Tuesday, Sep 17, 2019

صفحه نخست » واشنگتن: در پاسخگویی شتاب نداریم، تهران: ترامپ از رویارویی جنگی هراس دارد

ris_091419.jpgسخنان پرزیدنت ترامپ که گفت برای پاسخگویی به حملات موشکی رژیم ایران به مراکز نفتی عربستان شتابی ندارد، نشان نگران کننده تازه ای از نبود قاطعیت در سیاست های رئیس جمهوری ایالات متحده در برابر حکومت ایران ممکن است تلقی شود.

به گفته تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل، از یک سو مقامات اطلاعاتی ایالات متحده، با ارائه کردن تصاویر ماهواره ای، ارزیابی می کنند که این حمله توسط رژیم ایران، و نه به وسیله حوثی های یمن صورت گرفته، و از سوی دیگر پرزیدنت ترامپ عملا می گوید که در آینده نزدیک هیچ اقدام تنبیهی علیه رژیم ایران انجام نخواهد گرفت. مفهوم این سخنان آن است که ایالات متحده قصد ندارد عملیات تحریک آمیز رژیم ایران در منطقه را مهار کند. مفهوم این امر ممکن است آن باشد که سپاه پاسداران در عملیات تعرضی بعدی، به هدف فلج کردن صادرات نفت امیرنشین های عرب گستاختر خواهد شد و انتقال نفت آسیب جدی خواهد دید و بهای آن در بازار جهانی بالاتر خواهد رفت.

پرزیدنت ترامپ در مورد سرنگون کردن پهپاد اطلاعاتی ایالات متحده استدلال کرده بود که چون کسی در جریان آن کشته نشد، دلیلی وجود نداشت ارتش آمریکا به عملیاتی دست بزند که ممکن بود صد و پنجاه کشته به دنبال آورد.

به گفته تحلیلگر اسرائیلی، همین عدم واکنش پرزیدنت ترامپ به حمله جنگی رژیم ایران به نفت عربستان در ناحیه "ظَهران" که در نزدیکی خلیج فارس قرار دارد، ربودن یک نفتکش دیگر در نزدیکی تنگه هرمز را به دنبال آورد که حکومت ایران ادعا می کند که حامل نفت قاچاق بوده است. رژیم ایران با همین ادعا، و با ایجاد این فضا که خود را ژاندارم خلیج فارس می داند، دست کم دو نفتکش کوچک دیگر را نیز توقیف کرده بود. انتقال نفت، از یک نقطه امیرنشین ها به نقطه دیگر، حتی اگر به صورت قاچاق انجام گیرد، با حکومت ایران ارتباطی ندارد و خود امیرنشین ها هستند که باید به آن رسیدگی کنند.

پرزیدنت ترامپ، خود چند روز پیش گفته بود که بنظر می رسید رژیم ایران مسؤول بمباران مرکز نفتی ظَهران در شمال شرق عربستان بوده، و از سوی دیگر می گوید که در ابراز واکنش، شتابی به خرج نخواهد داد. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران که آیا این حمله کار رژیم ایران بوده است، گفت: «مطمئنا، در حال حاضر چنین به نظر می رسد».

رئیس جمهوری ایالات متحده در اظهارات دیگری گفته بود که کشورش به نفت خاورمیانه نیازی ندارد. برخی اعضای کنگره، به ویژه از حزب دموکرات گفته بودند که به اصلاح آمریکا نیست که به خاطر نفت عربستان، خود را وارد جنگ با حکومت ایران سازد.

فرماندهان سپاه پاسداران در ایران، در روزهای اخیر با غرور و افتخار می گویند که قدرت کوبنده رزمی آن ها به یک عامل اساسی بازدارندگی جنگی مبدل شده و دولت آمریکا هراس دارد با حکومت ایران وارد کشاکش نظامی شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy