Sunday, Oct 31, 2021

صفحه نخست » پرسش و پاسخ از منشه امیر درباره امکان حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران و احتمال وقوع جنگ فراگیر در منطقه

manshaamir_103021.jpgرادیو پیام اسرائیل - مجموعۀ خبرهایی که در روزهای اخیر انتشار یافته، نسبت به آینده خاورمیانه و امنیت آن، بسیار نگران کننده است: سران چهار کشور غربی یک بار دیگر هشدار می دهند که مبادا رژیم ایران برای بازگشت به گفتگوهای اتمی، به وقت کشی ادامه دهد، زیرا پنجره فرصت ها در حال بسته شدن است.

اسرائیل تایید کرده که به رشته تمریناتی می پردازد که هدف آن، حفاظت از مردم پشت جبهه در صورت بروز یک جنگ فراگیر است. همزمان اعلام شده که نیروی هوایی اسرائیل تمرین های خود را برای حمله به تاسیسات اتمی از سرگرفته است، همان رزمایشی که پنج سال پیش متوقف شده بود.

آیا خاورمیانه در آستانه یک جنگ فراگیر قرار گرفته است؟

به شماری از پرسش هایی که در این رابطه مطرح می گردد، می پردازیم:

اسرائیل چه هدفی را از کارزار سیاسی کنونی دنبال می کند؟

در مرحله کنونی بیشترین تلاش اسرائیل آن است که کشورهای جهان را متوجه وخامت اوضاع سازد و آنان را به اتخاذ تصمیماتی قاطعی وادارد که به توقف برنامه های اتمی ایران بیانجامد. ولی دست اندرکاران سیاست اسرائیل به تدریج امید خود را از دست می دهند و آثار بی تابی از طرف آنان به شدت دیده می شود.

آیا دولت های غربی حاضر خواهند بود تاسیسات اتمی ایران را مورد حمله قرار دهند؟

کارشناسان اسرائیلی به این پرسش، قاطعانه پاسخ منفی می دهند. آن ها بر این گمان هستند که غرب خواهان جنگ نیست و هنوز امید دارد که از طریق تلاش های دیپلماتیک، ایران را از برنامه های خود منصرف کند. ولی مقامات اسرائیلی بسیار نومید هستند که چنین اقداماتی بتواند رژیمی را متقاعد به توقف کند که جان و مال مردم ایران را نیز به خطر انداخته تا به هدف خود برسد.

چرا اسرائیل از قدرت اتمی ایران تا این حد بیم دارد؟ آیا ایران بمب اتم را به کار خواهد برد؟

اسرائیل یک سرزمین کوچک و آسیب پذیر است که اصابت یک بمب اتمی ممکن است فاجعه بار باشد. رژیم ایران از روز اولی که قدرت را به دست گرفت، شعار نابودی اسرائیل را داد و حتی ساعت شمارش معکوس نصب کردند و روی موشک خود نابودی اسرائیل را هدف خواندند. رژیم ایران از هر چهار طرف اسرائیل را از نظر نظامی محاصره کرده و قادر است در یک ساعت هزاران موشک به خاک این کشور بفرستد. حماس در یازده روز جنگ، ۴۳۰۰ موشک بسوی اسرائیل پرتاب کرد که اگر سامانه "گنبد آهنین" نبود، به آسانی می توان تصور کرد که چه فاجعه ای به بار می آمد. این واقعیات را باید در نظر گرفته و خطر اتمی شدن رژیم ایران را جدی تلقی کرد.

اگر چنین است، آیا اسرائیل بالاخره به حمله نظامی دست خواهد زد؟

اسرائیل به همه تدابیر و آمادگی های لازم دست خواهد زد، تا هرلحظه برای حمله به تاسیسات اتمی ایران آمادگی کامل داشته باشد. دکترین نظامی اسرائیل بر این اصل استوار است که "دشمن را نباید هرگز حقیر شمرد" و هر تهدیدی را باید جدی گرفت و برای رویارویی با آن به تدابیر لازم دست زد. از سوی دیگر، رژیم ایران اگر به بمب اتمی مجهز گردد، اسرائیل را مورد تهدید موجودیتی قرار خواهد داد. اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود "یک بمب اسلامی" می تواند "رژیم صهیونیستی را نابود کند". با توجه به این واقعیات، اگر اسرائیل خود را در معرض تهدید موجودیتی احساس کند، چاره ای جز حمله نخواهد داشت، زیرا هر اندازه که چنین حمله ای برای اسرائیل پرخطر و زیانبار باشد، باز هم بر نابودی این کشور ترجیح خواهد داشت.

حتی با توجه به این واقعیات، آیا اسرائیل توان نظامی را برای انجام حمله خواهد داشت؟

اسرائیل بی تردید اگر اراده کند، از نظر فنی و نظامی قادر است تاسیسات را نباود کند. ولی، این ممکن است یک پیروزی موقت باشد. زیرا رژیم ایران اگر دوام آورد، در ظرف حداکثر دو سال خواهد توانست همه تاسیسات را از نو بنا کند. آن چه که اسرائیل با هیچ حمله نظامی نمی تواند نابود کند، دانش اتمی است که سپاه پاسداران طی سال های اخیر به آن دست یافته و آن را ذخیره کرده است.

آیا اسرائیل بدون اجازه آمریکا و موافقت کشورهای غربی و گرفتن اطمینان از روسیه و چین، حمله خواهد کرد؟

وضع ایده آل آن است که غرب با یک رشته گزینه های غیر نظامی و نظامی، برای فلج کردن تاسیسات اتمی ایران اقدام کند. اسرائیل نیز حتی اگر به تنهای ناچار به حمله شود، بهتر است از حمایت نظامی آمریکا و یا دست کم سیاسی این کشور و اروپای غربی برخوردار باشد. گزینه های غیرنظامی بسیاری نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد. ولی در پیش گرفته آن بستگی به میزان اراده و علاقه مندی کشورهای غربی دارد که در حال حاضر اسرائیل آن را قوی نمی بیند.

آیا اگر ایران نخستین بمب هسته ای خود را بسازد، آن را علیه اسرائیل به کار خواهد برد؟

احتمال این که حکومت اسلامی ایران به حمله اتمی علیه اسرائیل دست بزند، بسیار بعید است. انفجار بمب، نه تنها یهودیان را می کشد، بلکه اعراب و مسلمانان این کشور را نیز در معرض خطر قرار می دهد و مسجد الاقصی ممکن است ویران شود و تشعشعات رادیو اکتیو سراسر منطقه را در بر خواهد گرفت. بنابراین، بعید است که رژیم ایران حتی اگر بمب داشته باشد، آن را بسوی اسرائیل شلیک کند. ولی خطر اصلی، نه در استفاده از بمب، بلکه در داشتن آن است که به رژیم ایران یک قدرت بازدارندگی بسیار خطرناک اعطا می کند که کشورهای منطقه را مورد تهدید قرار دهد و خواست خود را به آنان بقبولاند.

آیا رژیم ایران حاضر است تا نقطه ای پیش رود که اسرائیل را به حمله نظامی بکشاند؟

تجربه پیشین و رفتار رژیم در سوریه نشان داده که سپاه پاسداران و کل نیروهای مسلح رژیم از رویارویی جنگی با اسرائیل بیم دارند، زیرا می دانند که این رویارویی ممکن است به یک جنگ فراگیر بیانجامد که پیامد آن نابودی رژیم خواهد بود. اگر اسرائیل تاسیسات اتمی و موشکی نظام را مورد حمله قرار دهد، نظم سپاه پاسداران و نیروهای بسیج به هم خواهد خورد و مردم ایران فرصت خواهند داشت بپا خیزند و رژیم را براندازند. حکومت میداند که ارتش اسرائیل ده ها برابر قوی تر از آن هاست و هرگونه درگیری گسترده جنگی بین دو کشور، ممکن است موجب نابودی رژیم گردد و بعید است که سران حکومت حاضر باشند به این سرنوشت گردن نهند.

بهترین شیوه برای خنثی کردن خطرات اتمی ایران چه می تواند باشد؟

سیاست گذاران اسرائیل بر این باورند که ملت ایران یک ملت صلح طلب و خواهان دوستی با اسرائیل و همه کشورهای دیگر جهان است. بنابراین، بهترین و کم خطرترین شیوه خنثی کردن خطرات اتمی رژیم ایران، یاری رساندن به ملت اسرائیل برای برانداختن این رژیم است. این گمان وجود دارد که هم اسرائیل و هم کشورهای غربی، در این راه اهمال کرده و آن را به آزمون نگذاشته اند. ملت ایران به کمک های گوناگون برای رسیدن به هدف خود نیاز دارد. شرایط کنونی ایران، کشور را در آستانه یک خیزش عمومی قرار داده و اگر از یاری فعال اسرائیل و دیگر کشورها برخوردار گردد، بخت خوبی برای پیروزی خواهد داشت - که می تواند خطرات اتمی شدن را برای همیشه و یا دست کم یک مدت طولانی برطرف کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy