یکشنبه 19 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس فدراسيون فوتبال لبنان اعتراف کرد: کره‌جنوبی ضلع سوم تبانی در گروه ايران

پويان اميری ـ شرق: هرچند تيم‌ملی ايران با برد برابر قطر تا حدود زيادی به راهيابی به جام‌جهانی اميدوار شده است و حالا می‌تواند با کسب امتيازات لازم به جام‌جهانی صعود کند، اما شايد اين راه بتواند آسان‌تر شود. «هاشم حيدر»، رييس فدراسيون فوتبال لبنان بعد از اينکه تيمش شانس صعود به جام‌جهانی را از دست داد، دست به افشاگری زده و ممکن است شاهد تغييراتی در نتايج تيم‌ها و جدول مسابقات باشيم.

رييس فدراسيون فوتبال لبنان، در يک کنفرانس خبری گفت: «حضور تيم‌ملی فوتبال لبنان در اين مرحله دستاورد بزرگی به شمار می‌آيد. ما برای نخستين بار در تاريخ خود موفق شديم به اين مرحله راه يابيم. اگر خيانت بعضی از بازيکنان نبود اکنون به احتمال زياد جمع امتيازهای ما ۱۰ يا ۱۲ بود و می‌توانستيم جواز صعود به جام‌جهانی را کسب کنيم. متاسفانه بعضی از بازيکنان با شرکت‌های شرط‌بندی همکاری کردند و دست به تغيير نتيجه بازی‌ها زدند. آنها با اين کار به تيم‌ملی کشورشان از پشت خنجر زدند و امتيازهای مهمی را از لبنان گرفتند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چند وقت پيش بود که صحبت در مورد تبانی تيم‌های قطر و لبنان در مقدماتی جام‌جهانی به گوش می‌رسيد، بررسی ماجرای تبانی از جايی آغاز شد که باشگاه «العهد» لبنان سه نفر از بازيکنان خود به نام‌های محمود علی، حسن مزهر و محمد حمود و يک نفر از کادر اداری اين باشگاه را به علت ارتباط با تبانی محروم و تاکيد کرد مجازات آنها بر عهده مقامات قضايی است. بعد از باخت دوم لبنان به قطر، خبرهايی لو رفت مبنی بر اينکه بازيکنان تيم لبنان بازی را به قطری‌ها فروخته‌اند و بعضی از خارج لبنان و هم در داخل، در اين تبانی دست داشته‌اند. اين موضوع از سوی فدراسيون فوتبال لبنان به صورت غيرعلنی پيگيری شد؛ مساله‌ای که باعث شد اين موضوع رسانه‌ای شود. در نهايت هاشم حيدر رييس فدراسيون فوتبال لبنان به اين موضوع اعتراف کرد و در اين رابطه کميته‌ای را تشکيل دادند. مقامات ورزشی لبنان، «فادی زريقات» اردنی را در راس يک کميته حقيقت‌ياب، مامور رسيدگی به اين موضوع کردند و او نيز در کمتر از يک هفته نتايج تحقيقات خود را به فدراسيون فوتبال لبنان و وزارت‌ورزش اين کشور، ارايه کرد. مقامات ورزش لبنان که بازيکنان مرتبط با تبانی را خائن می‌دانند بی‌هيچ ملاحظه‌ای روند رسيدگی به اتهامات را ادامه دادند و بر مجازات بازيکنان خطاکار تاکيد کردند. اما بعد از مدتی که از ماجرا گذشت و فدراسيون فوتبال ايران نسبت به اين قضيه حساس شد، لبنانی‌ها اعلام کردند داستان تبانی مربوط به بازی‌های داخلی اين کشور است. اين در حالی بود که هرسه ملی‌پوش که محروم شدند به نام‌های «رامزديوب»، «محمود علی» و «اکرم مغربی» در کشورهای خارجی بازی می‌کردند و لژيونر محسوب می‌شدند و عملا نمی‌توانستند در بازی‌های داخلی تبانی کنند و اين يک گاف بزرگ از سوی فدراسيون لبنان محسوب می‌شد که فدراسيون فوتبال ايران از آن استفاده نکرد.

اتهام تبانی به کره‌جنوبی

سايت «النشره» در گزارشی در واکنش به اين سخنان رييس فدراسيون فوتبال لبنان نوشت: «اين سخنان حيدر نشان می‌دهد که او اطلاعات سری در اختيار دارد و اين طبيعی است؛ چراکه رييس فدراسيون فوتبال است. اما سوال اين است که منظور او از تبانی مربوط به چه ديدارهايی می‌شود؟ در گروهی که لبنان قرار داشت، چهار تيم ديگر به نام‌های ايران، قطر، ازبکستان و کره‌جنوبی هم حضور داشتند. لبنان هم قبل از اعلام نتيجه کميته تحقيقات پنج بازی انجام داده بود که نتايج آن عبارت بودند از: لبنان صفر - قطر يک، لبنان يک - ازبکستان يک، کره‌جنوبی ۳ - لبنان صفر، لبنان يک - ايران صفر، قطر يک - لبنان صفر» براساس اين جدول تنها در ديدار برابر ايران احتمال تبانی وجود ندارد؛ چراکه لبنان در آن ديدار به پيروزی رسيده و تنها سه امتياز خود در اين مرحله را کسب کرده است. اگر بنا را بر اين بگيريم که در دو ديدار برابر قطر تبانی رخ نداد، تنها دو ديدار ديگر باقی می‌ماند و آن کره‌جنوبی و ازبکستان است؛ چراکه نتيجه بررسی فادی زريقات رييس کميته حقيقت‌ياب فدراسيون فوتبال لبنان اين موضوع را تاييد می‌کند، او در اين‌باره می‌گويد: رامز ديوب در بازی‌های زيادی دست به تبانی زد. ديوب را به خاطر تبانی در ديدار برابر قطر محروم نکرديم، بلکه او را به خاطر دو ديدار برابر کره‌جنوبی در مرحله قبل محروم کرديم. براساس صحبت‌های رييس فدراسيون لبنان و بررسی نتايج مشخص می‌شود، پيش از اين مرحله کره‌جنوبی در اولين بازی در دومين مرحله مسابقات مقدماتی با شش گل به پيروزی رسيده است و در بازی برگشت چون برای کره‌جنوبی اهميت نداشته آنها دو بر يک شکست خوردند تا دو تيم به مرحله سوم صعود کنند. حالا اگر تبانی دو تيم قطر و لبنان ثابت شود بدون احتساب نتيجه کره‌جنوبی باز هم وضعيت تيم ايران که برابر اين دو تيم بيشتر از کره‌جنوبی و ازبکستان امتياز از دست داده در گروه بهتر می‌شود.

بی‌خيالی مسوولان فدراسيون فوتبال

در حالی که رسانه‌های ورزشی، اخبار تبانی را با دقت دنبال می‌کنند، فدراسيون فوتبال ايران به همان شکايت اوليه خود بسنده کرده است. حسينی مدير روابط عمومی فدراسيون فوتبال در مورد صحبت‌های رييس فدراسيون لبنان اطلاعات چندانی نداشت و تنها به اين جمله بسنده کرد: ما شکايت کرديم و کنفدراسيون فوتبال آسيا بازيکنان آنها را محروم کرده است و فکر نکنم نتايج بازی‌ها تغيير کنند. به نظر با نتيجه اميدوار کننده ايران برابر قطر، فدراسيون فوتبال هم بی‌خيال ماجرای تبانی شده است. اما عزيزی‌خادم عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال و مدير تيم‌های ملی در مورد تبانی لبنانی‌ها و اعتراف رييس فدراسيون فوتبال آنها برعکس مدير روابط‌عمومی فدراسيون فوتبال به طور جدی به دنبال تبانی است و در اين‌باره به «شرق» گفت: شکايت قبلی ما در جريان است، اما اتفاق جديدی افتاده و صحبت‌های فدراسيون فوتبال لبنان را پيگيری می‌کنيم، مطمئن باشيد نمی‌گذاريم حقی از فوتبال ايران ضايع شود و کارها را به صورت حقوقی ادامه خواهيم داد. به طور قطع اگر تبانی کره‌جنوبی ثابت شود، ما از هم‌اکنون در جام‌جهانی خواهيم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016