Thursday, Nov 7, 2019

صفحه نخست » واشنگتن‌پست: تظاهرات عراق تهدیدی جدی علیه نفوذ ایران است

iraq.jpgالعربیه - روزنامه آمریکائی واشنگتن پست فاش کرد تظاهرات گسترده در عراق عامل تهدید آمیزی جدی برای ایران و عوامل وابسته‌اش در بغداد به شمار می‌رود.

به نوشته این روزنامه ایران به شبه نظامیان عراقی وابسته به خود توصیه کرده، تظاهرات کنندگان در خیابان‌ها را هدف تک‌تیراندازان خود قرار داده و اقدام به ربودن کنش‌گران برجسته کرده و رسانه‌ها را هدف قرار دهند تا از استعفای کابینه جلوگیری کنند زیرا این نخستین بار است که ایران بشکل تمام عیار بر حاکمیت عراق سیطره یافته است.

واشنگتن پست در ادامه مقاله در بیان جزئیات نوشته است: «مردم عراق از بغداد تا شهر کربلا در جنوب درحال اعمال فشار به هدف برپائی انقلاب هستند. جوانان پر شور در میدان‌های مرکزی تجمع کرده و شبان گاهان با نیروهای مبارزه با آشوب روبرو می‌شوند».

این روزنامه می‌افزاید خیابان‌های عراق با منازعات حاکمیت بویژه درمرحله منازعه فقرقه‌ای و پیدایش داعش، بیگانه نیستند اما این بار توده‌هایی متفاوت در آن شرکت دارند، به این مفهوم که عظیم‌ترین تحرک مردمی در تاریخ معاصر عراق بوجود آمده است و نسل جدیدی به بپا خاسته‌اند که در سایه حمله آمریکا و مرحله بعد از آن یعنی هیمنه ایران بر کشور، پرورش یافته‌اند. پلاکارت‌هائی در میدان‌های اصلی بغداد نصب شده که از زبان جوانان نسل کنونی خطاب به نسل‌های دهه شصت و هفتاد می‌گوید: «شجاعت ما از شما بیشتر است».

سقوط روحانیون

در ادامه مقاله آمده است: «با وجود اینکه ناآرامی‌ها محدود به مناطق دارای اکثریت شیعه است اما روحانیون شناخته شده در این تظاهرات شرکت ندارند که نفوذ ایران در عراق را هدف گرفته و کنسولگری این کشور در کربلا را آتش زده و پرچم ایران را پاره کرده است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در صحنه‌هائی که یاد آور سقوط صدام حسین است معترضان از لنگه کفش به تصاویر رهبران شبه نظامیان مورد حمایت ایران و همچنین مقامات برجسته ایرانی ضربه می‌زنند.

به نوشته این روزنامه، حارث حسن همکار غیر مقیم در مرکز خاورمیانه‌ای موسسه کارنگی گوید: «این اعتراضات قبل از هر چیز چالش در برابر فرمول فرقه‌ای حاکمیت کنونی است که عراقی‌ها را از هویت ملی به هویتی نژادی و مذهبی منتقل کرده است. این روزنامه تاکید دارد که تحرک کنونی بزرگترین جنبش مردمی در تاریخ معاصر عراق به شمار می‌آید.

دخالت‌های ویرانگر ایران

واشنکتن پوست در بخش دیگری از مقاله آورده است: «ایران از بیم فرسایش نفوذش اقدام به تمرکز دهی پاسخی وحشیانه کرده تا جائیکه به گفته مسئولان عراقی، به شبه نظامیان تحت امر خود دستور داده از تک تیراندازان برای حمله به تظاهر کنندگان درخیابان‌ها استفاده کنند.

مسئولان دولتی عراق می‌گویند ایران این بار با متقاعد کردن نخست وزیر ناتوان عراق درمورد اینکه اعتراضات کنونی، توطئه بیگانگان است، وی را در منگنه گذاشته تا استعفا ندهد.

در رادامه مقاله می‌خوانیم: «بر اساس برآورد کمیسیون حقوق بشر عراق، با آغاز موج تازه اعتراضات در هفته دوم، دست کم ۲۶۴ تن کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر زخمی شده ونیروهای امنیتی عراق روز چهارشنبه به منظور متفرق کردن تظاهر کنندگان درمرکز بغداد، اقدام به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوائی و ضرب و شتم جوانان دستگیر شده کردند. بر اساس گزارش این کمیسیون در بزرگترین موج تظاهرات از چندین دهه قبل به این طرف در نقاط مختلف پایتخت دست کم سیصد نفر کشته شدند.

حاکمیت فرقه‌ای

واشنکتن پست در توصیف میدانی رویدادهای جاری درعراق می‌نویسد: «میدان التحریر بغداد از ۲۵ اکتبر صحنه بروز عراقی متفاوت است که حاکمیت تا حدود زیادی از آن غائب می‌باشد. جوانان زن و مرد در حال تمیز کردن خیابان‌ها و کشیدن دیوارنگاره‌ها برا‌ی ترسیم قهرمانان انقلابی خود و کشته شدگان هستند و صدها تن نیز سرگرم پخت و پز برای تظاهر کنندگان می‌باشند».

روزنامه می‌افزاید: «نزدیک به ۶۰٪ از جمعیت ۴۰میلیونی عراق در سایه نظام سیاسی طراحی شده از سوی آمریکا بعد از سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ نشو و نما کرده‌اند که قدرت صرفا در اختیار گروه‌های دینی و نژادی بوده وهمین امر باعث ریشه دواندن فساد شده به طوری که حاکمیت تبدیل به ابزاری برای بسط نفوذ ایران شده است. ایران از شبه نظامیان قدرت‌مندی حمایت می‌کند که از نقطه نظر تئوریک، تابع دولت‌اند ولی عملا مطابق دستور ایران و بدون واهمه از هر گونه مجازات فعالیت دارند.

نخبگان سیاسی عراق از گسترش فزاینده اعتراض‌های آغاز شده از اول اکتبر وادامه آن شگفت زده شده‌اند چرا که در ابتدای امر، فریادی کوتاه علیه فساد بود. اما به ناگهان اکثر پهنه کشور را فرا گرفت.

سلیمانی خواهان سرکوب تظاهرات است

این در حالی است که به نوشته این روزنامه، قاسم سلیمانی در جریان سفر ماه گذشته خود به بغداد به مسئولان عراقی اطلاع داد تهران نحوه تعامل با اعتراضات را بلد است به گفته دوتن که ازکسانی که محتوای این ملاقات مطلع بودند، سلیمانی یاد آور شد ایران در گذشته در جریان بروز این گونه تظاهرات توانست ان را کاملا به سیطره و کنترل خود در آورد.

با انتشار تک تیراندازان بروی پشت بام منازل، حملات امنیتی به سرعت افزایش یافت. رسانه هاد هدف هجوم قرارگفته و فعالان شناخته شده ربوده شدند.

عادل عبدالمهدی در موضع‌گیری تکراری خود ضمن تائید خواسته‌های تظاهر کنندگان، وعده اصلاحات داده و اعمال خشونت از سوی همه طرف‌ها را محکوم کرد اما وعده‌های اولیه وی در مورد کناره گیری، کاملا ناپدید شد به طوری که در سخنان سه شنبه خود در برابر کابینه، کناره گیری را «ساده ترین راه» دانست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy