Thursday, Jul 1, 2021

صفحه نخست » حاج آقا اژه ای! دستکم در مقام جدید، اجازه بدهید سخن متهم «منعقد» بشود!؛ ف. م. سخن

0AAFAA52-D4CA-4E7A-BA37-6EC7031F9E24.jpegحضرت آسدعلی، رهبر پشم و پیلی ریخته ی جمهوری اسلامی، جناب آقای حجت الاسلام آقا غلامحسین محسنی اژه ای را به ریاست قوه ی بدنام قضاییه منصوب کرد.

محسنی اژه ای بعد از سال ها خدمت غلامانه در قوه ی قضاییه، بالاخره مزد کار ش را گرفت و رییس قوه شد.

ما از اژه ای خاطرات بسیار داریم خاصه در دوران پیش از اصلاحات و بعد از آن.

گفتم بر اساس این خاطرات یک نصیحت الملوکی بکنم شاید در آینده به کار ایشان بیاید.

شهرت عمده ی اژه ای، در دادگاه کرباسچی به دست آمد. زمانی که کرباسچی را که شهر تهران را از یک شهر مرده و گرد مرگ گرفته، به شهری تمیز و رنگی تبدیل کرد، اژه ای او را که مجوز های مخصوص بسیار داشت، به خاطر چند سکه که در ابعاد چپاول های امروزی دانه شنی بود در صحرا، به دادگاه کشید و شهرداران او را در «توحید»، به «قپانی» کشید و آن ها را به اعتراف وا داشت.

در آن دادگاه، کرباسچی، و وکیل اش زنده یاد بهمن کشاورز به دفاع پرداختند و گزارش این دادگاه از تلویزیون آن زمان به طور کامل پخش شد.

خصوصیتی که اژه ای در این دادگاه از خود نشان داد، حفظ خونسردی و آرامش در تمام مراحل، و لبخند حاکی از قدرتمندی او بود.

هر جا هم که کرباسچی می خواست صحبت کند و حرف اش قطع می شد، او به اژه ای می گفت: اجازه بدهید جمله ام منعقد شود، و این کلمه ی منعقد شدن کلام، از آن جا به بعد در فرهنگ لغات سیاسی جمهوری اسلامی به شوخی و جدی به کار گرفته شد.

اژه ای با حجت الاسلام عبدالله نوری که در دوره ی خاتمی وزیر کشور شد، رفتار محترمانه ای داشت و وقتی او را به دادگاه احضار کرد، خود شخصا به استقبال او رفت و او را از خودروی حامل او تا ساختمان دادگاه همراهی کرد.

اما پشت این ظاهر آرام و محترم، دیوی نهفته بود که وقتی یکی از شهرداران کرباسچی گفت که او را شکنجه کرده اند، اژه ای با خونسردی به او گفت، حالا شکنجه کرده اند قبول؛ آن چیزهایی که شما گفته اید و اعتراف هایی که کرده اید درست است و حقیقت دارد یا خیر؟

و این نشان می داد که اژه ای از فلسفه ی مسموع نبودن اقاریر به دست آمده در زیر شکنجه کلا بی خبر است چرا که در ممالک متمدنی که اعترافات تحت فشار گرفته شده، حتی اگر عین واقعیت باشد در نزد دادگاه فاقد اعتبار است، کلا آن اعترافات خط می خورد چرا که عمل خلافی بالاتر یعنی تحت فشار قرار دادن متهم صورت گرفته و اعترافاتِ حتی صحیح، ذیل آن عمل خلاف، حتی شنیده نمی شود.

باری. امیدواریم محسنی اژه ای، در مقام جدید خود دستکم به متهمان اجازه بدهد که جملات شان منعقد شود، و اعترافاتی که با قپانی به دست می آید حتی اگر عین حقیقت باشد، در نزد ایشان مسموع واقع نشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy