Wednesday, Feb 24, 2021

صفحه نخست » شکایت روحانی از سوزش تیرهای پشت جبهه

france24.jpgرادیو بین المللی فرانسه - در حالی که حسن روحانی می‌کوشد تا همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه دهد و راه را برای مذاکرات بعدی در مورد برجام بگشاید، نمایندگان مجلس همچنان بر کاهش تعهدات ایران در قبال برجام إصرار می‌ورزند. اما فراتر از موضوع برجام، اختلافات کنونی انگیزه‌های انتخاباتی هم دارد.

روز چهارشنبه ۶ اسفند/۲۴ فوریه، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که هیات دولت به ریاست حسن روحانی، آیین‌نامۀ اجرایی "قانون لغو راهبردی" را "اصلاح" کرده است. اما هیچ توضیحی در بارۀ این اصلاح نیامده است.

به نظر می‌رسد که دولت تلاش می‌کند تا به هر نحو از تندی "قانون لغو راهبردی" بکاهد و آن را عملاً خنثی سازد. اما مجلسیان می‌گویند که "حتی یک میلی‌متر هم از اجرای قانون کوتاه نمی‌آیند".

این قانون، دولت را موظف می‌کند که در صورت لغو نشدن فوری تحریم‌ها، همکاری‌های خود را با آژانس کاهش دهد و برنامۀ اتمی را سرعت بخشد. اما به رغم تصویب قانون یادشده، دولت جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی اتمی کنار آمده تا حداقل طی سه ماه آینده، بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای و رسیدگی‌های ضروری ادامه یابد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

روز چهارشنبه، حسن روحانی در جلسۀ هیئت دولت بدون این که نامی از مجلس ببرد گفت: "اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی را مخدوش کند، بازی در زمین دشمن است".

به گفتۀ روحانی "قانون لغو راهبردی تحریم‌ها اگر درست و حساب‌شده اجرا نشود، همه ساختمان را تخریب می‌کند". در این وضعیت، هیئت دولت آیین‌نامۀ اجرایی قانون را تغییر داده اما معلوم نیست در کدام جهت.

حسن روحانی در جلسۀ هیئت دولت با اشاره به حساسیت وضعیت موجود گفت "اینطور نیست که آدم همین طور حرف بزند؛ ما به مقطع سختی رسیده‌ایم". به عقیدۀ او در این شرایط، ایران برای کرسی نشاندن حرف‌هایش باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

روحانی با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامۀ اتمی ایران گفت: "ما که می‌خواهیم صلح‌آمیز عمل کنیم چرا علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان بدهیم؟ این چه کاری است؟ چه خاصیتی به‌حال ما دارد؟"

دو روز قبل، آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که اگر لازم باشد، ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶٠درصد ادامه خواهد داد. خامنه‌ای در عین حال خواستار پایان گرفتن دعوای دولت و مجلس شد تا "نشان‌دهندۀ دوصدایی نباشد."

دعوا بر زمینۀ انتخابات

اما اختلافات فقط به "قانون لغو راهبردی تحریم‌ها" منحصر نیست. کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، دعواهای جناحی هر روز شدت می‌گیرد. بخصوص اختلاف میان شخص محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، و حسن روحانی وضوح بیشتری یافته است.

در جلسۀ اخیر هیئت دولت، حسن روحانی بار دیگر به توهین‌ها و حملاتی که وی را نشانه رفته اشاره کرد و گفت: "این که به فردی به نام حسن روحانی اهانت می‌کنند مهم نیست، اما عنوان ریاست جمهوری غیر از فرد است. کسی حق ندارد این عنوان را تخریب کند".

او موضوع انتخابات را نیز پیش کشید و گفت: "من می‌ترسم پشت‌پرده دستی در کار باشد که بخواهند مردم را از انتخابات مأیوس کنند و به مردم بگویند اراده دست ما است نه دست شما... شما مردم کاره ای نیستید".

وی با گلایه از حملات داخلی گفت: "ما گاهی تیرها را نمی‌بینیم، اما سوزش آن را از پشت سر حس می‌کنیم... تیرهایی که از روبرو می‌آید از دشمن است و ما آن را می‌بینیم. اما از پشت سر هرچه احساس سوزش می‌کنیم مال تیرهایی است که از پشت جبهه می‌آید"...

روحانی بدون این که از کسی یا جناحی اسم ببرد گفت: "توصیه‌های رهبری را فراموش می‌کنیم که چند بار تاکید کردند اخلاق و ادب اسلامی را رعایت کنید... چرا گوش نمی‌کنیم؟ وقتی رهبر انقلاب نکته‌ای را تاکید می‌کنند باید تا آخر عمر به آن عمل کنیم".

اما در مجلس، وحید جلال‌زاده نمایندۀ ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: "آقای روحانی مجدداً بالای منبر رفته و به مجلس تذکر داده که چندین بار باید رهبری به شما تذکر دهد؟"... جلال زاده خطاب به قالیباف گفت: "آقای رئیس، از مجلس دفاع کنید و نگذارید مجلس را متهم کنند. این چه مرضی است که رؤسای جمهور آخر دولت‌ها به آن مبتلا می‌شوند و قوانین مجلس را کوچک می‌شمارند؟"



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy