پنجشنبه 4 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملاقات ايران و آمريکا در زمين سبز

*آمريکايی‌ها از تيم‌ملی ايران خواسته‌اند برای برگزاری يک بازی دوستانه به اين کشور سفر کند. زمان اين بازی هنوز مشخص نشده است

روزنامه بهار ـ آمريکايی‌ها قصد دارند دوباره از فوتبال و ورزش برای بهبود روابط با ايران بهره بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان با زمزمه‌های شروع مذاکره ميان سياستمداران و دولتمردان ايرانی و آمريکايی، علی کفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال ايران از پيشنهاد همتای آمريکايی خود برای برگزاری يک بازی دوستانه ميان تيم‌ملی فوتبال ايالات متحده و تيم‌ملی فوتبال ايران در خاک آمريکا پرده برداشته است: «احتمال برگزاری اين بازی زياد است. شفاهی به ما پيشنهاد برگزاری اين بازی را در خاک خودشان داده‌اند. درخواست کتبی هم به‌زودی می‌کنند. مقدماتی جام‌جهانی‌ تمام شد، به احتمال زياد به آمريکا سفر می‌کنيم و بازی دوستانه‌ای با تيم‌ملی اين کشور خواهيم داشت.»

کفاشيان نخستين‌بار اين خبر را در گفت‌وگو با تماشا لو می‌دهد؛ خبر برگزاری يک بازی دوستانه ميان ايران و آمريکا که بيش از هرکسی، می‌تواند کارلوس‌ کی‌روش را خوشحال کند. سرمربی پرتغالی تيم‌ملی ايران در يکی‌دو سال گذشته با مشکلات فراوانی برای يافتن حريف تدارکاتی مناسب مواجه بوده است.

تحريم ورزش و تيم‌ملی فوتبال ايران باعث شد کی‌روش در دوره حضور خود روی نيمکت تيم‌ملی حتی يک بازی تدارکاتی بزرگ را تجربه نکند و برای سنجيدن شاگردانش به حريفانی مانند موزامبيک و تاجيکستان بسنده کند. حالا در آستانه جام‌جهانی کی‌روش می‌تواند شاگردان خود را مصاف حريفی بفرستد که پای ثابت دوره‌های اخير جام‌جهانی بوده است.

کفاشيان البته می‌گويد هنوز زمان برگزاری بازی ايران و آمريکا مشخص نشده: «نه هنوز آمريکا بازی‌های مقدماتی را تمام نکرده ولی به جام‌جهانی‌ صعود کرده. پس از مسابقات برنامه را تعيين می‌کنيم.»

دو تيم ايران و آمريکا تاکنون دو بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند. نخستين‌بار در جام‌جهانی ۱۹۹۸ که با عناوينی مانند «بازی قرن» از آن ياد می‌شود و عکس يادگاری بازيکنان دو تيم در آن بازی، به يکی از ماندگارترين عکس‌ها در تاريخ فوتبال و تاريخ روابط دو کشور بدل شد.

يک سال بعد با سرگرفتن زمزمه‌های بهبودی در روابط ايران و آمريکا، دو تيم ديداری دوستانه در خاک ايالات متحده برگزار کردند که با نتيجه تساوی يک-يک پايان يافت. پس از آن، کشتی به ابزار اصلی دو کشور در ديپلماسی ورزشی بدل شد.

حضور تيم کشتی آمريکا در رقابت‌های جام فجر، روی سکو رفتن قهرمان آمريکايی با عکس‌هايی از رهبران انقلاب ايران در تهران، تلاش دو کشور برای نگه داشتن کشتی در المپيک و اين اواخر، عکس يادگاری محمود احمدی‌نژاد و بعضی اعضای هيات دولت با تيم‌ملی آمريکا زير پرچم اين کشور!

حالا اما دوباره قرار است فوتبال نقش مهمی را در رابطه دو کشور بازی کند. کفاشيان به خبرآنلاين می‌گويد: «بالاخره آمريکايی‌ها اولين تحريم‌ها را از روی ورزش برداشتند. ما الان برای نقل و انتقال پول، گرفتن پول‌های بين‌المللی و پرداخت دستمزد مربيان خارجی يا گرفتن کالاها و ساير خدمات، مشکلی نداريم. فوتبال سياست نيست. ما از روز اول اين را به فيفا گفتيم. الان واقعا دارد اتفاقات خوبی می‌افتد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016