شنبه 20 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کربکندی: فساد در همه ابعاد فوتبال ايران وجود دارد

• به من گفتند چقدر می‌دهی که تيمت را قهرمان کنيم!

ايسنا ـ سرمربی اسبق تيم فوتبال ذوب‌آهن جزو مربيانی است که معتقدند فساد در فوتبال ايران در اندازه بالايی وجود دارد. او از دلالی سخن گفت که از او پول خواسته تا تيمش را قهرمان ليگ برتر کند؛ دلالی که هنوز هم در فوتبال ايران فعاليت می‌کند!

رسول کربکندی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ی حضورش در جلسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و صحبت‌های مطرح شده در اين جلسه گفت و صراحتا اذعان کرد که فساد در همه‌ی لايه‌های فوتبال ايران وجود دارد. سرمربی اسبق تيم فوتبال ذوب‌آهن معتقد است که در شرايط فعلی چاره‌ای نيست جز آن‌ که دستگاه‌هايی مثل وزارت اطلاعات به فساد در فوتبال ايران رسيدگی کنند. کربکندی همچنين از پيشنهاد چند سال پيش يک دلال به او برای قهرمان کردن تيمش سخن گفت؛ دلالی که هرچند کم اما هنوز در فوتبال ايران فعال است.

کميسيون اصل ۹۰ می‌خواهد تا حصول نتيجه ماجرا را دنبال کند
سرمربی اسبق تيم فوتبال ذوب‌آهن که به همراه چند کارشناس ديگر فوتبال به جلسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دعوت شده بود، درباره‌ی اين جلسه گفت: جلساتی قبل از حضور ما در اين کميسيون تشکيل شد و جلساتی هم در آينده برگزار خواهد شد که به مساله فساد در فوتبال ايران و شبهاتی که اين روزها مطرح شده است، بپردازد. به نظر می‌رسد که کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد ماجرای فساد در فوتبال ايران را تا حصول نتيجه دنبال کند. اگر اين اتفاق بيفتد مشکلات ما به حداقل می‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درباره ريشه‌های فساد صحبت کردم
کربکندی همچنين درباره‌ی صحبت‌های خودش در جلسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در آن جلسه درباره ريشه‌های فساد در فوتبال ايران صحبت کردم. درباره اين گفتم که چه چيزهای باعث شد فوتبال به سمت فساد و دلالی پيش برود. افراد ديگر هم درباره‌ی مسائل مختلف صحبت و نمايندگان مجلس فقط گوش کردند. صحبت‌ها قرار بود دو ساعت طول بکشد اما بيش از سه ساعت و نيم به طول انجاميد. البته شايد در آن جلسه خيلی به اصل مساله بجز مواردی پرداخته نشد.

ريشه‌های فساد در فوتبال به پول دولتی، مديران هزينه، برخی مربيان و رسانه‌ها
وی در ادامه به تشريح ريشه‌های فساد در فوتبال ايران پرداخت: مهم‌ترين مساله اين است که در فوتبال ايران پول‌های دولتی زيادی هزينه می‌شود و بيشتر مديران ما هم مدير هزينه هستند. نظارت چندانی هم روی اين هزينه‌ها نيست و همين مساله زمينه‌ی فساد را فراهم می‌کند. افرادی که دستشان به دايره فوتبال نمی‌رسد، خود را به طريقی وارد می‌کنند و به خاطر تبحری که در کارشان دارند و پول بی‌حسابی که در فوتبال هست، زمينه‌ی فساد را ايجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: مساله مهم ديگر غيرتخصصی بودن مديريت‌هاست. اکثر مديران ما غيرورزشی و سياسی هستند و چون در فوتبال تخصصی ندارند در دام دلال‌ها گرفتار می‌شوند. چون اين مديران تخصصی ندارند به سمت آدم‌های سودجو کشيده می‌شوند.

سرمربی اسبق تيم‌های فوتبال صبا و ذوب آهن در ادامه گفت: برخی مربيان هم هستند که چون در کار خود موفقيتی کسب نمی‌کنند برای آن‌که بيشتر در فوتبال بمانند و سود ببرند، سعی می‌کنند به سمت خلاف بروند و برای بقای خود دست به تخلف بزنند.

کربکندی افزود: داوران محروم‌ترين و مظلوم‌ترين قشر فوتبال هستند؛ چون در پرداخت پول در فوتبال عدالت رعايت نمی‌شود. در شرايطی که بازيکنان و مربيان فوتبال در ايران پول‌ها ميلياردی می‌گيرند، داوران برای هر بازی ۷۰۰ هزار تومان می‌گيرند که اگر يک داور در طول سال ۲۰ بار سوت بزند می‌شود ۱۴ ميليون تومان. در اين صورت اگر ايمان و اعتقاد نباشد، زمينه فساد فراهم می‌شود.

وی هم‌چنين گفت: در اين ميان برخی رسانه‌ها هم از چارچوب تعيين شده خارج می‌شوند و به ماديات فکر می‌کنند. اينها بازيکنان و مربيان را تطميع می‌کنند به سمت فساد می‌کشانند.

خلاف‌های کوچک رها شد تا به فساد بزرگ رسيد
کربکندی در ادامه گفت: در طول سال‌های اخير از خلاف‌های کوچک به راحتی گذشتيم و رهايشان کرديم و حالا کار به اين‌جا رسيد که فساد در درجه بالايی وجود دارد. در گذشته در تيم‌های پايه کسانی رشد می‌کردند که استعدادهای خوبی داشتند اما امروز کسانی رشد می‌کنند که پدرانشان پول داشته باشند و بتوانند پول خرج کنند! امروز خيلی از مربيان پايه بيش از هر چيز از کودک هنرجو می‌پرسند که پدرش چه‌کاره است. به همين دليل است که مانند گذشته توليد نداريم.

چاره‌ای جز ورود وزارت اطلاعات به فوتبال نداريم

سرمربی اسبق تيم فوتبال ذوب آهن در ادامه درباره‌ی ورود دستگاه‌ها خارج از فدراسيون فوتبال به ماجرای فساد در فوتبال ايران اظهار کرد: درست است که ورود دستگاه‌های خارج از فدراسيون به فوتبال صحيح نيست اما در شرايط فعلی چاره‌ای نداريم جز اين‌که دستگاه‌هايی مثل وزارت اطلاعات به ماجرا وارد شوند. وقتی فدراسيون قوی عمل نمی‌کند و مدام از فوتبال پاک حرف می‌زند، در واقع خودمان را فريب می‌دهيم.

وی افزود: رييس فدراسيون فوتبال از تيم‌های دسته يکی تشکر کرد که فوتبال پاکی را به نمايش گذاشتند اما پنج روز بعد چند تيم دسته يکی به دسته‌های پايين‌تر فرستاده شدند و تعداد زيادی مربی و بازيکن و مدير به علت تبانی محروم شدند! اين مساله يعنی نمی‌خواهيم واقعيت‌ها را بگوييم.

وجود فساد در فوتبال ايران را تاييد می‌کنم
کربکندی ادامه داد: جزو مربيانی هستم که وجود فساد را در فوتبال ايران تاييد می‌کنم و اطمينان دارم که فساد در فوتبال ايران در همه ابعاد و لايه‌ها وجود دارد. راهی نداريم جز آن‌که وزارت اطلاعات، کميسيون اصل ۹۰ مجلس و ساير دستگاه‌های مربوط وارد کار شوند تا مشکلات موجود از بين بروند.

مسوولان اراده واقعی برای حل مشکل داشته باشند
پيشکسوت فوتبال ايران هم‌چنين خطاب به دستگاه‌های نظارتی و قضايی که قصد ورود به ماجرای فساد فوتبال دارند، گفت: اگر قرار باشد چند روز سر و صدا کنيم و خرده پاها را بگيريم و بعد رها کنيم، اوضاع بدتر از گذشته می‌شود. در گذشته در مقطعی دلال‌ها و آدم‌های را که فساد می‌کردند، دستگير کردند ولی بعد از مدتی آنها را رها کردند و حالا همان دلال‌ها تحت عنوان مسوول جذب بازيکن به صورت رسمی فعاليت می‌کنند. اميدوارم مسوولان اراده واقعی و لازم را برای به نتيجه رساندن ماجرا داشته باشند.

به من گفتند چقدر می‌دهی که تيمت را قهرمان کنيم!
کربکندی در ادامه درباره‌ی اتفاقی که چند سال پيش برای خودش افتاد سخن گفت: به طور طبيعی مفسدان سراغ کسانی که اهل اين کار نباشند نمی‌روند اما يک بار صراحتا برای خودم اين مساله به وجود آمد. آن زمان سرمربی ذوب آهن بودم و با فولاد رقابت تنگاتنگی برای قهرمانی داشتيم. پنج بازی تا پايان فصل باقی مانده بود که فردی که او را می‌شناختم با من تماس گرفت و گفت که چقدر می‌دهم تا تيمم از پنج بازی باقی‌مانده در سه بازی برنده شود؟ من از او پرسيدم چطور می‌خواهد اين کار را بکند که او گفت در آن سه تيم بازيکن دارد و از آنها می‌خواهد که گل به خودی بزنند، پنالتی بدهند و اخراج شوند. من هم به او گفتم که اگر عرضه داشته باشيم قهرمان می‌شويم و اگر نداشته باشيم نمی‌شويم. آن فرد هنوز هم در فوتبال ايران فعال است اما فعاليتش کمتر از قبل است.

کسی واقعيت‌ها را نمی‌گويد
کربکندی در ادامه گفت: در گذشته مانند امروز تبانی و فساد رواج نداشت. امروز عده‌ای برای آن‌که به کارشان ادامه دهند هر کاری می‌کنند. شبکه‌ها قوی مانع کار کردن آدم‌های سالم می‌شوند اما واقعيت‌ها را کسی نمی‌گويد. اين‌که مربی به بازيکن می‌گويد: «چقدر بده تا به تيم بياورمت» يا «چقدر بده تا کاپيتان شوی» را اگر مطرح کنند خيلی به حل مساله کمک می‌کند. در کشورهای صاحب فوتبال می‌بينيم که داوری را به خاطر تخلف دستبند می‌زنند يا مدير تيم بزرگی را از کار برکنار می‌کنند و تيمش را به دست پايين‌تر می‌فرستند اما در ايران رودربايستی داريم و اهمال می‌کنيم.

گفتم فوتبال ايران کثيف است و جريمه و محروم شدم!
کربکندی در پايان گفت: آرزو می‌کنم که پی‌گيری ماجرای فساد در فوتبال تا حصول نتيجه ادامه داشته باشد. تا وقتی به جای رسيدگی به موضوع بگوييم فوتبالمان پاک پاک است، به هيچ جا نمی‌رسيم. در جلسه‌ی کميسيون اصل ۹۰ گفتم که چند سال قبل به اين دليل که گفته بودم فوتبالمان کثيف است سه ميليون تومان جريمه و از دو بازی محروم شدم! حالا که پرسپوليس برابر سپاهان باخته، همه دارند ماجرا را بررسی می‌کنند. اين اهمال‌ها بايد از بين بروند تا پول‌ها دولتی و بادآورده به انحراف کشيده نشوند. همه باشگاه‌ها ما بدهکارند ولی عده‌ای به منافع مالی زيادی می‌رسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016