سه شنبه 20 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران - بوسنی ديداری برای هم تيمی های قديمی در جام جهانی


تهران - ايرنا- ديدار تيم های ملی فوتبال ايران و بوسنی در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴، برای بازيکنان دو تيم فقط يک بازی بين هم تيمی های قديمی است.

به گزارش منابع خبری، اين بازی آخرين مسابقه گروه F در جام جهانی خواهد بود.

در سال ۱۹۹۲ که بوسنی از يوگسلاوی جدا شد، ايران يکی از نخستين کشورهای دنيا بود که استقلال اين جمهوری تازه تأسيس را به رسميت شناخت.

يک سال بعد از آن تيم ملی بوسنی و هرزگووين به مناسبت بازی خداحافظی سيروس قايقران کاپيتان فقيد تيم ملی در ورزشگاه آزادی با ايران ديدار کرد و با نتيجه ۳ بر يک به پيروزی رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تک گل ايران در آن بازی را حسن شيرمحمدی به ثمر رساند.

اما اين ديدار چون فيفا در آن زمان هنوز بوسنی و هرزگوين را به رسميت نشناخته بود، جزء ديدارهای رسمی به حساب نمی آيد.

بيش از يک دهه يعنی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹، بسياری از بازيکنان بزرگ دو تيم در باشگاه هايی در بوندس ليگای آلمان بازی کرده اند و بدين ترتيب هم تيمی های هم بوده اند.

حسن صالح حميدزيچ ستاره تيم بوسنی تا کنون با چهار بازيکن ايرانی هم تيمی بوده است. وی در بايرن مونيخ با علی دايی، وحيد هاشميان و علی کريمی بازی کرده و در ولفسبورگ با اشکان دژاگه هم تيمی بوده است.

سرگئی باربارز ديگر بازيکن سرشناس تيم بوسنی نيز با دو بازيکن ايرانی هم تيمی بوده است. او در هامبورگ در کنار وحيد هاشميان و مهدی مهدوی کيا بازی کرده در حاليکه زلاتان بايراموويچ نيز با دو بازيکن ايرانی هم تيمی بوده است. او در اينتراخت فرانکفورت سابقه بازی در کنار مهدی مهدوی کيا را دارد و در سنت پائولی در کنار عليرضا منصوريان بازی کرده است.

همچنين ايويکا گرليچ در فورتونا کلن با مهدی پاشازاده هم تيمی بوده است.

دانيل داوری دروازه بان و اشکان دژاگه هافبک کنونی تيم ملی نيز در حال حاضر با تعدادی از بازيکنان بوسنی هم تيمی هستند.

داوری که از سال ۲۰۱۰ سنگربان اينتراخت برانشوايگ است با ارمين بيچاکچيک و دمير ورانکيچ بازی می کند در حاليکه دژاگه در ولفسبورگ با ادين ژگو و زويزدان ميسيموويچ هم تيمی بوده و در اوايل فوتبال حرفه ای خود در هرتابرلين بازی در کنار سعيد صالحوويچ را تجربه کرده است.

برخی از بازيکنان سابق تيم ملی بوسنی نيز سابقه بازی در ليگ برتر ايران را دارند. اين بازيکنان آلن آويدچ، اسمير آودوکيچ، ملادن بارتولوويچ، سمير بکريچ، فاروق ايتياروويچ، المير توليا و انس مسانوويچ هستند.

ميروسلاو بلازوويچ سرمربی افسانه ای کرواسی که اين تيم را به عنوان سومی در جام جهانی ۱۹۹۸ رساند نيز مدتی را در سمت سرمربيگری هر دو تيم ايران و بوسنی سپری کرده است.

از نگاه آمار و ارقام نيز رکورد تيم ايران مقابل بوسنی ۴ برد و يک تساوی است در حاليکه بوسنی تا کنون در مسابقات رسمی موفق به شکست ايران نشده است.

علی دايی بهترين گلزن جهان نيز بيشترين آمار به ثمر رساندن گل در مقابل بوسنی را دارد. کاپيتان سابق تيم ملی در مجموع ۳ گل به بوسنی زده است. بعد از او آرش برهانی است که در دو بازی مختلف به بوسنی گل زده است.

اما علی دايی و ادين ژکو نيز هر دو آمار بيشترين گل های زده در يک مسابقه به حريف را دارند. هر دو موفق شده اند در يک مسابقه دو گل به تيم های مقابل بزنند.

با اينکه از نظر آمار تيم ايران برتر از بوسنی است اما کادر مربيگری، بازيکنان و هواداران بوسنی نسبت به صعود تيمشان به دور دوم جام جهانی بعد از تيم آرژانتين خوشبين هستند.

تيم های ايران و بوسنی در گروه F جام جهانی در کنار تيم های آرژانتين و نيجريه قرار دارند.

سابقه ديدارهای قبلی تيم های ايران و بوسنی در گذشته به شرح زير است:

- ژوييه ۲۰۰۱، دوستانه، بوسنی ۲ - ۲ ايران، ورزشگاه بيهاچ
- اوت ۲۰۱۱، جام LG، ايران ۴ - ۰ بوسنی، ورزشگاه آزادی
- فوريه ۲۰۰۵، دوستانه، ايران ۲ - ۱ بوسنی، ورزشگاه آزادی
- مه ۲۰۰۶، دوستانه، ايران ۵ - ۲ بوسنی، ورزشگاه آزادی
- اوت ۲۰۰۹، دوستانه، بوسنی ۲ - ۳ ايران، ورزشگاه سارايوو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016