Wednesday, May 15, 2019

صفحه نخست » پیام آیت الله سیستانی به رهبران عراق: در نزاع ایران و آمریکا دخالت نکنید

sistani.jpgفرارو - یک شخصیت نزدیک به آیت الله علی سیستانی، مرجع تقلید برجسته نجف، در دیداری با رهبران عراق از آن‌ها خواسته است که عراق را از نزاع ایران و آمریکا دور کنند.
هفته گذشته، عبدالهادی الحکیم، نماینده سابق پارلمان، که روابط نزدیکی با آیت الله سیستانی دارد، هفته گذشته با رهبران عراق نظیر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، برهم صالح، رئیس‌جمهور، و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان به طور متوالی دیدار کرد و از جانب آیت الله سیستانی به آن‌ها پیام داد. این دیدارها، که جزئیات دقیق هیچکدام از آن‌ها به طور رسمی اعلام نشده است، موجب مطرح شدن گمانه‌زنی‌های زیادی شد. رهبران عراق، پس از دیدار با الحکیم، هر کدام با صدور بیانیه‌ای، بدون اشاره به جزئیات دیدارها، محور‌های کلی گفتگو‌ها را اعلام کردند.

منابع سیاسی بلندپایه در بغداد به وبگاه «العربی الجدید» گفته‌اند: «الحکیم پیام بسیار مهمی از مرجعیت دینی در نجف به روسای سه گانه در بغداد ابلاغ کرد که مهمترین آن‌ها پیامی بود که به عبدالمهدی داده شد.»

یکی از رهبران ائتلاف پارلمانی «اصلاح» مدعی شد که الحکیم به نخست‌وزیر در خصوص بحران فعلی میان تهران و واشنگتن پیامی با این محتوا ابلاغ کرد عراق باید از «ترکش‌های نزاع میان ایالات متحده و ایران» دور بماند. این منبع، اعلام کرد که گروه‌های شبه‌نظامی عراقی نزدیک به ایران، موضع آیت الله سیستانی را فهمیده‌اند، اما معلوم نیست که به آن پایبند خواهند شد.

فتاح الشیخ، یکی از رهبران ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق، در گفتگو با «العربی الجدید» خاطرنشان کرد: «دیدار عبدالهادی الحکیم با روسای سه‌گانه برای ابلاغ این پیام انجام شد که عراق نباید بخشی از معادله‌ای شود که ممکن است یکی از طرف‌های آن شکست بخورد و نیز (این دیدار با هدف) درخواست از دولت عراق برای (التزام به) بی‌طرفی در بحران آمریکا و ایران» انجام شد.

الشیخ با بیان اینکه برقراری توازن در روابط عراق با همسایگان به نفع آن است، از سیاستمدارانی که با ایران روابطی دارند، درخواست کرد که آگاهی و احتیاط بیشتری داشته باشند و دولت عراق را به مسائلی که عاقبت خوبی ندارند، وارد نکنند.

عبدالهادی الحکیم، فرزند محمد تقی الحکیم، روحانی عراقی، است که پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ وارد سیاست شد و به عضویت کمیته تهیه قانون اساسی جدید عراق درآمد. او در سال‌های اخیر، از سیاست کناره گیری کرد و همین امر سفر اخیرش به بغداد را مناقشه‌برانگیز کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy