Tuesday, Jan 8, 2019

صفحه نخست » طالبی: وزارت اطلاعات دروغ می گوید اطلاعاتی نیستم!

IRBR_010819.jpgایران بریفینگ / ابوالقاسم طالبی کارگردان "قلاده‌های طلا" درباره اظهارات یک مقام امنیتی ایران به خبرگزاری‌ها مبنی بر عضویت‌اش در وزارت اطلاعات و سپس منفصل شدن‌اش و همچنین منابع مالی "قلاده‌های طلا"، تماس رهبری پس از پخش فیلم و همچنین انصراف مریلا زارعی با وجود گرفتن قسط اول پس از «حملهٔ موتورسواران» و... واکنش نشان داد .

وی در گفتگوی مفصلی که با باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به سازمان صداوسیما داشته است ابراز داشت که :« من آدمی هستم که منافع اقتصادی ندارم، با مفسدین ارتباط ندارم، با سیاسیون، حزبی ندارم، عاشق میهنمم، برایش جنگیدم و به خاطرش دوستانم را از دست دادم و الان برای حفظ میهن و دستاوردهای خون شهیدان، خودم را موظف می‌کنم حرف بزنم، فیلم بسازم و بنویسم. موضوع خاصی نیست؛ منتهی این صدا کمتر از ناحیه کارگردان‌ها به گوش می‌رسد و برای برخی‌ها غافلگیر کننده است»

وی همچنین بی آنکه اشاره مستقیمی به فردی داشته باشد سلبریتی های سینمای ایران را افرادی عنوان کرد که : « شلوغ می‌کنند، حرف می‌زنند و درباره همه چیز اظهار نظر دارند. آدم‌های کم مطالعه‌ای هم بعضاً هستند، اهل اندیشه زیاد نیستند. قرقره کردن صحبت‌های شبکه‌های خارجی مثل بی بی سی و وی او ای که با اعتراض کردن به موضوعی، آن‌ها نیز سریع اعتراض می‌کنند؛ مثلاً دختری که بهش تجاوز شد را رسانه‌ای می‌کند و بعد می‌گوید ببخشید شنیده بودم تجاوز شده اما همچین چیزی نبوده است. آن‌ها بلندگو و پژواک دهنده هستند و تأثیر اجتماعی آن شکلی نخواهند داشت، دنبال کننده‌های آنها هم آدم‌هایی نیستند که خیلی تاثیرگذار باشند»

طالبی به مخالفت صداوسیما با پخش مجدد قلاده‌های طلا و همچنین سانسور بخشی از آن در پخش مجدد اشاره کرد و گفت :« از سوی چند فتنه‌گر فشار بود که شاید نفوذ هم داشته باشند از این فیلم خوششان نمی‌آمد و پخش نمی‌کردند. یعنی هر وقت که این فیلم را می‌دیدند که انگار خودشان را می‌بینند و از روز اول سعی کردند، ساخته و اکران نشود و به جشنواره نرود. در شب اول جشنواره جلوی پخش را گرفتند، خیلی‌ها گفتند طالبی برای ایجاد جو و فروش فیلم این کار را می‌کند. فیلم را حضرت آقا دیدند، تأیید کردند و با وزیر اطلاعات صحبت کردند که کی بوده؟»

طالبی به پاسخ وزیر اطلاعات به رهبر جمهوری اسلامی که چه کسی بوده اشاره‌ای نمی‌کند اما در پاسخ مجری برنامه که از او می‌پرسد فتنه گرها را می‌شناسید؟ پاسخ می‌دهد که :« اگر می‌شناختم که به سازمان قضایی نیروهای مسلح شکایت می‌کردم. ولی چند نفری هستند که گرایش به فتنه داشتند و الان که خودشان را می‌بینند، اذیت می‌شوند. من فکر می‌کنم خیلی‌هایشان در این طرح بازنشستگی بازنشسته شدند، ولی چند نفرشان ماندند و دلشان نمی‌خواهد دیده شوند»

واضح است که اشاره طالبی به فتنه گران مدیران وزارت اطلاعات است .

او به حمایتهای رهبر ایران از قلاده‌های طلا اشاره می‌کند و صراحتاً می‌گوید این فیلم با دستور او در جشنواره فجر و تلویزیون ایران پخش شده است : « اگر حضرت آقا وارد نمی‌شدند، فیلم در جشنواره نمایش داده نمی‌شد. اینکه من گفتم پخش اول تلویزیون، فردا آقای ضرغامی در خاطراتشان نگویند رهبر با من تماس نگرفته است. من می‌گویم که برای اولین پخش سینمایی و اولین نمایش در جشنواره، جلوی آن را گرفتند. بچه‌های سینما یادشان است، من یاد ندارم در جشنواره چنین اتفاقی افتاده باشد، یعنی حدود سه هزار نفر، همزمان در سه سالن تماشاگر فیلم بودند و حتی دو هزار نفر بیرون ماندند...من به آقای مصلحی، نیروی انتظامی، معاونان و وزیر اطلاعات هم گفته بودم و در جلسه‌ای با معاونان وزارت اطلاعات که قرار بود پولش را آنها بدهند که هیچوقت ندادند و حتی بعضی از آنها که می‌خواستند جلوی ما را بگیرند، خیلی صریح گفتم یک جاسوس در نیروی انتظامی و یک جاسوس هم در وزارت اطلاعات داریم. نیروی انتظامی پرسید چه کسی جاسوس ما را می‌گیرد که گفتم حفاظت اطلاعات خودتان؛ گفتند خیلی خوب است. چون تا قبل از «قلاده‌های طلا» هیچ فیلمی یک سروان نیروی انتظامی جاسوس نبوده و همیشه یک لباس شخصی یا یک گروهبان و سرباز بدبخت بوده است. در دنیا در هالیوود که به اصطلاح سلطان فیلمسازی در جهان است و جوان‌های ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همه چیز را در دنیا به هم می‌ریزد و در افریقا در کپرهایی که نون خوردن ندارند، عکس هنرپیشه‌های هالیوودی را دارند، این موارد را حل کردند. یعنی شما آگه خودت، خود انتقادی نکنید، برایت می‌سازند. ما خیلی زودتر از کسانی که برای لانه جاسوسی فیلم ساختند، باید درباره لانه جاسوسی فیلم می‌ساختیم. چرا زمان ساخت ما که می‌رسد همه نه می‌گویند خب چرا؟! کی گفته اینها صلاح کار را بیشتر از ما می‌فهمند؟! این‌ها از کجا بیشتر ثابت کردند که بهتر از ما مسائل فرهنگی جامعه‌مان را می‌شناسند؟! ما جوان و ملتمان تشنه است. من می‌روم دانشگاه، دبیرستان و با مردم صحبت می‌کنم، همه از ما انتظار دارند درباره مسائل این‌چنینی فیلم بسازیم»

