یکشنبه 25 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تمديد قرارداد کی‌روش منتفی شد

خبرآنلاين ـ رئيس فدراسيون فوتبال که اخيرا جلسه‌ای با کارلوس کروش داشته، ضمن تشکر از زحمات اين مربی، گفته که فدراسيون قادر نيست تا قرارداد او را تمديد کند.

کفاشيان در جلسه‌اش به کی‌روش گفت: «ما علاقمنديم شما در ايران بمانيد و با ما کار کنيد. چه کسی بهتر از شما؟ اما پول نداريم و نمی توانيم قراردادتان را تمديد کنيم. با اين شرايط در پايان جام جهانی شما برويد.» اين جملات شايد در ظاهر تهديد به شمار نرود، اما در اصل کفاشيان با اين حرف‌ها به طور غير مستقيم وزارت ورزش را تهديد کرده که اگر پول ندهند، سرمربی تيم ملی هم بعد از جام جهانی می‌رود.

کفاشيان زمانی اين جملات را به زبان آورد که پيش از آن دقايقی با کروش در مورد لغو اردوی آفريقای جنوبی صحبت کرده بود.

او به کی‌روش گفت: «حقيقت اين است که پول نداريم و به احتمال فراوان نمی توانيم اردوی تيم ملی در آفريقای جنوبی را برگزار کنيم. اين اردو پول می خواهد ولی ما حتی در پرداخت دستمزد شما عاجز مانده ايم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروش هم در جواب اين حرف کفاشيان گفت: «اگر اين اتفاق بيفتد، من بايد چه جوابی به طرف قرارداد بدهم؟ همه چيز را رزرو کرده ايم و حتی مذاکراتی با برخی تيم ها برای بازی دوستانه داشته ايم. اگر اين اردو لغو شود، آبروی من هم می رود.»

کفاشيان و کروش در اين جلسه از همه زوايای بی‌پولی صحبت کردند تا سرمربی تيم ملی با حالتی عصبانی، جلسه را ترک کند. علی کفاشيان راست می‌گويد. فدراسيون واقعا پولی ندارد که خرج اردوهای تيم ملی کند.

فدراسيون حتی در پرداخت دستمزد کادر فنی تيم ملی هم مانده و نمی‌داند که بايد چه کار کند. اما اين برای کروش قانع‌کننده نيست. او نمی‌تواند درک کند که چطور در ايران کسی به داد تيم ملی نمی‌رسد و در آستانه جام جهانی، توجهی به تيم ملی نمی‌شود و خواسته‌های آن برآورده نمی‌شود.

حالا کفاشيان که می‌داند مردم روی کروش حساس هستند و او را به خاطر موفقيت‌هايش دوست دارند، روی قرارداد آينده او دست گذاشته تا شايد از اين طريق بتواند حساسيت مسئولان را برانگيزد و تيم ملی را نجات دهد.

رئيس فدراسيون فوتبال می‌داند که تمديد نشدن قرارداد کروش برای هواداران تيم ملی خوشايند نيست چراکه آن‌ها دوست ندارند پس از طی کردن يک دوره موفق با مربی خارجی، دوباره يک مربی ايرانی روی نيمکت تيم ملی بنشيند.

به همين دليل کفاشيان گفته که کروش می‌تواند بعد از جام جهانی برود و فدراسيون هم پولی ندارد که برای تمديد قرارداد او بپردازد. کفاشيان روی نقطه ضعف طرف مقابل دست گذاشته تا شايد به اين روش بتواند پولی از وزارت ورزش بگيرد.

او می‌خواهد اين روش را هم امتحان کند تا شايد به اين روش بتواند جيب خالی فدراسيون فوتبال را پر کند. اما اين روش هنوز هم جواب نداده. رئيس فدراسيون فوتبال با تاکتيک جديد خود هم نتوانسته مشکل تيم ملی را حل کند.


او يک بار در آستانه پول گرفتن از وزارت ورزش قرار داشت اما آن دفعه هم پولی به حساب فدراسيون واريز نشد. قرار بود وزارت ورزش به فدراسيون فوتبال پول اردوهای تيم ملی را بدهد اما اين اتفاق رخ نداد.

حتی کفاشيان از مسئولان وزارت ورزش تشکر کرد اما آخر هم اتفاقی نيفتاد و پولی جابجا نشد. البته وزارت ورزش قصد داشت برای تيم ملی پول بياورد اما جلسه وزير ورزش با وزير اقتصاد بی‌نتيجه ماند و وزير ورزش به اين نتيجه رسيد که نمی‌تواند از دولت برای تيم ملی بودجه جداگانه بگيرد.

از طرفی حساب خود وزارت ورزش هم خالی بود و پولی وجود نداشت که به تيم ملی کمک شود. آخرش هم فدراسيون ماند و کلی طلبکار که دائم پيگير گرفتن طلب‌هايشان بودند. البته فدراسيون فوتبال ۵ ميليارد تومان از اسپانسر تيم ملی گرفته بود اما همه اين پول به کادر فنی تيم ملی پرداخت شد تا آن‌ها پس از چند ماه، بالاخره رنگ پول را ببينند و به ادامه کار در تيم ملی اميدوار شوند.

اما اين‌ها کافی نيست. تيم ملی برای رفتن به جام جهانی به پولی بيشتر از اين نياز دارد. کروش برای آماده کردن تيمش ۳ مرحله اردو در نظر گرفته. تيم ملی بايد در آفريقای جنوبی، اتريش و برزيل اردو بزند و طبق برآورد فدراسيون فوتبال، هزينه برپايی اين اردوها رقمی بيش از ۱۵ ميليارد تومان می‌شود.

طبق برآورد بخش مالی فدراسيون فوتبال، هزينه اردوهای تيم ملی نزديک به ۵ ميليون دلار می‌شود که اين رقم شامل قرارداد مربيان، پاداش بازيکنان، پول هتل، اجاره زمين، پول بليت و ... می‌شود.

از طرفی قرار است فيفا يک ميليون يورو به فدراسيون فوتبال بدهد تا اين پول را خرج اردوهای تدارکاتی جام جهانی کند. اما کفاشيان حرف جالبی در اين مورد می‌زند. او می‌گويد: «يک ميليون يورو تقريبا می‌شود ۴ ميليارد تومان. ولی فدراسيون فوتبال حدودا به ۴ برابر اين پول نياز دارد تا اردوهای تدارکاتی تيم ملی را برگزار کند. با اين حساب اگر وزارت ورزش می‌خواهد به فدراسيون فوتبال و تيم ملی کمک کند، اصلا نبايد به فکر يکی دو ميليارد تومان باشند. يکی دو ميليارد تومان دردی از فوتبال دوا نمی‌کند. فقط پول خورد و خوراک بچه‌ها حدود يک ميليارد تومان می‌شود و اين مبلغ کمکی به ما نمی‌کند. مگر اين تيم ملی برای کشورتان نيست و نمی‌گوييد که بايد در جام جهانی نتيجه بگيرد؟ پس پول بدهيد. خواسته زيادی هم نداريم.»

اين آخرين شگرد کفاشيان برای پول گرفتن از وزارت ورزش است. او البته دوست دارد که قرارداد کروش را تمديد کند. رئيس فدراسيون فوتبال می‌داند که در حال حاضر برای نشستن روی نيمکت تيم ملی، هيچ کسی بهتر از کروش نيست.

اما اين را هم می‌داند که تمديد قرارداد کروش، هزينه سنگينی روی دوش فدراسيون می‌گذارد. فدراسيون فوتبال در حال حاضر ماهيانه حدود ۳۰۰ هزار دلار به کروش و دستيارانش دستمزد می‌دهد که اگر قرارداد او تمديد شود، اين رقم به ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار دلار خواهد رسيد.

اين رقم چيزی حدود نيمی از بودجه فدراسيون فوتبال است که پرداخت آن توسط خود فدراسيون، تقريبا غير ممکن است.

کفاشيان اگر می‌دانست که قرار است پول کروش را خود فدراسيون بدهد شايد هيچ وقت با اين مربی قرارداد امضا نمی‌کرد. او زمانی سمت کروش رفت که علی سعيدلو رئيس وقت سازمان تربيت بدنی قول داد که اين سازمان هزينه قرارداد سرمربی تيم ملی را پرداخت می‌کند.

اما از شانس بد کفاشيان، سعيدلو خيلی زود از سمت خود کنار رفت و سازمان تربيت بدنی هم به وزارت ورزش تبديل شد. از همان زمان تمام هزينه‌های قرارداد کادر فنی تيم ملی به گردن فدراسيون فوتبال افتاد و مشکلات مالی فدراسيون هم دقيقا از همان جا شدت گرفت.

کفاشيان در طول اين مدت روش‌های مختلفی را امتحان کرده تا شايد وزارت ورزش را وادار به پرداخت پول قرارداد کادر فنی تيم ملی کند اما تا به حال هيچ کدام از آن‌ها جواب نداده و حالا روش آخر کفاشيان هم فعلا کارساز نبوده است. شايد عدم تمديد قرارداد کارلوس کروش راهی باشد که او را به خواسته اش برساند و بار روانی اين موضوع، باری سنگين را از روی دوش فدراسيون بردارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016