Monday, Nov 1, 2021

صفحه نخست » پرده‌پوشی نقش خامنه‌ای: ارجاع گزارش کمیسیون بهداشت درباره عملکرد روحانی در ستاد کرونا به قوه قضائیه

corona.jpg رادیو زمانه - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره گزارش عملکرد حسن روحانی و سوءمدیریت او در ستاد ملی کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند و در همان حال بر نقش خامنه‌ای در جلوگیری از واردات واکسن کرونا چشم بستند.

به گزارش خبرگزاری مهر در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۱۱ آبان مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد عملکرد رئیس وقت ستاد ملی کرونا (رئیس جمهوری سابق) در اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

در این گزارش اعلام شد که فراخوان دیرهنگام وزارت بهداشت برای استفاده از ظرفیت تولید داخلی واکسن کرونا، ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در رایزنی برای دریافت به موقع واکسن‌ها، کمبود نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم و کمبود منابع مالی (ریالی و ارزی) و نهایتاً ضعف مدیریت و عملکرد شخص رئیس جمهوری موجب تأخیر در برنامه ملی واکسیناسیون در مقایسه با سایر کشورها شده که این موضوع موجب افزایش مبتلایان و جان‌باختگان در کشور شده است.

چشم‌پوشی بر نقش خامنه‌ای در کشتار کرونا در ایران

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت در ایران در پنج موج پیاپی همه‌گیری ویروس کرونا که از قم آغاز شد و به زودی به همه شهرهای ایران سرایت کرد، دست‌‌کم ۱۲۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. شمار واقعی جان‌باختگان سه تا پنج برابر آمار رسمی تخمین زده می‌شود.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دی سال گذشته واردات واکسن ساخت آمریکا و بریتانیا را ممنوع اعلام کرد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت کنونی در دولت سیزدهم همراه با شمار دیگری از ولایتمداران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری خواهان جلوگیری از واردات واکسن‌های خارجی شدند. استدلال آن‌ها هم این بود که واکسن‌های تولید کشورهای غربی ممکن است تغییرات «اپی‌ژنتیکی» در مردم ایران ایجاد کند. از طرف دیگر به دلیل آنکه معاهده پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت معطل ماند، امکان مبادلات مالی اصولاً وجود نداشت و به این ترتیب زمینه برای سودجویی ۹ شرکت دارویی در ایران که بیشترشان به بنیادها و نهادهای حکومتی و نظامی وصل بودند فراهم شد. این شرکت‌ها در مجموع تاکنون توانسته‌اند فقط ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید کنند که هیچیک از این واکسن‌ها هم به تأیید سازمان جهانی بهداشت نرسیده است.

کمیسیون بهداشت و درمان در مورد عملکرد روحانی به عنوان رئیس وقت ستاد ملی کرونا، با چشم‌پوشی بر موارد یاد شده و نقش خامنه‌ای در بحران کرونا، استدلال آورده است:

«در ستاد ملی کرونا اعضا فقط اظهارنظر می‌کنند اما رأی گیری نمی‌شود و رئیس جمهوری جمع‌بندی می‌کند بنابراین این‌طور نیست افراد متخصص در ستاد کرونا بتوانند نظر خود را با رأی به نتیجه برسانند؛ رئیس جمهوری هر طور که بخواهد جمع‌بندی می‌کند و تصمیم نهایی با او است. لذا از آنجایی که تصمیمات و اقدامات متناقض و غیر کارشناسانه و حتی ترک فعل‌های صورت گرفته توسط او منجر به فوت هموطنان عزیز و صدمات عدیده جانی، مالی و روحی برای مردم شده و نهایتاً نارضایتی شدید مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم نموده است، لذا لازم است برخورد قاطع و قانونی با ایشان صورت گیرد.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۷ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه علنی با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره پرونده تخلف حسن روحانی و سوءمدیریت او در ستاد ملی کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند.

گروه دارویی برکت، واردکننده واکسن؟

همزمان گروه دارویی برکت صبح سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای برخی خبرهای تأیید نشده مبنی بر واردات واکسن کرونا توسط این بنیاد را تکذیب کرد. برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که بنیاد برکت واکسن تولید چین را وارد ایران می‌کند. وزارت بهداشت نیز دو روز قبل این خبر را تکذیب کرده بود. قرار بود گروه دارویی برکت ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید و در کشور عرضه کند. اما در خوشبینانه‌ترین وضعیت واکسن‌های تولیدی برکت از ۱۵ میلیون دوز فراتر نمی‌رود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با دولت هستند تا با تعهد پرداخت مالی و پیش‌خرید مانع توقف تولید واکسن‌های نورا و فخرا شوند.

بر اساس اعلام دیوان محاسبات بیشترین هزینه‌های جاری در بخش سلامت در دوران همه‌گیری کرونا به واردات رمدسیویر اختصاص داشته. مصطفی معین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران گفته بود «به جای خرید داروهای بسیار گران، کم‌اثر و پرعارضه» باید برای واردات واکسن هزینه می‌شد.

در مرداد سال جاری مصطفی نیلی، لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و آرش کیخسروی از وکلا، و مریم افرافراز و مهدی محمودیان فعالان مدنی و سیاسی بازداشت شدند. این وکلای دادگستری و فعالان مدنی به دنبال شکایت از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی به اتهام کوتاهی در خرید به موقع واکسن و مهار کرونا بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy