Tuesday, Nov 23, 2021

صفحه نخست » پخش اولین جلسه دفاعیات حمید نوری در دادگاه، از زبان خودش

نخستین جلسه دفاعیات حمید نوری: از انکار کشتار تابستان ۶۷ تا دفاع از نظام "مقدس" جمهوری اسلامی

دادیار سابق قوه قضائیه دفاعیات خود را آغاز کرد. حمید نوری (عباسی)‌ که شاهدان بسیاری او را به عنوان یکی از مجریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در زندان گوهردشت شناسایی کرده اند، مدعی است که جنایت تاریخی ۶۷ اصلاْ‌ رخ نداده. او فتوی خمینی برای کشتار زندانیان را فرمان نظامی برای مقابله با عملیات نیروهای مجاهدین در کرمانشاه جلوه داد. نوری روایت کرد چگونه در سرکوب کردستان شرکت داشته، سپس زندانبان شده و پس از کار زندانبانی، در بخش صنعت و معدن ثروتمند شده است.

***

دادگاه متهم کشتار ۶۷؛ حمید نوری روایت شاکیان درباره هویتش در زندان را تایید کرد

رادیو فردا - حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، در اولین جلسه دفاعیات خود در سالن ۳۷ دادگاه استکهلم سوئد، شهادت شاهدان و شاکیان علیه خود در دادگاه سوئد را تایید کرد و گفت که او همان حمید عباسی است و ناصریان (محمد مقیسه) رئیس او بوده است.

او که بر اساس روایت شاکیان در دوران اعدام‌‌ها، معاون دادیار سابق زندان گوهردشت بوده است، مدعی شد که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده و گزارش‌ها درباره اعدام‌های تابستان سال ۶۷ را «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خواند.

هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰، به‌ویژه در تابستان ۶۷، در زندان‌های اوين و گوهردشت در تهران و زندان‌های مشهد، شيراز، اهواز و برخی دیگر از شهرهای ايران با دستور مستقیم آیت‌الله خمینی و با تصمیم هیئت‌هایی که به هیئت‌های مرگ معروف شدند، اعدام شدند.

بسیاری از این اعدام‌شدگان از هواداران سازمان مجاهدین خلق و شماری از آن‌ها از هواداران دیگر گروه‌های چپی بودند که در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ زندانی شده بودند. آمار دقیقی از این اعدام‌ها وجود ندارد، اما بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۴۴۸۲ مرد و زن در فاصله دو ماه ناپدید شدند.

حمید نوری متهم است که در مقام دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مشارکت داشته است؛ اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم شد و بلافاصله دستگیر شد و پس از مدتی دادگاه رسیدگی به پرونده او شروع شد.

این اولین جلسه از چهار جلسه‌ای است که به دفاعیات حمید نوری اختصاص دارد و اعضای خانواده او هم در دادگاه حضور دارند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

او در دادگاه خود را یک شهروند معمولی ایرانی معرفی کرد و اتهامات مطرح شده علیه خود را تهوع‌آور و مسخره خواند.

او در عین حال گفت که در زندان اوین محمدحسین حسین‌زاده موحد، حاج‌آقا جواهریان (تاجر آهن) و حسن زارع دهنوی (قاضی حداد) روسای او بوده‌اند و دربخش‌های حسابداری و دادیاری زندان اوین مشغول به کار بوده است.

قاضی حداد، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و معاون امنیت دادستانی تهران یکی از آمران اعزام معترضان به بازداشتگاه کهریزک بود.

به گفته حمید نوری سال ۶۴ تا اوایل سال ۶۷، قاضی حداد رئیس او بوده است و پس از آن تا سال ۷۰، ناصریان (محمد مقیسه) رئيس او بوده است.

حمید نوری گفت که «نماینده رسمی جمهوری اسلامی نیست و خدا او را انتخاب کرده است که بعد از ۳۳ سال بتواند نماینده ملت ایران باشد و به دروغ و تهمت نسبت به ملت ایران پاسخگو باشد».

او گفت «سخت‌ترین کار دنیا را باید انجام دهد» و می‌خواهد «نمایشنامه‌ای که در این ۳۳ ساله ساخته شده را من در دو دقیقه روی هوا» بفرستد.

این متهم کشتارهای ۶۷ در بخشی از دادگاه با سخنانی تمسخرآمیز گفت از کسانی که درباره بینی او حرف زدند، شکایت خواهد کرد و «در این دادگاه غوغا خواهد کرد».

حمید نوری همچنین حکومت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی را «مقدس» خواند و گفت از اینکه در جریان دادگاه به روح‌الله خمینی، ابراهیم رئیسی، قاسم سلیمانی و اسدالله لاجوردی توهین شده، ناراحت شده است.

او همچنین مدعی شد دادستان ۲۳ نفر را از پرونده کنار گذاشته و گفت پای این ۲۳ نفر را به دادگاه خواهد کشاند.

او در بخش دیگری از دادگاه گفت سال ۶۱ در جنگ ایران و عراق حضور داشته و برادرش نیز سال ۱۳۶۴ در جریان جنگ کشته شده است.

به گفته آقای نوری او پس از بازگشت از جنگ در دادستان انقلاب اسلامی تهران کارش را شروع کرده است و «نگهبان بند آموزشگاه» بوده و ​در این بند نام عباس را برای خود انتخاب کرده بود و وظیفه‌اش دستشویی و هواخوری بردن، فرستادن به بهداری و دادگاه و بازپرسی زندانیانی بود که به گفته او برخی از آنها در دادگاه حضور دارند.

زندانیانی که حمید نوری اشاره دارد، شاکیان و شاهدان پرونده باز شده علیه او هستند.

این مقام سابق قضایی خود را در آن زمان فوق‌العاده خوش‌تیپ و احساساتی توصیف کرد و گفت در سال ۱۳۷۰ به دلیل نداشتن حقوق خوب از زندان استعفا داده اما تا سال ۷۲ یا ۷۳ هفته ای دو روز به زندان می رفته و همه کاری‌های هفته را در دو روز انجام می‌داده است.

او گفت که در این زمان ناصریان (محمد مقیسه) رئیس او در دادیاری زندان اوین بوده است: «در طول مدتی که اوین بودم کار مرخصی هزاران نفر را من انجام دادم، اما رئیسم امضای نهایی را می‌کرد. یکی از افرادی که من زیاد کار مرخصی اش را انجام می‌دادم، در این سالن است».

او در ادامه گفت در سال ۷۳ کار اقتصادی را شروع کرده و وضعیت مالی‌اش اینقدر خوب شده که هر شب با یک کیف سامسونت پول به خانه می‌رفت.

حمید نوری پیشتر اتهامات مطرح‌شده در جلسات دادگاه را رد کرده بود. به‌گفته وکیل حمید نوری، موضع او این است که «این اعدام‌ها هرگز رخ نداده‌ و نمی‌تواند اتهامات را بپذیرد».

وکیل حمید نوری مدعی است که موکلش در زمان اعدام‌ها در مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷ به‌خاطر تولد فرزندش در مرخصی بوده است.

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا آوریل سال آینده در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت، واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته‌ است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز اول شهریور محاکمه آقای نوری را «یک طراحی» توسط سازمان مجاهدین خلق خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy