سه شنبه 16 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهرداد بيت‌آشور جديدترين بازيکن ايرانی‌تبار تيم ملی فوتبال: فارسی حرف بزنم، تابلو می‌شوم!

بيت‌آشور مدافعی است که پيش از کارلوس کی‌روش توانست نظر يورگن کلينزمن را برای بازی در تيم ملی فوتبال آمريکا جلب کند ولی آسيب‌ديدگی راه او را از آمريکا به ايران کج کرد!

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مهرداد بيت‌آشور، جديدترين بازيکن ايرانی‌تبار است که کارلوس کی‌روش او را به تيم ملی فوتبال ايران دعوت کرد. برای بيت‌آشور ايران کشوری عجيب نيست.

پايگاه اينترنتی soccer.si.com در گزارشی از اين بازيکن ايرانی نوشت: «پدر و مادر بيت‌آشور هر دو در ايران متولد شده‌اند. او در بچگی به ديدن ايران رفت. او تقريبا به زبان فارسی مسلط است. اينها همه دلايلی است که باعث می‌شود بيت‌آشور با ايران بيگانه نباشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او دراين‌باره با خنده می‌گويد: "وقتی بخواهم فارسی صحبت کنم، قطعا "تابلو" خواهم بود اما اشکالی ندارد."

وقتی تيم ملی فوتبال ايران علاقه خود را به مهرداد بيت‌آشور و فراخواندن او به اردوی تيم ملی اعلام کرد، او اين پيشنهاد را قبول کرد تا برای اولين بار تيم ملی ايران را همراهی کرده باشد. او از سال ۲۰۱۱ که در تيم سن‌خوزه بازی می‌کند، جزو نفرات اصلی تيمش بوده است. بيت‌آشور مساله‌ای برای رفتن به ايران ندارد. در ايران بستگان زيادی دارد. مهرداد کاملا با فرهنگ ايران آشنايی دارد. تنها نکته نگران‌کننده برای مهرداد بيت‌آشور پرواز طولانی مدت به ايران خواهد بود. برای بيت‌آشور انتخاب ايران اصلا سياسی، فرهنگی يا چيزی از اين دست نبود. بيت‌آشور می‌خواهد فوتبالش را با تيم ملی ايران تکميل کند و شانس حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزيل را داشته باشد. اين مدافع درباره انتخاب تيم ملی فوتبال ايران می‌گويد: "تنها دليلم برای انتخاب ايران فوتبال بود. می‌خواستم در جام‌جهانی بازی کنم. از وقتی بچه بودم، رويای حضور در جام‌جهانی را در ذهن خود داشتم. وقتی کی‌روش من را برای تيم ملی انتخاب کرد، فرصت بی‌نظيری برايم فراهم شد. اميدوارم بتوانم از اين فرصت به بهترين شکل استفاده کنم."

تيم ملی فوتبال ايران که صعودش را به جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزيل قطعی کرده است، هفته ديگر در ورزشگاه آزادی با تايلند در انتخابی جام‌ ملت‌های آسيا بازی خواهد داشت؛ جايی که انتظار می‌رود ۱۰۰ هزار هوادار برای حمايت از تيم ملی ايران به ورزشگاه بروند. تيم ملی ايران در حال حاضر با يک پيروزی و يک تساوی در صدر جدول گروه خود قرار دارد. کارلوس کی‌روش که سابقه هدايت مترو استارز و رئال‌مادريد را در کارنامه خود دارد، در اين بازی تمام بازيکنان اصلی خود را در اختيار خواهد داشت. او سعی کرده است علاوه بر لژيونرها بهترين بازيکنان ايران را نيز از ليگ انتخاب کند. چند بازيکن ايرانی خارج از کشور بازی می‌کنند. او از زمانی که هدايت تيم ملی فوتبال ايران را برعهده گرفته است، تلاش می‌کند بازيکنان ايرانی‌تباری را که خارج از کشور بازی می‌کنند، انتخاب کرده و به اردوی تيم ملی ببرد. ارتباط کارلوس کی‌روش با مهرداد بيت‌آشور خيلی آسان بود. اين ارتباط از طريق اميد نمازی، دستيار او در تيم ملی حاصل شد. اميد نمازی متولد ايالت يوتاه است که در ايران بزرگ شده و سپس برای ادامه تحصيل به آمريکا مهاجرت کرده است. او مدت‌های زيادی در آمريکا بازی کرده و بيت‌آشور را زير نظر داشته است.

بيت‌آشور درباره صحبت با اميد نمازی می‌گويد: "چند بار با اميد نمازی و دن گاسپار صحبت کرده‌ و مذاکرات زيادی در اين باره انجام داديم. آماده بودم تا برای اردوی تيم ملی ايران در پرتغال نيز به اين اردو اضافه شوم اما اين اردو و بازی دوستانه ايران لغو شد و من در سن‌خوزه ماندم. هيچ‌وقت نمی‌خواهم به گذشته فکر کنم. نگاه من هميشه به آينده است."

يورگن کلينزمن، سرمربی تيم ملی فوتبال آمريکا دو بار مهرداد بيت‌آشور را به اردوی تيم ملی آمريکا دعوت کرد. يک بار اوت سال قبل و يک بار هم در ژانويه امسال اما بيت‌آشور در اين دو دعوت حضور نداشت. او در ژانويه امسال به دليل مصدوميتی که برايش پيش آمد، مجبور شد از اردوی تيم ملی آمريکا خارج شود. از آن زمان به بعد بيت‌آشور به تيم ملی آمريکا دعوت نشده بود تا اينکه کارلوس کی‌روش او را به اردوی تيم ملی ايران دعوت کرد. بيت‌آشور درباره دعوتش به تيم ملی آمريکا می‌گويد: "خيلی ساده بود. آنها بازی من را ديده و به تيم ملی آمريکا دعوت کردند. اين تنها چيزی است که می‌توانم به شما بگويم. اگر هم آنها من را به تيم ملی آمريکا دعوت نمی‌کردند، باز هم مشکلی برای همراهی ايران نداشتم. پس از اينکه بعد از مصدوميتم اردوی تيم ملی آمريکا را ترک کردم، يورگن کلينزمن به من اس‌ام‌اس داد و گفت چه کار ديگری بايد برايت انجام دهم. کار خوبت را ادامه بده. من بازی تو را نگاه می‌کنم. می‌دانم که مسوولان تيم ملی آمريکا استعدادياب‌های خوب و مطرحی برای ليگ اين کشور دارند و آنها همه بازی‌ها را با دقت تماشا می‌کنند. اين همان چيزی است که می‌توانم درباره اتفاقات پيش آمده درباره دعوت به تيم ملی آمريکا بگويم."

مهرداد بيت‌آشور در سال ۲۰۱۰ توسط تيم سن‌ديه‌گو کشف شد. او در پست دفاع راست بازی می‌کند و علاقه زيادی به نفوذ دارد. بيت‌آشور بازيکن هجومی است. او در طول سه فصلی که در تيم سن‌خوزه بازی کرده، ۱۶ پاس گل داده است که آمار بسيار جالب توجهی به شمار می‌رود. او نقش بسزايی در موفقيت سن‌خوزه داشته و هواداران اين تيم علاقه خاصی به اين بازيکن دارند.

او درباره اينکه پس از رفتن به تهران از مردم و هواداران تيم ملی فوتبال ايران چه انتظاری دارد، گفت: "پاسخ به اين سوال خيلی سخت است. آنها هيچ‌وقت من را در تيم ملی نديده‌اند. مطمئنا شايد آنها چند بار بازی من را در تيم باشگاهی‌ام ديده باشند و نظر خودشان را درباره من داشته باشند. آنها من را بازيکنی خوب می‌دانند اما مطمئنا آنها با بازيکنی که سال‌ها در کنارشان بوده همانند من برخورد نخواهند کرد. می‌خواهم به تهران بروم و همراه تيم ملی ايران تمرينات فشرده‌ای را داشته باشم و بتوانيم بازی بسيار خوبی برابر تايلند انجام دهيم. اين يک گام رو به جلو برای من است."

سابقه مهرداد بيت‌آشور به گونه‌ای است که خيلی‌ها در ايران را به خود مجذوب کرده است. آنها خيلی کنجکاو هستند تا درباره اين بازيکن که مدت‌ها در آمريکا بازی کرده، بدانند. حسن روحانی، رييس جمهور جديد ايران در ماه‌های اخير تلاش کرده تا رابطه بين ايران و آمريکا بهبود يابد. وقتی او برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک سفر کرد، بيت‌آشور اين اتفاقات را به ياد می‌آورد و می‌گويد: "ما آن هفته در ليگ بازی داشتيم و نتوانستم به آنجا بروم. فکر می‌کنم خيلی خوب بود اگر می‌شد با آقای روحانی ديدار کنم. سياست را دنبال نمی‌کنم و برايم رابطه سياسی بين ايران و آمريکا مهم نيست."

او در اين باره ادامه می‌دهد: "ترسی ندارم که از من دراين‌باره سوالی شود اما متاسفانه نمی‌توانم پاسخی درباره مسائل سياسی بدهم. خيلی خوشحالم که فرصت در اختيار من قرار گرفت تا بتوانم برای تيم ملی ايران بازی کنم. من از اين بابت خيلی خوشحالم. مادرم هميشه به من ايميل می‌زند و مدام از من اين سوال را می‌کند: "کی به ايران می‌روی؟ پرواز تو به ايران چه زمانی است؟ فکر می‌کنم پروازم به ايران صبح زود باشد. هميشه به مادرم از طريق ايميل می‌گفتم، هر وقت که پروازم قطعی شود به شما می‌گويم. مادرم بسيار هيجان‌زده است و نمی‌تواند منتظر باشد. بستگان زيادی در ايران دارم که منتظرند من را در ايران از نزديک ببينند. می‌خواهم شب اول در ايران به همه آنها سلام کنم. سپس سفر کاری من شروع می‌شود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016