Tuesday, Mar 9, 2021

صفحه نخست » بلینکن: گزارش‌ها از آزاد شدن پول ایران در کره جنوبی را نادرست خواند

bbc_031021.jpgبی بی سی - آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گزارش هایی که می گفت دولت کره جنوبی درحال آزاد کردن یک میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران است را رد کرده است. آقای بلینکن روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در پاسخ به سوال نماینده ای گفت: "این گزارش غلط است. تا زمانی که ایران به توافق (هسته ای) برنگشته، از رفع تحریم بهره نخواهد برد، و گزارشی که شما به آن اشاره کردید نادرست است."

گِرِگ اِستوب نماینده فلوریدا از حزب جمهوری خواه از آقای بلینکن درباره اظهارات یک مقام ایرانی پرسید که گفته است سئول شروع به آزاد کردن بخشی از ۷ میلیارد دلار پول های ایران خواهد کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در ماه فوریه به احتمال آزاد شدن یک میلیارد دلار از پول ایران اشاره کرده بود.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از مقام های وزارت خارجه این کشور گزارش داده بود که رفع انسداد از یک میلیارد دلار از دارایی های ایران در رایزنی با "کشورهای مرتبط" از جمله آمریکا انجام خواهد شد.

آن گزارش ها به گفتگوهای دو کشور برای آزاد کردن یک نفتکش کره جنوبی مربوط می شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران روز ۱۵ دی (چهار ژانویه) "هنکوک چِمی" نفتکش کره‌ جنوبی را با ۲۰ خدمه به دلیل آنچه ایجاد آلودگی محیط زیستی خواند، در نزدیکی تنگه هرمز در خلیج فارس توقیف کرد.

از این اقدام سپاه به عنوان "گروگانگیری" انتقاد شد اما سخنگوی دولت ایران این اتهام را رد کرد و گفت: "اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است. که به بهانه های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است".

در جلسه روز چهارشنبه در کنگره آقای استوب خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: "امیدوارم تا زمانی که آنها به عنوان بزرگترین تامین کننده مالی تروریسم در جهان عمل می کنند در این زمینه محکم بایستید و اجازه آن را ندهید."

وزیر خارجه آمریکا در واکنش گفت تا زمانی که ایران تعهداتش براساس توافق هسته ای را به طور کامل اجرا نکرده با آزاد شدن پول ایران که به دلیل تحریم های آمریکا بلوکه شده مخالف است.

او گفت: "اگر ایران بار دیگر به تعهداتش براساس توافق هسته ای عمل کند، ما هم چنین خواهیم کرد."

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفته حاضر است به برجام (توافق هسته ای ایران و قدرت ها) بازگردد اما پافشاری می کند که ابتدا ایران باید به تعهداتش بر اساس برجام عمل کند. ایران در واکنش به خروج دولت قبلی آمریکا از این توافق و اعمال تحریم های شدید به تدریج از عمل به تعهداتش کاسته است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه گفت که "آمریکا از آنجا که در شکستن پیمان پیش قدم بوده باید در بازگشتن به پیمان هم پیش قدم باشد. آمریکا بداند ما برای اجرای پیمان آماده‌ایم. برای اجرای کل با کل آماده‌ایم و برای اجرای جز با جز هم آماده‌ایم. برای عمل به همه تعهد در برابر همه تعهد آماده‌ایم و برای عمل به بخشی از تعهد در برابر بخشی از تعهد باز هم آماده‌ایم".

دولت بایدن روز ۱۸ فوریه اعلام کرد که آمادگی دارد در حضور نمایندگان اروپایی با ایران دیداری برای بررسی راه های احیای برجام داشته باشد اما ایران گفت الان وقت مناسبی برای این کار نیست.

آقای بلینکن در جلسه روز چهارشنبه در کنگره گفت: "ما گفتیم که شرکت خواهیم کرد. ایران تا الان نه گفته. فکر می کنم توپ در زمین آنهاست تا معلوم شود آیا درباره تعامل جدی هستند یا نه."

از طرف دیگر فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که دولت آمریکا برای احیای توافق هسته ای با ایران پیش از انتخابات ماه ژوئن این کشور شتاب نخواهد کرد.

رابرت مالی به نشریه اکسیوس گفت: "ما قصد نداریم آهنگ مباحثات خود را بر اساس انتخابات ایران تنظیم کنیم. سرعت آن بر اساس میزان پیشرفت تعیین می شود، که باید در راستای دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا باشد."

او افزود: "به عبارت دیگر ما کارها را به خاطر انتخابات ایران تسریع یا کند نمی کنیم."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy