Wednesday, Dec 29, 2021

صفحه نخست » سازوکار «ماشه»؛ ارمغان شکست مذاکرات وین برای ایران

snap_122821.jpgالعربیه - با وجود این‌که اکثر شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای وین، خوش‌بینی محتاطانه‌ای از این دور گفت‌وگوها ابراز کردند، به‌نظر می‌آید تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی در هفته‌های اخیر، دستوراتی را از مقامات کشور خود دریافت‌کرده‌اند تا برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران آماده شوند.

بر اساس گزارش مجله «فارین‌پالیسی»، به‌دنبال احتمال شکست مذاکرات وین و فعال‌شدن مجدد سازوکار «ماشه»، دیپلمات‌های اروپایی حاضر در محل این مذاکرات، دستوراتی را در این زمینه از کشورهای خود دریافت کردند.

سازوکار «اسنپ‌بک» یا «ماشه»، طرحی است که طی‌ چند سال گذشته، به دلیل عدم تعهد ایران به مفاد توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، فشاری حداکثری بر تهران وارد کرده بود.

از تحریم‌ها تا اقدام نظامی

یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه تاکید کرد، به‌منظور اجتناب از احتمال تشدید اقدامات قهری، از جمله تحریم‌های اضافی و یا اقدام نظامی، ایران برای دستیابی به یک توافق و کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود «تنها چند هفته، و نه چند ماه» فرصت دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن، در چند روز گذشته بیش از یک بار تاکید کرده است، اگر ایران در پایان دور هشتم مذاکرات وین، به تعهدات برجامی خود کاملا پایبند نشود، واشینگتن قصد دارد تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را تشدید کند.

آندریا گاکی، رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا، «اُفَک»، در هفته‌های گذشته اقدامات فشرده و تلاش‌های زیادی برای تقویت اجرای تحریم‌های کنونی آمریکا علیه مقامات و شرکت‌های ایرانی آغاز کرده و به بسیاری از نهادهای بین‌المللی نسبت به لزوم پایبندی به این تحریم‌ها هشدار داده است.

مشاور تیم هسته‌ای ایران: مگر مکانیسم ماشه اجرا شود چه اتفاقی می‌افتد؟

رادیو فردا - مشاور تیم هسته‌ای ایران می‌گوید جمهوری اسلامی عجله‌ای برای رسیدن به توافق هسته‌ای ندارد و انتظار دولت ابراهیم رئیسی از مذاکرات، بیش از دولت حسن روحانی است.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده روز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه در ادامه تصریح کرد «ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد، چرا که حتی اگر به فرض، طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟».

قبلا اروپا و آمریکا اعلام کرده بودند که زمان زیادی برای توافق نمانده و طی چند هفته باید مذاکرات به نتیجه برسد.

محمد مرندی در گفت‌وگو با «خبر فوری» گفته است٬ غربی‌ها «تمام» اهرم‌های خود را علیه ایران به کار گرفته‌اند و در واقع اهرم جدیدی ندارند، این در حالی است که ایران اهرم‌هایی از جمله پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود و سایر اقدامات را دارد».

وی به طرح پیشنهادات جدید از طرف ایران اشاره کرده و گفته است همین که غربی‌ها مجبور شده و یا به هر دلیلی انعطاف داشته‌اند که موارد جدید مطرح شده از سوی ایران مورد بحث قرار گیرد، اتفاق خوبی است.

مشاور تیم هسته‌ای ایران در ادامه گفته است٬ غرب برای رسیدن به توافق عجله دارد، اما ایران عجولانه رفتار نمی‌کند و باید اطمینان حاصل کند که هر گونه توافق باید منجر به اجرای کامل برجام شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بگفته وی زمان دقیقی برای توافق نمی‌توان تعیین کرد، اما اگر طرف مقابل رفتار «معقولانه‌ای» داشته باشد، می‌توان به مذاکرات امیدوار بود.

مذاکرات احیای توافق برجام از فروردین ماه سال جاری با حضور کشورهای حاضر در این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شد. ایران در این مذاکرات حاضر نشده است با آمریکا به طور مستقیم گفت وگو کند و ایالات متحده در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام که اولین مورد از این گفت‌وگوها پس از آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رییسی بود از هشتم آذرماه آغاز شده است و ادامه آن از روز دوشنبه از سرگرفته شد.در دور جدید گفت‌وگوها٬ مذاکره کنندگان ایرانی مطالبات جدیدی را مطرح کرده‌اند.

ایران بر لغو کامل تحریم‌های آمریکا، امکان فروش آزادانه نفت خود و بهره‌برداری از ارز خارجی برای معاملات با سایر کشورها تاکید می‌کند. در مقابل نمایندگان کشورهای غربی می گویند رفع تحریم‌های هسته‌ای باید در موازات با اجرای کامل تعهدات ایران در قبال برجام صورت بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy