پنجشنبه 14 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه آرژانتينی: ايران به دنبال معجزه دوم در جام جهانی ۲۰۱۴

روزنامه آرژانتينی کلارين در گزارشی به بررسی وضعيت تيم ملی فوتبال ايران پرداخته و اعلام کرد شاگردان کارلوس کی‌روش به دنبال معجزه ديگر در جام جهانی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ايران در حالی توانست به عنوان تيم نخست به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کند که خيلی‌ها از صعود ايران به عنوان تيم مستقيم نااميد شدند اما شاگردان کارلوس کی‌روش موفق شدند در ۳ بازی آخر خود در انتخابی جام جهانی به ۳ برد ارزشمند دست يابند تا به عنوان تيم اول گروه خود به مرحله بعد راه يابند.

در گزارش روزنامه آرژانتينی کلارين آمده است: شايد جلال حسينی، مدافع ايران بهترين توصيف را در بازی ايران و کره‌جنوبی داشته است. او پس از پايان مسابقه و صعود به جام جهانی گفت: "کارلوس کی‌روش سرمربی ايران به ما گفت که شکست در اين ديدار به معنای از دست رفتن همه چيز خواهد بود و چيزی به معنای پايان دنيا است و پيروزی در اين ديدرار باعث خواهد شد با زبان فوتبالی بتوانيم يک پيروزی ارزشمند را جشن بگيريم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تيم ملی ايران با اين لحظات بزرگ بيگانه نيست. در جام جهانی ۱۹۹۸ ايران موفق شد در يک ديدار بزرگ آمريکا را با نتيجه ۲ بر يک شکست دهد و به تنها برد خود در تاريخ جام جهانی دست يابد، پيروزی که اهميت زيادی برای ايران در آن زمان داشت. زيرا ايران و ‌آمريکا از سال ها قبل هميشه در عرصه‌های مختلف رودرروی هم قرار داشتند. مجله معتبر چهار - چهار- دو انگليس از آن ديدار به عنوان سياسی ترين ديدار تمام ادوار فوتبال جهان ياد کرده بود. در آن ديدار بازيکنان دو تيم سعی کردند تا احترام زيادی در مقابل دوربين‌های تلويزيونی به هم بگذارند و حتی با شاخه‌ گل از هم استقبال کردند و با هم عکس دسته جمعی انداختند و در طول مسابقه هواداران ايرانی سرود پيروزی سر دادند و در محل برگزاری مسابقه موج مکزيکی به راه انداختند.

ايرانی ها پس از پايان مسابقه به حدی خوشحالی می‌کردند که انگار قهرمان جام جهانی شدند و اين خوشحالی نشان داد چقدر اين پيروزی برای ايرانی‌ها مهم بوده است. مردم ايران در شهر‌های مختلف که سر از پای نمی‌شناختند به خيابان‌ها ريختند و اين پيروزی را کنار هم جشن گرفتند. رهبر ايران نيز با تمجيد از بازيکنان ايران از حميد استيلی به خاطر گل‌ زيبايش به آمريکا تقدير کرد.

گل دوم ايران را نيز در آن ديدار مهدی مهدوی کيا به ثمر رساند که يکی از معروف ترين و بزرگترين بازيکنان ايران در تاريخ محسوب می شود. مهدوی کيا پس از درخشش در جام جهانی ۹۸ به فوتبال آلمان ترانسفر شد و سال ها در اين کشور بازی کرد.

در گذر تاريخ

فوتبال ايران در طول سال های گذشته دوران پرفراز و نشيبی را پشت سر گذاشته است. ايران موفق شد سه بار پياپی در سال‌های ۱۹۶۸-۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به قهرمانی در جام ملت‌های آسيا برسد که موفقيتی بزرگ محسوب می شود. پس از اين، ايران يک اتفاق تلخ را تجربه کرد و آن هم حمله عراق به اين کشور بود که باعث شد تعداد زيادی از بين بروند و خسارت زيادی به اين کشور وارد شود. پس از ان همه مردم ايران چشم اميدشان به فوتبال بود تا بتواند در عرصه‌ ورزشی آنها را شاد کند و پيروزی را به خانه‌هايشان بياورد.

ايران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتين اولين حضورش را در جام جهانی تجربه کرد و توانست به عنوان تنها نماينده آسيا پای به اين رقابت‌ها بگذارد. اما پس از آن فوتبال ايران با آسيب‌های جنگ عراق مواجه شد. فدراسيون فوتبال ايران تصميم گرفت در انتخابی جام جهانی ۱۹۸۲ شرکت نکند و به دليل ناامن بودن، ايران از رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۸۶ مکزيک نيز انصراف داد تا فوتبال نيز قربانی اين اتفاق شود.

پس از آن ظهور بازيکنی به نام علی دايی در فوتبال ايران توانست افتخارات زيادی رقم بزند. دايی که رکورد بيشترين گل را در تاريخ تيم‌های ملی جهان دارد توانست بار گلزنی ايران را به دوش بکشد و پس از جام جهانی ۹۸ به مهاجم اصلی ايران تبديل شد.

فوتبال ايران پس از عدم راهيابی به جام جهانی ۲۰۰۲ در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ توانست بحرين، گربه سياه خود را شکست دهد و برای سومين بار مسافر جام جهانی شود. ايران بازی های جام جهانی ۲۰۰۶ را با اميد و انگيزه زيادی شروع کرد اما در اولين ديدار خود برابر مکزيک با نتيجه ۳ بر يک شکست خورد، ايران در دومين ديدار خود نيز شکست خورد تا اميدی برای صعود به مرحله بعد نداشته باشد. شاگردان برانکو ايوانکويچ در دومين ديدار خود با نتيجه ۲ بر صفر مغلوب پرتغال شدند و سپس در سومين ديدار خود برابر آنگولا به تساوی يک بر يک رسيدند تا با يک امتياز تيم آخر گروه خود شود و به خانه برگردد.

ايران اکنون خودش را آماده می کند تا چهارمين حضور خود را در جام جهانی تجربه کند. فوتبال ايران تاکنون نتوانسته از گروه خود در جام جهانی صعود کند و به همين خاطر هدف اصلی آنها در اين دوره صعود به عنوان يکی از دو تيم به مرحله بعد جام جهانی محسوب می‌شود.

استخدام کارلوس کی‌روش در سال ۲۰۱۱ به اين معنا بود که فوتبال ايران قصد دارد خودش را به سطح فوتبال جهانی برساند و به همين خاطر از دستيار سر آلکس فرگوسن در منچستر‌يونايتد کمک گرفت. کی روش در تيم ملی ايران با ترکيبی جوان مواجه بود و با اضافه کردن چند بازيکن بين‌المللی ايران را به تيم نخست فوتبال آسيا در رده بندی فيفا رساند و توانست به عنوان تيم نخست به جام جهانی برساند.

فوتبال در ايران علاقه‌مندان زيادی دارد و هواداران فوتبال در ايران بی صبرانه منتظر هستند تا موفقيت کشورشان را در جام جهانی ۲۰۱۴ ببينند. بازی های ايران در داخل کشور با استقبال زيادی مواجه می‌شود و صد هزار نفر برای تماشای بازی های ايران به ورزشگاه می‌روند و تيم ايران را تشويق می کنند که اتفاق جالب توجهی محسوب می‌شود. همچنين ورزشگاه آزادی را می توان يکی از نمادهای فوتبال ايران معرفی کرد، ورزشگاهی که يکی از ۱۰ ورزشگاه بزرگ جهان محسوب می‌شود.

نکته تاريخی

فدراسيون فوتبال ايران در سال ۱۹۲۰ تاسيس شد و ۲۵ سال بعد به عضويت فيفا درآمد. ايران در اولين ديدار خود به ديدار افغانستان رفت و تساوی بدون گل رسيد. تيم ملی ايران در جام جهانی ۲۰۱۴ با تيم‌های آرژانتين، نيجريه و بوسنی‌و هرزگوين هم‌گروه است و در اولين ديدار خود در اين رقابت‌ها با نيجريه ديدار می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016