Monday, Jun 24, 2019

صفحه نخست » سفر پمپئو به خاورمیانه؛ «تشکیل ائتلاف علیه جمهوری اسلامی»

Pompeo_Saudi.jpgکیهان لندن - وزیر خارجه ایالات متحده، دوشنبه ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه)، به عربستان سفر کرده و در جده مورد استقبال وزیر خارجه خارجه عربستان قرار گرفته است.

مایک پمپئو به خاورمیانه آمده تا به گفته خودش با رهبران ریاض و ابوظبی در مورد «اطمینان از همسویی راهبردی» دیدار و گفتگو کند.

او پیش از این سفر، در یک نشست خبری، هدف از سفر خود به عربستان سعودی و امارات را تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی دانست که آماده واکنش نسبت به رژیم ایران به عنوان اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان باشد.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، پمپئو از عربستان و امارات به‌ عنوان متحدان بزرگ واشنگتن نام برده و گفته است که آنها در چالشی قرار گرفته‎اند که رژیم ایران به‌ وجود آورده است.

پمپئو گفت، «با عربستان و امارات در مورد چگونگی اطمینان از استراتژی واحد و تشکیل ائتلاف بین‌المللی گفتگو خواهیم کرد. ائتلافی که نه فقط در سراسر خلیج‌فارس، بلکه در آسیا و اروپا چالش‌های رژیم ایران را شناسایی کرده و آماده واکنش باشد.»

او در بخشی از سخنان خود گفت، رژیم ایران ۴۰ سال است در اروپا اقدامات تروریستی انجام می‌دهد و در بیش از چهار پایتخت در خاورمیانه اعمال نفوذ می‏‌کند.

وی تاکید کرد، ایران از یک سری بازیگران بد تشکیل شده و رهبری رژیم آنها را به مسیری برده که قطعاً مردم ایران خواستار آن نیستند.

پمپئو در پاسخ به پرسشی درباره‎ی تحریم‌هایی که گفته شده، دوشنبه سوم تیرماه، قرار است علیه رژیم ایران اعمال شود گفت، «بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران قبلاً مورد تحریم قرار گرفته، این تحریم‌ها تلاش بیشتری خواهد بود که تضمین می‌کند جلوی رشد اقتصادی ایران گرفته شود و دور زدن تحریم‌ها را سخت‌تر می‎کند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در عین حال رویترز، دوشنبه ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) گزارش داد که پمپئو پیش از سوار شدن به هواپیما و ترک واشنگتن به مقصد جده به خبرنگاران گفت، «ما آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم... مطمئنم هر لحظه که آنها آماده‌ی مذاکره با ما باشند، ما خواهیم توانست این گفتگوها را آغاز کنیم.»

همزمان با وزیر خارجه آمریکا، برایان هوک مسئول امور ایران وزارت خارجه نیز در منطقه بسر می‌برد. او در کویت به خبرنگاران گفته، «آمریکا تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد و صرفاً برای مقاصد دفاعی آرایش نیروهایمان را در منطقه تقویت کرده‌ایم.»

با این حال در حمایت آمریکا از منافع متحدان عرب خود در خلیج فارس شک و تردید کم نیست. در واقع پیداست آمریکا نمی‎خواهد همه تخم‎مرغ‎های خود را در سبد دشمنان منطقه‎ای بگذارد و همچنان اصلی‎ترین گزینه کاخ سفید مذاکره با رژیم است و ترامپ و دولتمردان او امیدوارند با فشار تحریم‎ها، علی خامنه‎ای در تصمیم خود برای مذاکره نکردن تجدید نظر کند. با این تفاوت که خامنه‌ای در صورت تجدید نظر نیز، مایل است معاملات را مخفیانه پیش ببرد و دولت آمریکا ظاهرا تمایل دارد این خفّت جمهوری اسلامی را در برابر چشم همگان به ویژه رقبای خود در حزب دمکرات ایالات متحده به نمایش بگذارد!

مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده می‎گوید دولت ترامپ هنوز مطمئن نیست که آیا رهبر جمهوری اسلامی ایران مجوز ساقط کردن پهپاد آمریکایی در هفته گذشته را صادر کرده یا نه! پنس، یکشنبه دوم تیر، در مصاحبه با CNN در مورد هدف قرار گرفتن پهپاد تجسسی آمریکا در تنگه هرمز گفت «ما متقاعد نشده‌ایم که مجوز آن (اقدام) در بالاترین سطوح صادر شده باشد.»

نهادهای امنیتی و ارتش آمریکا در گزارش‎های خود طی یک ماه اخیر بارها اعلام کردند رد پای رژیم ایران در خرابکاری‎های منطقه از جمله انفجار نفتکش‎ها و حمله موشکی به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله دفاتر شرکت‎های نفتی خارجی در عراق دیده شده است.

اظهارات پنس در حالیست که سپاه پاسداران رسماً مسئولیت سرنگونی پهپاد سنتکام را به عهده گرفته است. علی خامنه‎ای در ایران فرمانده کل قواست و امرای ارتش و سرداران سپاه از او دستور می‎گیرند و تردید به نقش او در حمله به پهپاد یا دیگر خرابکاری‎ها این پیام را دارد که همچنان گزینه نخست آمریکا مماشات با زمامداران جمهوری اسلامی است. بدیهی است وقتی آمریکا در مورد حفظ منافع خود در مقابل تهدیدات جمهوری اسلامی همچنان سیاست مماشات را نادیده نمی‌گذارد، بعید است اراده‌ی کافی برای تشکیل یک ائتلاف علیه رژیم ایران آنهم با شرکت کشورهای عرب را داشته باشد.

طبق تازه‎ترین گزارش‎ها، پمپئو و ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار و گفتگو کرده‌اند.

از سوی دیگر تحرکات رژیم ایران نشان می‎دهد دست‌کم بخشی از نظام به دنبال ماجراجویی در منطقه است به این امید که با آغاز یک درگیری و حتی فراتر از آن شروع یک جنگ محدود و کنترل شده، شرایط به سمتی پیش برود که پشت میز مذاکره احتمالی برای کاهش آتش‌افروزی‌ها، امتیاز بیشتری از غربی‎ها بگیرند. در چنین شرایطی بهترین گزینه برای این گروه که به گفته مایک پنس معلوم نیست از مرکز دستور بگیرند یا نه، مقابل به مثل از سوی آمریکاست. بنابراین تصمیم ترامپ برای پرهیز از تلافی و برخورد نظامی و افزایش تحریم‎ها می‎تواند بهترین گزینه در شرایط فعلی باشد.

غربی‎ها به‌خصوص آمریکا بهتر از هر کسی می‎دانند که رژیم عربستان و جمهوری اسلامی دو سر جنگ‎های نیابتی‎اند. برخی تحلیلگران معتقدند این دو رژیم در بر هم زدن صلح و ثبات منطقه دو لبه یک قیچی هستند با این تفاوت که سیاست‎های عربستان در راستای منافع آمریکاست و رفتار رژیم ایران برخلاف منافع واشنگتن. بنابراین چنین مماشاتی به مصلحت کاخ سفید است. از سوی دیگر نباید ناگفته گذاشت که این سیاست کاخ سفید و تکرار مدام «آمادگی برای مذاکره» سبب شده اختلافات درون نظام بیشتر شود. چنانکه گروهی که چندان هم کم نیستند طالب مذاکره‌اند و راه نجات نظام را کنار آمدن با دولت ترامپ می‎دانند و این احتمال وجود دارد که اگر واشنگتن رسماً اعلام کند درهای مذاکره بسته است آنها نیز برای نجات نظام راه‎ و چاره‎ را در «مقاومت» و «تهدید» و «خرابکاری» ببینند و صف مخالفان داخلی مذاکرات را مستحکم‎تر کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy