Tuesday, Aug 25, 2020

صفحه نخست » در باره ۲۸ مرداد و مراسم آئینی اهل سیاست در ایران، محمد جلالی چیمه (م. سحر)

M_Sahar_2.jpgاتفاقی که در ۲۸ مرداد سال ۳۲ رخ داد، حاصل کنش‌ها و واکنش‌ها و رفتار سیاسی و اجتماعی و مذهبی و فرهنگی و استعماری و ایدئولوژیکی و نقطه درگیری منافع گوناگون و متضادی بود و نمی‌توان آن را تنها به یک طرف ماجرا نسبت داد و بار همه گناهان یا نیک و بد آن واقعه را بر دوش یکی از دو گروه اصلی نهاد!

آری نمی‌توان و نمی‌باید از یک جناح شیطان و از جناح دیگر خدا ساخت.

نزدیک ۷۰ سالست که این رخداد شوم تاریخی وسیله‌ای برای کشت بذر کینه و نفرتی شده است که بی وقفه و در فرصت‌های گوناگون و فصول متنوع سال،. آنرامیان ایرانیان می‌افشانند و از آن صحرای کربلا و مناسک عاشورای جدیدی ساخته‌اند که گویا شمرذی الجوشنِ آن، شاه و خانواده‌اش و حسین تشنه لبش مصدق بوده است.
احدی به روس‌ها و منافعی که آنها داشتند و نقشه‌ای که در سر می‌پروراندند فکر نمی‌کند.
هیچکس از نقش مخرب حزب توده که به توصیه و حمایت قدرت بزرگ جهانی در همسایگی ما نقشه کودتا در سر داشت و با تکیه بر یک ایدئولوژی مسلط روزگار مخفیانه در ارتش ایران نفوذ کرده بود و تشکیلات موازی برای کودتا یا تصاحب قدرت ساخته بود سخنی نمی‌گوید.
هیچ کس از ملا‌های خیانتکاری که از آمریکا و انگلیس پول می‌گرفتند و یار دارا بودند و دل با سکندر داشتند نکته‌ای در میان نمی‌آورد.
همه اهل سیاست و آرزومندان کسب قدرت یک واقعه تاریخی را که نقطه گرانیگاهش از طریق شعاع‌های گوناگون به قدرتهای بزرگ جهانی و به منافع گوناگون غیر ایرانی و نیز به کشمکش‌های داخلی گوناگون وصل بودبه جنگ میان شاه و مصدق تقلیل داده‌اند.
یکی را لباس سرخ شمر و یزیدی پوشانده‌اند و دیگری را سبز پوش مقدسی وانمود می‌کنند که گویا در جایگاه اولیا به دست نماینده اشقیا در قتلگاه ۲۸ مرداد شهید شده است.
این ثنویت و دوگانه بینی که هم به وسیله توده‌ای‌ها و چپ‌ها و هم به وسیله ارتجاع مذهبی یعنی آخوند‌های عقب مانده و بی خرد شیعی وهم از سوی مدعیان جانشینی و میراث خواری مصدق تبلیغ می‌شود، موجب توسعه و ریشه دواندن کین توزی و نفاق میان همه کسانی شده است که جز آرزوی آزادی ایران و سعادت ملت در سر نمی‌پرورند.
این دوبینی مانیکئیستی ــ که البته علت نخستینش منافع بیگانگان از طریق عوامل حزبی و نیروهای داخلی بوده ــ مردم ایران را به شکل تأسفبار و تراژیکی در برابر حکومت بیداد و غارت و توحش ایرانسوز ملاها آچمز و فاقد تحرک کرده است.
همه فجایع جاری ۴۰ ساله انگار طبیعی و در خور حیثیت و منطبق با شئونات انسانی و ملی ایرانیان بوده است و تنها چیزی که قابل بخشایش نبوده و نیست و علت العلل همه بدبختی‌ها قلمداد می‌شود، همانا وقایع ۲۸ مرداد است که گروهی آنرا کودتا و گروهی دیگر قیام ملی می‌دانند و تا امروز هیچ یک آن دیگری را به درک حقیقت و اثبات ادعای خود قانع نکرده است!
. چنین است که طی ۷۰ سال جنگ مردگان و گذشتگان را به نسل هایی تحمیل کرده و می‌کنند که در ایجاد ان دخالتی نداشته اما در آتش و در جهنمی می‌سوزند که هیزم بیارانش مشکلی جز دعوای شاه و مصدق ندارند یا حسرت آرزوهای برباد رفته‌ای را می‌خورند که گویا سازمان نظامی حزب توده یا دخالت ارتش سرخ استالینی قرار بوده است در این مملکت به آنها واقعیت بخشد و غم خوابی را می‌خورند که قراربوده است تزاریسم سرخ آن را در ایران براى آنان تعبیر کند!
. همه تباهی‌ها و سیاهی‌ها و غارت‌ها و وطنفروشی‌های ۴۰ ساله زیر تأثیر مناسک عاشورایی ۲۸ مرداد کمرنگ شده‌اند. بدبختی در آن است که کشاکش میان مصدق و شاه بدل به یک مذهب و یک اعتقاد با دگم‌های ساده انگار جزمی شده و حقیقت مطلق انگاشته شده‌اند!
همه عوامل گوناگون اصلی و جانبی و عناصر دخیل در آن وقایع شوم، بدل شده‌اند به جدالی کیهانی و ماورأ طبیعی میان تقدس و مظلومیت مصدق و بد کاری و ظلم شاه. گویی سیاستورزان و تحلیلگران قدرت طلب وحزبی و جناحی ۲۸مرداد ۳۲ را با ۱۰ محرم ۶۳ هجری انطباق داده و از ان آئین عزا داری و سینه زنى و بر سرکوبیدن هاى سیاسی ـ اعتقادی تازه‌ای استخراج کرده‌اند!
این یک دگم و یک باور سنگ واره‌ای نیمه شیعی در فرهنگ سیاسی معاصر ایران و مایه تداوم ظلمت و تباهی حکومت بیداد گر و ضد ایرانی اخوند هاست
اما متآسفانه گویا چشم‌ها نمی‌بینند، گوش‌ها کرند، گویی آیۀ صُمٌ بُکمٌ عمُمیٌ فهُم لا یعقلون، خدای ناخواسته در شأن آنها نازل شده بوده است!

‌م. سحر
msahar.blogspot.fr



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy