چهارشنبه 12 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دووميدانی قهرمانی آسيا: غيبت احسان حدادی پس از ۱۰ سال

ايسنا ـ رقابت‌های دووميدانی قهرمانی آسيا درحالی از امروز(چهارشنبه) در جنوب غربی هند آغاز شده که به واقع می توان ايران را پادشاه پرتاب ديسک آسيا قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، بيستمين دوره رقابتهای دووميدانی قهرمانی آسيا از صبح امروز(چهارشنبه) در شهر پونای هند آغاز شد و قرار است طی چهار روز، ۵۷۰ ورزشکار مرد و زن آسيايی در مواد مختلف به مصاف هم بروند، اما نکته بسيار مهم اين رقابتها اين است که تاريخچه مسابقات نشان می دهد ايران قدرت برتر پرتاب ديسک آسيا بوده و همچنان بر قدرتش اضافه خواهد شد.

در اين دوره از رقابت ها، ده پرتابگر( هشت مرد و دو زن) ايرانی در مسابقه ها حضور دارند که از بيشتر آنها توقع است در رقابتهای پونای هند با کسب مدال، برای ايران افتخارآفرينی کنند. اگرچه در اين مسابقات احسان حدادی به عنوان ستاره پرتابهای آسيا پس از يک دهه، برای نخستين بار است که غيبت دارد، اما ساير پرتابگران در مواد مختلف می توانند جای خالی نايب قهرمان المپيک را پر کنند. در ادامه، به صورت ماده به ماده وضعيت پرتابگران ايرانی در بيستمين دوره رقابتهای قهرمانی آسيا را بررسی خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* پرتاب وزنه

در رقابت های پرتاب وزنه هند شانزده پرتابگر از جمله عليرضا مهرصفوتی و مرتضی ناظمی از ايران حضور خواهند داشت. براساس تاريخچه رقابت‌ها تاکنون هيچ کدام از پرتابگران وزنه ايران نتوانسته‌اند به مدال آسيايی در رده سنی بزرگسالان دست پيدا کنند و در اين دور نيز با توجه به رکوردهای دو نميانده ايران، کسب مدال کار بسيار سختی به نظر می رسد.

هم اکنون در ميان پرتابگرانی که نامشان در ليست ابتدايی رقابت‌ها اعلام شده، نمايندگان ايران با داشتن رکوردهايی حدود ۱۸ و نيم متر، در رده های پائين جدول قرار دارند. با اين وجود اگر آنها بتوانند در اين رقابت‌ها به رکوردهايی حدود ۱۹ و نيم متر و بالاتر دست پيدا کنند، به طور حتم يکی از سکوهای آسيايی در اختيار آنها قرار خواهد گرفت. در شرايط کنونی پرتابگران چين تايپه (دارنده دو مدال نقره و يک طلای آسيا) چين، عربستان و کويت از بيشترين بخت برای کسب مدال در اين رقابت برخوردارند. در پرتاب وزنه هندی ها بيشترين مدال آسيايی را در نوزده دوره گذشته به خود اختصاص داده اند.

* پرتاب ديسک

نخستين قهرمان پرتاب ديسک رقابتهای دووميدانی قهرمانی آسيا کسی نبوده جر مرحوم جلال کشميری از ايران. او در سال ۱۹۷۳ با پرتاب ۵۱ متر و ۲۰ سانتی متر به عنوان قهرمانی دست يافت. در طول اين چهل سال نيز پرتابگران ديسک ايران توانسته اند پنج مدال طلا( که سه مدال آن توسط حدادی به دست آمده است)، پنج مدال نقره و دو مدال برنز به دست آورند که اين بيشترين تعداد مدال ايران در يک ماده دووميدانی در آسيا محسوب می شود. البته هم اکنون رکورد دووميدانی آسيا نيز به نام احسان حدادی از ايران ثبت شده است.

از جمله نکات مهم رقابتهای پرتاب ديسک سال جاری در پونای هند اين است که احسان حدادی به عنوان نايب قهرمان المپيک لندن، در يک دهه گذشته برای نخستين بار است که در رقابتها حاضر نمی شود. او از سال ۲۰۰۳ در همه رقابتهای دووميدانی قهرمانی آسيا شرکت کرده بود.

بدين ترتيب در غياب مرد اول پرتاب ديسک آسيا، ويکاس گودا از هند، سلطان مبارک از عربستان، برداران صميمی از ايران و رشيد الدوساری از قطر در کنار جيان وو از چين رقابت نزديکی را برای رسيدن به مدال، به ويژه مدال طلای آسيا خواهند داشت. برادران صميمی در فصل جاری پرتابهای خوبی داشته اند و در صورتی که رکوردهايی حدود ۶۴ تا ۶۵ متر را بدست آورند، می توانند از بختهای اصلی مدال طلا در اين رقابت محسوب شوند. البته تاکنون محمد صميمی يک بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان نايب قهرمانی آسيا رسيده، اما رسيدن به مدال طلای پرتاب ديسک آسيا آرزوی ديرينه خانواده صميمی است که اميدواريم در اين دوره از رقابتها اين مهم محقق شود.

* پرتاب چکش

در چهل سال گذشته پرتابگران چکش ايران دستشان از رسيدن به مدال کوتاه بوده است و اين بار دو پرتابگر ايرانی اميدوارند سرانجام اين طلسم را بشکنند.

در رقابت‌های پرتاب چکش سال ۲۰۱۳، سيزده پرتابگر برتر آسيا در ماده پرتاب چکش حضور دارند که رضا مقدم و کاوه موسوی نيز در ميان آنها حضور دارند. کاوه موسوی که در بازيهای آسيايی به مدال نقره دست پيدا کرد، اين بار نيز شانس اين را دارد که برای نخستين بار ايران را در اين ماده صاحب مدال کند. سابقه رقابتها نشان می دهد اگر هرکدام از پرتابگران، رکوردهايی بيش از ۷۱ يا ۷۲ متر را داشته باشند، به احتمال فراوان يکی از سکوهای آسيايی را به خود اختصاص خواهند داد، اما همه چيز به شرايط رقابت و مسابقه باز می گردد.

در اين رقابت دلشاد نظروف از تاجيکستان به عنوان قهرمان سال ۲۰۰۹ آسيا و علی محمد الزنکاوی ازکويت به عنوان قهرمان چهار دوره آسيا از اصلی ترين بخت های مدال طلا محسوب می شوند. در کنار آنها پرتابگرانی از قطر، چين،کره جنوبی و ژاپن حضور دارند که همگی از شانسهای خوبی برای کسب مدال برخوردارند.

* پرتاب نيزه

در پرتاب نيزه نيز همانند پرتاب وزنه و پرتاب چکش، تاکنون هيچ پرتابگری از ايران به مدال دست پيدا نکرده و همچنان نيز اميدواريم سرانجام يک پرتابگر ايرانی در اين ماده صاحب مدال شود.

فدراسيون دووميدانی نيز در سال جاری برای شکستن اين طلسم دو پرتابگر راهی پونای هند کرده است. ايوب آرخی و اميد تاجی دو پرتابگر نيزه ايران در رقابتهای قهرمانی آسيا خواهند بود که شرايط آنها در ميان ۱۶ پرتابگر حاضر چندان مناسب نيست و آنها برای رسيدن به مدال حريفان بسيار سرسختی پيش رو دارند.

بهترين رکورد ايوب آرخی که رکورد ملی نيز محسوب می شود، حدود ۷۵ متر است و در صورتی که او بخواهد به مدال آسيايی برسد، يا بايد رکوردی در همين حدود داشته باشد و يا اين رکورد را بشکند. البته نه او و نه اميد تاجی در فصل جاری نتوانسته اند حتی به رکورد ۷۰ متر برسند و با اين رکوردها نمی توان چندان توقع مدال از آنها داشت مگر اين که شگفتی خلق کنند.

* پرتابگران زن

ليلا رجبی، پرتابگر بلاروسی الاصلی که پس از ازدواج با پيمان رجبی مليتی ايرانی بدست آورد، در دو دور گذشته اين رقابتها به دو مدال برنز دست پيدا کرده است، اما با توجه به شرايط او در فصل جاری، اين اميد وجود دارد که او بتواند مدالی خوشرنگ تر از قبل به دست آورد.

در رقابت های پرتاب وزنه زنان در سال جاری ۱۰ پرتابگر حضور دارند که براساس رکوردهای آنها از آغاز فصل تاکنون، ليلا رجبی با رکورد ۱۸ متر و ۱۴ سانتی متر در مکان دوم قرار دارد. "ليو ژيانگ رانگ" در حقيقت بهترين بخت کسب مدال طلا را در اختيار دارد و در چند سال اخير نيز هميشه عملکردی بهتر از رجبی داشته است. او اکنون نيز در صدر ليست قرار دارد. در کنار او ديگر پرتابگران وزنه از چين، ازبکستان و چين تايپه قرار دارند که همگی آنها هم از شانس‌های کسب مدال محسوب می شوند.

به غير از ليلا رجبی، فاطمه خياطی ديگر پرتابگر زن ايرانی در رقابت های قهرمانی آسيا است که او قرار است در ماده پرتاب ديسک با حريفان رقابت کند. اين پرتابگر ۱۷ ساله که برای نخستين بار است که در رقابت های قهرمانی آسيا شرکت می کند رکورد ۴۳ متر و ۶۵ سانتی متر را دارد و او با اين رکورد چندان شانسی برای رسيدن به مدال را نخواهد داشت. اما با اين حال حضور خياطی می تواند تجارب زيادی را برای آينده به همراه داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016