طالبی علیرغم اظهارات رسمی وزارت اطلاعات مبنی بر سابقه عضویت او در آن وزارتخانه ، عضویتش در وزارت اطلاعات را تکذیب کرد و گفت :« این خبر اصلاً صحت ندارد. ضمن اینکه اگر من پیش از سینما در وزارت اطلاعات کار می‌کردم، ۱۶ ساله بودم. وقتی ۱۶ ساله بودم رژیم شاه حاکم بود، این یک خبر فیک است. خبر غلط و دروغ است. البته این موضوع را پیگیری می‌کنم ، با وزارت اطلاعات تماس گرفتم. به من گفتند این خبر اشتباه است و آن را تکذیب کنید. من هم گفتم این وظیفهٔ من نیست. وزارت صاحب دارد و باید این خبر را تکذیب کند. به من گفتند از زمان تشکیل وزارت اطلاعات، یا وزیر اطلاعات صحبت می‌کند یا روابط عمومی اطلاعیه می‌دهد. اصلاً ما چنین مصاحبه‌ای نداشتیم. کسی هم حق ندارد، چنین مصاحبه‌ای کند. این دروغ است. به من گفتند که تبعات سیاسی برای این موضوع وجود دارد که باید خودتان آن را حل کنید»

طالبی در این گفتگو اذعان می‌دارد که برای «خراب کردنش » به او اتهام اطلاعاتی بودن زده‌اند :« این‌ها فکر کردند که یک ضربه‌ای به من می‌زنند. حالا، چون من گفتم خانه لواسان و ولنجک چیست پس کو آن خانه و مسکن اجتماعیتان، یک آپارتمان به ما نشان دهید، می‌شود به من ضربه زد. این موضوع باعث شد که فردی بگوید خبری در ایسنا منتشر می‌کنیم و باعث می‌شویم که حیثیت طالبی برود. در صورتی که اینگونه نیست. به نظرم این افتخار است. من افتخار پاسدار بودن و بسیجی بودن داشتم. نوکر ملت بودم و الان هم هستم. سرباز گمنام امام زمان یک مدال است که من آن را ندارم»

معلوم نیست طالبی ۱۶ سال را بر چه مبنایی و از چه تاریخی حساب می کند اما او متولد ۱۳۴۰ هست و در دهه ۷۰ که عضو وزارت اطلاعات بوده ۳۰ سال سن داشته است .

گفتنی است ابوالقاسم طالبی در سالهای اول دهه هفتاد مدیر مسئولی نشریه سینما ویدئو را بر عهده داشت که در همان زمان با شکایت حیدریان معاون وقت سینمایی کشور به دلیل چاپ یکی از مطالب انتقادگونه اش به وضعیت فرهنگی کشور به دادگاه احضار و در نهایت محکوم به جزای نقدی و شلاق محکوم شد ، که پس از این محکومیت او از وزارت اطلاعات نیز اخراج شده است .

علی طالبی حتی در دهه هفتاد در چندین دانشگاه کشور ازجمله دانشگاه صنعتی اصفهان در آذر ۱۳۷۲ به عنوان یکی از مدیران اطلاعاتی کشور سخنرانی کرده است و به تشریح لایه‌های پنهان «تهاجم فرهنگی» پرداخته.

ابوالقاسم طالبی همچنین یکی از عوامل ساخت مستند « هویت» می‌باشد ، هویت برنامه‌ای است که در سال ۱۳۷۵ از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در این برنامه بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مورد انتقادات شدید قرار گرفتند و اعترافات تلویزیونی برخی زندانیان سیاسی در این برنامه پخش گردید .

روشنفکرانی چون عبدالحسین زرین‌کوب ، هوشنگ گلشیری ، سعیدی سیرجانی، عزت‌الله سحابی، غلامحسین میرزاصالح و بسیاری دیگر، وابسته به بیگانگان و خائن به کشور معرفی شدند این اعترافات که تماماً در زندان ضبط‌ شده بود همراه با تحلیل‌های موردنظر مقامات دولتی لابلای آن از تلویزیون ایران پخش شد که ازجمله تولیدات جنجالی وزارت اطلاعات دوران هاشمی رفسنجانی در دهه ۷۰ بشمار می رود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy