سه شنبه 10 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هر آنچه بايد از بازی برگشت رئال و دورتموند بدانيد

«غول‌کش» در آشيانه «قو»

مرتضی ياسری‌نيا - روزنامه شرق ـ وقتی امشب، پرطرفدارترين تيم آلمان حوالی سنگ‌نوشته‌های معروف ژنرال فرانکو، ديکتاتور فقيد اسپانيا از اتوبوس پياده شود، تنها ۹۰ يا شايد هم بيش از ۱۲۰دقيقه با حل شدن معمای يک اتحاد بزرگ فاصله خواهيم داشت. هنگامی که دو تيم از اسپانيا و دو تيم از آلمان به نيمه‌نهايی فصل جاری ليگ قهرمانان راه يافتند، همه از اتحاد« اسپانيا - آلمان» برای قبضه قدرت در بالاترين سطح فوتبال باشگاهی دنيا گفتند اما آلمانی‌ها با نتايج درخشان در بازی رفت، اين اتحاد را به هژمونی تبديل کرده‌اند و حالا دورتموند در ورزشگاه سانتياگو برنابئو، قصد رقم زدن يک پايان خوش آلمانی برای قسمت اول اين سريال اتحاد را دارد. دورتموند پس از برتری چهار بر يک در بازی خانگی دور رفت نيمه‌نهايی ليگ قهرمانان، به قلعه تسخيرناپذير رئال در فصل جاری پا می‌گذارد؛ قلعه‌ای مستحکم‌تر از دژی که زمانی هيتلر (طرفدار شالکه، دشمن ديرينه دورتموند) و فرانکو در ائتلاف مشترکی عليه اسلاف کاتالان‌ها برپا کرده بودند. از آن دوران، سال‌ها گذشته و حالا زبان فوتبال ايجاب می‌کند نمايندگان فوتبالی دوستان‌سياسی ديروز، برای موفقيت در بالاترين سطح فوتبال به همديگر رحم نکنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خرافه‌هايی به نفع دورتموند

آخرين رويارويی دو تيم در مراحل حذفی ليگ قهرمانان در نيمه‌نهايی فصل ۹۸-۱۹۹۷ ليگ قهرمانان شکل گرفت؛ جايی که حتی شکستن تير دروازه از سوی طرفداران، قبل از شروع بازی برگشت هم مانع درخشش رئال يوپ هاينکس نشد و تيم او درنهايت با شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی به فينال و پس از ۳۲ سال به قهرمانی اروپا دست يافت. دورتموندی‌ها اما برای اثبات خودشان، دلايل غيرآماری دارند. قبل از دو فصل گذشته، آخرين قهرمانی‌های متوالی آنها در فصول ۹۵-۱۹۹۴و ۹۶-۱۹۹۵ شکل گرفت و يک سال بعد هرچند قهرمانی بوندس‌ليگا را به بايرن دادند اما درنهايت، قهرمان اروپا شدند. دورتموند فعلی پس از دو قهرمانی متوالی، درست مانند يک‌ونيم دهه گذشته قهرمانی بوندس‌ليگا را به بايرن داده است؛ اما آيا قهرمان اروپا نام می‌گيرد؟ اگر تاريخ موبه‌مو تکرار شود، قهرمانی بوروسيا با شکست دادن بايرن در فينال ويمبلی رخ می‌دهد چون دورتموند برای قهرمانی در فصل ۹۷-۱۹۹۶ ليگ قهرمانان، بايرن را شکست داد! البته تيم يورگن کلوپ آنقدر قوی هست که به اين خرافه‌ها دل نبندد. زردهای وست فالن در خط حمله فوق‌العاده خوفناک نشان می‌دهند؛ به حدی که تنها در يکی از بازی‌های اين فصل ليگ قهرمانان (بازی رفت يک‌چهارم نهايی فصل جاری مقابل مالاگا) گل نزده‌اند. همکاری خوب خط ميانی و دفاع با خط آتش، دورتموند را به تنها تيم بدون شکست فصل جاری ليگ قهرمانان تبديل کرده. گوتسه در يکی مانده به آخرين بازی اروپايی‌اش برای زردها، اين روزها خارج از وست فالن تمرکز بيشتری دارد. او قبلا ادعا کرده بود در آلمان تنها برای دورتموند بازی می‌کند اما پول فراوان بايرن و علاقه شخصی‌اش به بازی زير نظر گوارديولا، باعث فراموشی قول و قرارهای قبلی شده و در نتيجه با آتش زدن پيراهن، جديد‌ترين خائن دورتموند از سوی هوداران شد. ماريو اين روزها بيش از گذشته زير سايه لواندوفسکی لهستانی قراردارد. اولين زننده چهار گل دريک بازی نيمه‌نهايی باشگاهی اروپا، از سوی هموطنش، بونيک «زيبای شب» نام گرفته و حالا برای تکميل شاهکارهايش به درآوردن عنوان آقای گلی ليگ قهرمانان از چنگ کريس رونالدو، بازيکن آن سمت ميدان امشب نياز دارد. لواندوفسکی ۱۰گله در رده دوم بهترين گلزنان فصل جاری ليگ قهرمانان تنها دو گل کمتر از کريس رونالدوی پرتغالی زده و اگر سه‌شنبه‌شب به اندازه کافی بدرخشد، می‌تواند به بيرون انداختن اعجوبه پرتغالی از ليگ قهرمانان و تلاش برای آقای گلی در فينال ويمبلی دل ببندد. ورزشگاه قديمی انگليس برای دشمنان آلمانی هميشه خوش‌يمن بوده و چه جالب که اگر اولين فينال تمام‌آلمانی تاريخ ليگ قهرمانان شکل بگيرد، پايان ناکامی ۱۲ساله ژرمن‌ها در کسب جام در ورزشگاهی رقم خواهد خورد که سال در ۱۹۹۶ شاهد آخرين پيروزی بزرگ آنها در رده ملی بود. اگر هم اين فرصت از دست برود، آلمان با طولانی‌ترين انتظارش برای کسب افتخار، مواجه خواهد شد. اين کشور قبلا يک‌بار بين سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۶ حتی يک قهرمانی در رده ملی و باشگاهی به دست نياورد و امسال می‌تواند به دومين دوره دوازده‌ساله قحطی جام پايان دهد. دوره اول قحطی با قهرمانی دورتموند درجام برندگان سال ۱۹۶۶ خاتمه يافت و شايد دوباره به دست زردپوشان، دوران خشکسالی از ياد برود!

شانس‌های رئال

مورينيو به عنوان يک جنگجوی مولف به خاطر خودش هم که شده اصلا دوست ندارد فرصت قهرمانی در فصل جاری ليگ قهرمانان را از دست بدهد. رئال در صورت جبران افتضاح بازی رفت به رويای «دسيما» (عدد ۱۰ به زبان اسپانيايی) يا همان دهمين قهرمانی در اورپا نزديک‌تر می‌شود که اگر اين اتفاق رخ دهد مورينيو به اولين مربی‌ای تبديل خواهد شد که با سه تيم مختلف قهرمان اروپا می‌شود و علاوه بر اين کنار باب پيسلی، اسطوره ليورپول به عنوان تنها مربيان فاتح سه جام معتبرترين رقابت باشگاهی اروپا می‌ايستد. تاريخ به رئال می‌گويد حتی اگر پرافتخارترين تيم اروپا و ۱۱سال در حسرت دهمين قهرمانی اروپا باشی، بازهم جبران شکست چهار بر يک بازی رفت مراحل مهم حذفی ليگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا، کاری است که تا به حال تنها پنج‌بار رخ داده، نه بيشتر. اتفاقا رئال يک‌بار شکست چهار بر يک بازی رفت دور دوم فصل ۷۶-۱۹۷۴ جام باشگاه‌های اروپا را با برتری پنج بر يک خانگی در دور برگشت عوض کرد و به دور بعد راه يافت اما از فصل ۴-۲۰۰۳، اين اتفاق رخ نداده است. سايت فوتبال اسپانيا در يکی از گزارش‌هايش به رئال توصيه کرده از لاکرونيا سرمشق بگيرد؛ آخرين تيمی که شکست چهار بر يک را جبران کرد و در يکی از شگفت‌انگيزترين شب‌های تاريخ فوتبال اروپا، با پيروزی چهار بر صفر در ريازور برای اولين و تاکنون آخرين بار به نيمه‌نهايی فصل ۴-۲۰۰۳ ليگ قهرمانان راه يافت. به هرحال رئال برخلاف بازی رفت می‌تواند دی ماريا را هم در اختيار داشته باشد. زننده گل دهمين پيروزی متوالی رئال در داربی مادريد، برای اولين بار به عنوان يک پدر راهی ميادين اروپايی می‌شود و ترکيب او، اوزيل و رونالدو دفاع علاقه‌مند به تهاجم دورتموند را اذيت خواهند کرد. اگر حرکات آنها در ۳۰دقيقه نخست و تحت تاثير جو احساسی برنابئو نتيجه بدهد، دورتموند مقابل تيم مورينيو کاری سخت‌تر از همه پيش‌بينی‌ها دارد. رئالی‌ها هرچند در ضدحمله بسيار بيشتر از حمله برق‌آسا و خطرناک هستند اما اين بار شرايط موجود حمله را در اولويت قرار می‌دهد. به شهادت آنچه در فصل جاری ديديم، رئال بيشتر حملات و ضدحملات خودش را از سمت چپ تدارک می‌بيند؛ مگر اينکه به دستور مورينيو پست بازی رونالدو عوض شود و حملات از منطقه‌ای غير از پست آشنای ستاره پرتغالی پايه‌ريزی شود. البته رئال بايد فکری به حال مدافعان و مخصوصا دفاع‌های کناری‌اش بکند. اگر نمايش دفاعی بازی رفت تکرار شود، دورتموند راحت‌تر از حد تصور تير خلاص را شليک خواهد کرد.

نکته جالب

رئال‌مادريد از سال ۲۰۰۵ تا به حال هميشه بيش از يک‌بار در يک مرحله خاص از ليگ قهرمانان کنار رفته است. سفيد‌ها بين سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، شش بار متوالی در مرحله يک‌هشتم نهايی حذف شدند و در دو فصل گذشته هم با شکست از بارسا و بايرن‌مونيخ در نيمه‌نهايی از رسيدن به فينال بازماندند.

کلوپ و مورينيو؛ خاص و خاص‌تر

يورگن کلوپ، برای آلمانی‌های سنتی، فاقد وجاهت مردانه است چون اولين تصوير تاثيرگذار از اين مربی هنگامی روی جلد بيلد و کيکر قرار گرفت که او درحال اشک‌ريختن در ميدان پس از سقوط تيم سابقش ماينتس به دسته پايين‌تر بوندس‌ليگا بود اما برای نسل جوان‌تر، يورگن به دليل کارهای بزرگش و رساندن ماينتس کوچک به جام يوفا چهره شد. بازيکن سابق ماينتس پس از ناتوانی در بازگرداندن تيم دوران بازی‌اش به بوندس‌ليگا، استعفا داد و برای مبارزه‌ای بزرگ‌تر در دورتموند آماده شد. وقتی او به وست‌فالن آمد، دورتموند درست مانند دوران پس از هيتسفلد و سامر (دو مربی موفق قبلی باشگاه) به آفت متوسط‌بودن دچار بود. کلوپ با سرمايه‌گذاری روی جوانان در سومين سال مربيگری‌اش در بوروسيا همه را شگفت‌زده کرد و در پايان فصل گذشته، برای اولين بار از سال ۱۹۶۶، دو فصل متوالی بايرن را در حسرت قهرمانی بوندس‌ليگا گذاشت. برتری ۲-۵ در فينال فصل گذشته جام حذفی، باعث شد دورتموند برای اولين بار در تاريخ ۱۰۳ ساله‌اش در يک فصل توامان قهرمان ليگ و جام حذفی آلمان شود و البته پس از وردربرمن دومين آلمانی باشد که چهار بار متوالی بايرن را شکست می‌دهد. قبل از پرطرفدارترين تيم آلمان، تنها اينتراخت فرانکفورت توانسته بود در يک فصل، سه بار غول باواريا را به زانو درآورد. با اين اوصاف شايد آخرين کار باقيمانده کلوپ، رساندن دورتموند به دومين فينالش در ليگ قهرمانان باشد؛ اتفاقی که تنها با گذر از سد مورينيو، اين رکورددار شکست‌ناپذيری در بازی‌های خانگی تيم‌های تحت رهبری‌اش ميسر می‌شود. مورينيو معمولا در سومين سال مربيگری در تيم‌هايش بهترين نتيجه ممکن را می‌گيرد و البته در پايان همان سال هم ساز جدايی را کوک می‌کند! بايد ديد در صورت ناکامی آقای خاص مقابل آقای خاص‌تر از خودش (البته در اين روزها!) روند جدايی او از رئال و بازگشتش به تنها جايی که از آنجا اخراج شده (چلسی) را تسريع می‌کند يا برعکس، او در رئال، تنها از طريق تلويزيون حضور محتمل فالکائو در چلسی را به نظاره می‌نشيند...

۱۲هزار و ۷۳۳ دقيقه!

دورتموند در مجموع ۱۲هزار و ۷۳۳ دقيقه بازی در اين فصل بوندس‌ليگا، ۷۶ گل زده، ۳۶ گل خورده و ۱۸ بار از طريق ضربات آزاد به گل رسيده است. زردها ميانگين دقت ۵۵درصدی در شوت‌هايشان داشته‌اند و ۳۶۱موقعيت گل به وجود آورده‌اند. به طور ميانگين در هر بازی به ميزان ۵۴درصد مالکيت توپ را در اختيار داشته‌اند. طول پاس‌های شاگردان کلوپ ۲۰ متر بوده، در ۵۷درصد دوئل‌هايشان پيروز بوده‌اند و ۴۳ واکنش موفق دفاعی، ۳۸ کارت زرد و سه کارت قرمز از ديگر آمار‌های تيم آلمانی در فصل جاری بوندس‌ليگا محسوب می‌شود. در سوی مقابل رئال‌مادريد در مجموع ۱۳هزار و ۹۲۱ دقيقه بازی، ۸۵ گل زده، ۳۱ گل خورده، ۲۶ ضربه آزاد زده، ۵۷درصد دقت در شوت داشته، ۴۶۷ موقعيت گل به وجود آورده و در هر بازی به شکل ميانگين به اندازه ۵۳درصد مالکيت توپ را در اختيار داشته. دقت ۸۱درصدی و طول ۱۹ متری پاس‌ها، پيروزی در ۵۹درصد دوئل‌ها، ۴۳ واکنش دفاعی و ۸۰ کارت زرد و شش کارت قرمز، ديگر آماری است که نظر تحليلگران را جلب می‌کند. نزديکی عجيب بعضی آيتم‌ها مانند درصد مالکيت توپ، خبر از يک بازی نزديک و پاياپای در برنابئو می‌دهد؛ حتی اگر رئال‌مادريد در بازی رفت يکی از سنگين‌ترين شکست‌های خارج از خانه رقابت‌های اروپايی خود را به چشم ديده باشد. هر چقدر مورينيو به پنجمين پيروزی در هفتمين نيمه نهايی‌اش می‌انديشد، به همان اندازه کلوپ عطش برتری در اولين نيمه‌نهايی اروپايی دوران مربيگری‌اش را دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016