بعد از رفتتن من، ميراثم چه خواهد بود و من می توانم بگويم اگر بروم مطمئنا دو بازيکن خيلی خوب از خودم خواهم گذاشت. ما چند بازيکن ديگر را هم زير نظر داريم. دانيل داوری را مورد ارزيابی قرار داديم و من می توانم بگويم که فرايندش کامل شده و او در فرودين فرصت دارد که در تيم ملی باشد. البته الان رحمان احمدی، شهاب گردان و حقيقی هم بسيار خوب و آماده هستند و رحمان احمدی هم دروازه بان اول ما خواهد بود.

وی در پاسخ به اين سوال که به نظر می رسد شما خيلی هم از خداحافظی رحمتی بدتان نيامد و از اين مساله استقبال کرديد، گفت: اين برداشت شماست و من به آن احترام می گذارم ولی اينطور نيست. نمی خواهم راجع به بازيکنانی که نيستند صحبت کنم اما می توانم اين را بگويم که من مربی بازيکنان بازنشسته نيستم و تنها مربی بازيکنان آماده هستم. تصميم اين بازيکن، من و مردم را سورپرايز کرد.

وی در پاسخ به اين سوال فردوسی پور که اگر رحمتی بپذيرد اشتباه کرده آيا راه برگشتی خواهد داشت، گفت: نمی خواهم راجع به اين مسائل صحبت کنم چون اين تصميم به طور خصوصی گرفته شد آن هم بدون من. پس چرا من بايد درمصاحبه ای عمومی درباره اين مساله صحبت کنم. وظيفه ام اين است که بهترينها را دعوت کنم و الان اطمينان دارم که تمام بازيکنان فعلی می توانند عملکرد خوبی داشته باشند و پست دروازه بانی ما در دست کسانی است که می توانند موفق باشند.

وی در پاسخ به اين سوال که درست است ما کم گل خورده ايم اما همه آنها شبيه هم بوده اند، برنامه شما چيست، گفت: فقط يک راه داريم آن هم اينکه سخت کار کنيم. چيزی که می توانم بگويم اين است که از لحاظ ميانگين بين المللی تعداد گلهای خورده ما بد نيست اما گلهايی که خورديم خيلی شبيه به هم است. وقتی يک اشتباه مکررا تکرار می شود بايد اصلاحش کنيم.

کی روش درباره آماری که توسط مجيد جلالی و گروه آناليزش از بازيهای تيم ملی استخراج شده بود، گفت: اعداد هميشه اعداد هستند اما بايد به آنها احترام بگذاريم. ما معيار اين اعداد را نمی دانيم . اين آمار من را شگفت زده نکرد. نبايد به دنبال مقصر باشيم بلکه بايد به دنبال راه حل باشيم. وقتی من می گويم بايد برنامه دقيقی داشته باشيم به خاطر همين مساله هست. بازيکنان ملی پوش ما در اردوها جمع نمی شوند که بازيهای ليگ را انجام بدهند، بلکه می آيند بازيهای بين المللی انجام بدهند.

وی درباره اينکه وضعيت تيم ملی خيلی بهتر از ليگ نيست، گفت: من موافق هستم. ما در آسيا بازی می کنيم و حريفان ما هم تيمهای آسيايی هستند. آمار تيمهای آسيايی خيلی با ما فرقی ندارد. مساله مهم اين است که از خودمان بپرسيم از خودمان چه توقعی داريم؟ اينکه پايين تر از آمار بين المللی بازی کنيم يا بالاتر از آن. اين انتخاب با شماست اما هواداران نمی پذيرند ما پايين تر باشيم. اگر می خواهيم به اين هدف برسيم بايد سخت کار کنيم.

سرمربی تيم ملی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده راجع به فهرست تيم ملی و دعوت نشدن از بازيکنانی چون حقيقی و سيد صالحی گفت: فکر می کنم مهمترين مساله اين است که من اعتقاد دارم بهترين بازيکنان را انتخاب کرده ام. با بيان اين مساله نمی خواهم بگويم دو، سه بازيکن ديگر استحقاق دعوت نداشتند اما من نمی توانستم مثلا شش دروازه بان دعوت کنم. من خودم حقيقی را برای اولين بار دعوت کردم اما من در خط ميانی آندو، نکونام و جباری را دارم. با اين حال اگر آنها به اين روندشان ادامه بدهند به تيم ملی دعوت می شوند.

کی روش در پاسخ به اين سوال که پرسپوليسيها انتقاد می کنند که چرا الان که اين تيم روی غلطک افتاده تنها ۴ بازيکن از پرسپوليس به تيم ملی دعوت می شوند، گفت: فکر می کنم اين نگرش درستی نيست. اين مساله بسيار نادرست است که وقتی راجع به تيم ملی حرف می زنيم مدام درباره استقلال و پرسپوليس صحبت شود. من در چهار کشور کار کرده ام و می دانم که منافع ملی با مصالح باشکاهها متفاوت است اما امسال سروصدای زيادی از سوی باشگاهها مطرح شد.

وی در پايان در پاسخ به اين سوال فردوسی پور که می گويند نگاه شما به فوتبال ايران نگاه از بالا به پايين است گفت: اين مساله درست نيست. کاری که از ابتدای ورودم سعی کردم انجام بدهم برنامه ريزی بود. متاسفانه نتوانستيم هارمونی لازم را داشته باشيم. در اروپا از سپتامبر تا نوامبر ترافيک بازيهای ملی است ولی در آسيا چون بازيهايی مثل غرب آسيا، بازيهای کشورهای عربی و جام ملتها برگزار می شود مشکلاتی ايجاد می شود. ضمن اينکه بازيهای انتخابی جام ملتها در برنامه ما نبود و ما مجبور شديم اين مسابقات را در برنامه هايمان بگنجانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016