پنجشنبه 18 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

برترین‌های جام ملت‌های آسيا را بهتر بشناسيم

تهران - ايرنا - جام ملت های فوتبال آسيا ۲۰۱۵ دو روز ديگر به طور رسمی آغاز خواهد شد و تيم های برتر قاره کهن برای کسب عنوان برترين تيم شانزدهمين دوره اين مسابقات با يکديگر رقابت سختی خواهند داشت.

به گزارش ايرنا؛ جام ملت های فوتبال آسيا معتبرترين رقابت ورزشی قاره کهن بعد از بازيهای اسيايی محسوب می شود و از اين رو اهميت زيادی برای کشورهای شرکت کننده دارد.

در تازه ترين رقابت های اين دوره استراليا ميزبان درديدار افتتاحيه برابر کويت قرار می گيرد و تيم ملی فوتبال ايران نيز ۲۱ دی ماه درنخستين ديدار مرحله گروهی با تيم بحرين ديدار می کند.

ايران در گروه سوم با تيم های امارات، قطر و بحرين همگروه است.

دراين گزارش به تعدادی از رکوردهای اين مسابقات که در ۱۵ دوره قبل بدست آمده اشاره شده که درادامه می آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ژاپن، رکورددار قهرمانی

ژاپنی ها خيلی دير پا به جام ملت های آسيا گذاشتند و بين تيم های مدعی قرار گرفتند اما در همين چند دوره اخير آنقدر قدرتمند ظاهر شدند که اکنون رکورددار قهرمانی اين مسابقات هستند.

ژاپن با کسب چهار عنوان قهرمانی، بهترين تيم اين رقابت ها محسوب می شود و پس از اين تيم، عربستان و ايران هر کدام با کسب سه عنوان قهرمانی در رده بعدی قرار دارند.

البته وضعيت عربستان بهتر از ايران است اين تيم سه عنوان نايب قهرمانی در کارنامه دارد و به همين دليل در جدول رده بندی بالاترازايران قرار گرفته است و ايران هم با چهار عنوان سومی همراه با کره جنوبی که دو قهرمانی دارد رکوردداران بعدی هستند.

هفت آقای گل ايرانی

مهاجمان تيم ملی فوتبال ايران در تاريخ جام ملت های آسيا مهاجمانی خطرناک بوده اند. حضور هفت بازيکن از کشورمان در جمع آقای گل های پانزده جام قبلی نشان می دهد که ايران هميشه برای کسب عنوان آقای گلی تلاش کرده و نامزدی برای آن داشته است.

درسال ۱۹۶۸ و دوره سوم، همايون بهزادی با چهار گل آقای گل مسابقات شد. در سال ۱۹۷۲ حسين کلانی اين عنوان را با ۵ گل و به صورت مشترک با يک کره ای به خود اختصاص داد. در جام ۱۹۷۶ ناصر نورايی و مرحوم غلامحسين مظلومی هر يک سه گل به ثمر رساندند تا همراه با فتحی کميل عنوان آقای گلی را کسب کنند.

آقای گل جام هفتم در سال ۱۹۸۰ هم مهاجم ايرانی بود بهتاش فريبا دراين جام ۷ گل زد تا همراه با چون هون سو کره ای درصدر برترين گلزنان اين جام قرار گيرد.

سال ۱۹۸۴، شاهرخ بيانی و ناصر محمدخانی اين عنوان را با سه گل زده و به صورت مشترک و همراه با يک مهاجم چينی به دست آوردند.

علی دايی در سال ۱۹۹۶ با ۸ گل و علی کريمی در سال ۲۰۰۴ با ۵ گل اين عنوان را به خود اختصاص دادند و پس از آن ديگر اين عنوان به مهاجمان ايرانی نرسيد.

دايی بهترين گلزن جام ملت های آسيا

علی دايی جدا از کسب عنوان بهترين گلزن جهان، بهترين گلزن تمام ادوار جام ملت های آسيا نيز محسوب می شود.اودر سه دوره ای که برای تيم ملی فوتبال ايران دراين مسابقات بازی کرد، جمعا ۱۴ گل به ثمر رساند و بر همين اساس عنوان بهترين گلزن تاريخ جام ملت ها را يدک می کشد.

بعد از دايی، لی دونگ گوک از کره جنوبی با ۱۰ گل رتبه دوم را به خود اختصاص داده و بهتاش فريبا همراه با تاکا هارا از ژاپن و چوی سون هو از کره جنوبی هر کدام با ۹ گل زده عنوان سوم را در اختيار دارند.

حسين کلانی نيز همراه با فيصل الدخيل هر کدام با ۷ گل زده رده چهارم بهترين گلزنان مسابقات را دراختيار دارند.

ايران رکورددار شرکت در جام ملت های آسيا

جام ملت ها ۱۵ دوره خود را پشت سر گذاشته است و تيم های ايران و کره جنوبی هر يک با ۱۱ حضور رکورددار شرکت دراين مسابقات هستند و پس از آنها چين قرار دارد که ۹ بار در جام ملت های آسيا شرکت کرده است.

پس ازچين کويت با ۸ ، قطر، عربستان و امارات با ۷ و عراق، ژاپن و تايلند نيز با ۶ حضور رکورددار می باشند نکته جالب توجه در اين رابطه ۴ قهرمانی ژاپن در ۶ دوره شرکت اين تيم دراين رقابت هاست که نتيجه ای فوق العاده برای سامورايی ها محسوب می شود.

ايران موفق ترين ميزبان

در طول ۱۵ دوره برگزار شده جام ملت ها تيم های کره جنوبی در سال ۱۹۶۰،ايران در سال های ۱۹۶۸و ۱۹۷۶، کويت در جام ۱۹۸۰ و در نهايت ژاپن در سال ۱۹۹۲ موفق شده اند به عنوان ميزبان جام قهرمانی را کسب کنند و ايران با دو بار قهرمانی در اين حوزه رکورد دار است.

سه ايرانی بهترين شدند

از سال ۱۹۷۲ مسوولان کنفدراسيون فوتبال اسيا( AFC ) تصميم گرفتند برای هر دوره بهترين بازيکن جام را انتخاب کنند. در نخستين دوره ابراهيم آشتيانی عنوان بهترين بازيکن جام را به دست آورد. علی پروين در جام ملت های ۱۹۷۶ و خداداد عزيزی در سال ۱۹۹۶ عنوان بهترين بازيکن آسيا را از آن خود کردند البته ژاپنی ها با ۴ عنوان که به ترتيب به ميورا، نانامی، ناکامورا و هوندا رسيده است وضعيت بهتری از ما داشته و بالاتر از ما قرار دارند.

چهارگانه مهدوی کيا

عدنان الطاليانی از امارات و لی مينگ از چين تا سال ۲۰۰۴،تنها بازيکنانی بودند که تجربه ۴ دوره شرکت در جام ملت های آسيا را در کارنامه داشتند اما مهدی مهدوی کيا با قرارگرفتن در ترکيب تيم ملی ايران در جام ملت های ۲۰۰۷ به جمع اين دو اضافه شد. مهدوی کيا درجام ملت های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ برای تيم ملی ايران بازی کرده و در جمع رکوردداران حضور دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016