Thursday, Jan 2, 2020

صفحه نخست » از سیل ویرانگر "دلار جهانگیری" تا پیشبینی درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری

jahangiri_010220.jpgخوش‌بینی جهانگیری به درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری از صادرات

بی‌تردید در تقویم اقتصادی ایران، ۲۱ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ به‌عنوان یکی از سرنوشت‌ساز‌ترین روزهای کشور ثبت خواهد شد؛ روزی که اسحاق جهانگیری در یک اقدام غافلگیرکننده در قاب تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد از فردا نرخ رسمی و قطعی دلار ۴۲۰۰ تومان است.

***

دویچه وله - امروز نیز اسحاق جهانگیری در حالی خوش‌بین به رسیدن درآمد صادرات کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار است که هند، یکی از بزرگترین واردکنندگان کالا از ایران، از این بازار کنار کشیده است. عراق هم ممکن است مانع از واردات کالاهای ایرانی شود.

معاون اول رئيس جمهوری در جمع مسئولان وزارت بهداشت و کادر درمانی و جمعی از پرستاران از بهبود نسبی درآمدهای کشور تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت که تا آخر اسفند ماه حجم مبادلات خارجی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

خوشبینی و امیدواری اسحاق جهانگیری که رسانه‌های داخل ایران امروز ۱۲ دی ماه (دوم ژانویه) آن را منتشر کردند، بر این مبناست که به گفته او حجم مبادلات ایران با کشورها در ۹ ماه گذشته امسال و در شرایط تحریم به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد ایران توانسته در چهار ماه اول امسال، صادرات خود را به ارزش ۱۲.۹ میلیارد یورو و واردات را به ارزش ۱۲.۷ میلیارد یورو در سال ۹۸ ثبت کند. در گزارش وزارت صنعت ایران، تراز تجاری کشور با ارزش ۲۰۰ میلیون دلار تاکنون مثبت باقی مانده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

جهانگیری در همین حال نگفت که افزایش درآمد کشور از بخش صادرات غیرنفتی به ۱۰۰ میلیارد دلار چطور محقق می‌شود، چرا که هند از فهرست واردکنندگان کالا از ایران خارج شده است و برخی پیش‌بینی‌ها از خروج قریب‌الوقع عراق از فهرست واردکنندگان کالا از ایران خبر می‌دهند.

براساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در نیمه نخست سال ۹۸، چین با سهم ۲۵ درصدی از کل صادرات غیرنفتی، همچنان بزرگترین مقصد صادراتی ایران است.

هند اما از فهرست پنج مقصد عمده صادراتی ایران خارج شده و همزمان جایگاه ترکیه در این فهرست بهبود یافته است. بعد از چین، به ترتیب عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بازار صادرات ایران هستند. با این وجود اما صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال ۹۷، حدود پنج درصد کاهش داشته است.

حالا ممکن است عراق هم درهای واردات خود را بر کالاهای ایرانی ببندد. در ماه‌های اخیر بسیاری از فعالان اقتصادی و تجار عراقی نسبت به واردات کالا از ایران اعتراض کرده‌اند. حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، این اعتراضات را در از دست دادن بازار عراق و کاهش صادرات به این کشور بی‌تاثیر ندانست.

به گفته جهانگیری، مسئولان کشور هیچ وقت فکر نمی‌کردند کشورهای منطقه و همسایگان ایران، گرفتار مسائلی شوند که دامنگیر همه کشورها شود.

بسیاری از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و بزرگ کسب و کار، به دلیل تحریم‌ها، قادر به تهیه و خرید مواد اولیه تولید نیستند. از سوی دیگر ممنوعیت تبادلات جهانی بانکی ایران بر مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان اضافه کرده است.

جهانگیری در همین حال با تایید اینکه تحریم‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی و صادرات و واردات کشور تاثیر گذاشته، تصریح کرد که از بابت تحریم‌ها هر سال دستکم ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است.

او در همین حال در بخش دیگری از سخنان خود، از جامعه پزشکی و پرستاران تشکر کرد که نگذاشتند در شرایط تحریم، مردم نیازمند به درمان دچار آسیب شوند.

پرستاران در ایران در هفته‌های اخیر با انتشار نامه‌های سرگشاده، خواستار دریافت ۱۶ ماه حقوق و مزایای معوقه خود شدند.

رسانه‌های داخل ایران تاکنون گزارش‌های متعددی درباره کمبود دارو و ناتوانی وزارت بهداشت در خرید لوازم و امکانات لازم پزشکی منتشر کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy