Saturday, Oct 2, 2021

صفحه نخست » تحلیل "گاردین" از بحران سوختی انگلستان

CED88103-0187-4C63-9A84-92CCF043FFF7.pngالف

به گزارش الف، گاردین در گزارشی، به بررسی بحران سوختی جاری در انگلستان پرداخته و "برگزیت" و "کمبود نیروی کار" در انگلستان و همچنین "بحران شیوع ویروس کرونا" در این کشور را از جمله مهمترین دلایل بحران سوختی کنونی در این کشور ارزیابی کرده است.

گاردین در این رابطه می نویسد:

«صف های طولانیِ مردمی که در پمپ بنزین های انگلیس معطل هستند تا شاید بتوانند خودرو و وسیله نقلیه خود را سوخت گیری کنند، به هیچ عنوان پدیده ای خوشایند برای دولت انگلستان نیست. وقوع بحران سوختی انگلیس آن هم در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا، عملا شرایط را در این کشور وخیم‌تر کرده است. شرایطی که به دلیل همزمانیِ آن با شیوع ویروس کرونا، به مردم انگلستان دلایل کافی داده تا در ترس و اضطراب باشند. در این میان، افزایش قابل توجه قیمتِ گاز و همچنین خالی شدن قفسه های مواد غذایی در بسیاری از سوپر مارکت های انگلستان نیز، همه و همه بر میزان اصضطراب مردم انگلستان افزوده اند. در شرایط کنونی، نوعی احساس در میان افکار عمومی انگلیس ایجاد شده که انگار کشورشان از یک بحران، به بحرانی دیگر قدم می گذارد.


در این شرایط، وزیر حمل و نقل انگلستان "گرنت شاپس" در موضع گیری که با هدف آرام کردن مردم مضطرب و نگرانِ کشورش انجام شد گفت: "علایم روشنی از ایجاد ثبات مشاهده می شوند". با این حال، واکنش و اعتماد افکار عمومی به موضع گیری هایی از این دست، چندان محکم نیست.

بوریس جانسون و اعضای دولت وی، به جای آنکه با بحران سوختی جاری در انگلیس به نحو موثری برخورد کنند، عمل به گونه ای کنش ورزی کرده اند که اکنون شاهدیم بحران در انگلستان از کنترل خارج شده است. در شرایط کنونی، انگلیس با بحران قابل توجهی در امر حمل و نقل و تدارکات رو به رو است و بسیاری از زنجیره های تولید و توزیع مواد غذایی و سوختی و دیگر کالاهای اساسی در این کشور، با یک بحران تمام عیار(به علت کمبود راننده) رو به رو هستند. دولت انگلیس با توجه به فشار قابل توجهی که بر دوشِ پرسنل بهداشت و درمان این کشور در مواجهه با بحرام شیوع ویروس کرونا وجود داشت(از حیث کمبود نیرو)، بایستی شرایط کنونی را پیش بینی می‌کرد و تدابیر لازم را در این زمینه می اندیشید تا بحران جاری(بحران سوختی) در این کشور ایجاد نشود.

بدون تردید تا حد زیادی می شد از بحران کنونی سوختی در انگلستان جلوگیری کرد اگر دولت این کشور برای مردم توضیح می داد که هجوم آن ها به پمپ بنزین های انگلستان می تواند تبعات وحشتناکی را به دنبال داشته باشد. اگر دولت انگلیس اطلاع رسانی درستی به مردم این کشور انجام می داد و اعتمادزایی کافی را نیز برای آن‌ها در پیش می گرفت، امکان جلوگیری از وقوع هرج و مرج در انگلستان وجود داشت. با این همه، دولت انگلستان که باید امور مختلف را در این کشور تحت کنترل داشته باشد، عملا خود کنترل بسیاری از امور را در برهه کنونی از دست داده و قادر نیست به وظایف و مسوولیت های خود به درستی عمل کند.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که "برگزیت"(جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا)، نقشی اساسی در ایجاد کمبود برای شمار کامیوندارانِ لازم برای اقتصاد انگلستان و شکل گیری بحران کنونی در این کشور بازی کرده است. با این همه، دولت انگلستان علی رغم هشدارهای مختلفی که به آن در این رابطه داده شد، هیچ توجهی را به این مساله معطوف نکرد و عملا به شکل گیری بحران جاری در انگلستان، کمک قابل توجهی کرد. بسیاری از راننده کامیون های عضو کشورهای اتحادیه اروپا، از پدیده برگزیت آسیب های جدی متحمل شدند و مجبور به ترک خاک انگلستان شدند. اکنون که دولت انگلیس با بحران جاری در این کشور رو به رو شده، دولت انگلیس به نحوی شتاب زده اقدام به ارائه پنج هزار ویزای سه ماهه به شرکت ها و اتحادیه های حمل و نقل کرده است. امری که به احتمال فراوان بسیاری از رانندگان اروپایی آن را رد خواهند کرد(به دلیل بی اعتمادی به سیاست های آتی انگلستان در امر تخصیص روادید به رانندگان اروپایی). در این رابطه یک راننده کامیون به یک روزنامه نگار می‌گوید: «چرا باید به انگلستان برویم و مشکلات زیادی را متحمل شویم و سخت گیری های انگلیسی ها را شاهد باشیم در حالیکه اگر به ایرلند و یا هلند برویم، پول و احترام بیشتری را کسب می کنبم. ما در کشورهای دیگر اروپایی یک شهروند آزاد اروپایی خواهیم بود اما در انگلستان عملا یک شهروندِ درجه دو هستیم».

انگلستان در شرایط کنونی با سیلی از بحران های دیگر که احتمالا در آینده امکان دارد اتفاق بیفتند رو به رو است. در این شرایط، عدم مدیریتِ صحیح اوضاع، سمی مهلک برای این کشور است. دولت انگلستان قبلا به مردمِ این کشور وعده داده بود که اگر برگزیت محقق شود، کسب و کارها در این کشور رونق می گیرند و کارگران انگلیسی نیز وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد. با این حال، تاکنون این وعده ها محقق نشده اند و عملا شرایط بدتر نیز شده است. بحران شیوع ویروس کرونا عملا انگلستان را در وضعیت ضعیفی قرار داده است. در شرایط فعلی، برخی وزرای دولت انگلستان در حال تهیه رویه ها و سیاست های اقتصادی هستند که در نوع خود می‌توانند برخی امتیازات و رفاه مردم این کشور را محدود سازند. در این شرایط، ترکیبِ بی کفایتی وزرای دولت انگلستان و همچنین کمبود شدید نیروی کار در این کشور، عملا ابعاد بحران در انگلیس را پیچیده تر کرده و موجب شده تا این کشور به سختی بتواند بار دیگر روی پاهای خود بایستد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy