Monday, May 23, 2022

صفحه نخست » چرا جمهوری اسلامی اطلاعاتی درباره سوابق صیاد خدایی، فرمانده سپاه قدس منتشر نکرده است؟

***

واکنش‌ها به کشته شدن نیروی قدس سپاه: انتقام از این اقدام حتمی است

ایران وایر - در پی کشته‌شدن یکی از نیروهای سپاه قدس که روز یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان مجاهدین اسلام تهران رخ داد رسانه‌های ایران و اسراییل و همچنین مقامات هر دو کشور واکنش‌های گسترده‌ای نشان دادند.

رسانه‌های اسراییل ساعاتی پس از انتشار خبر هویت فرد کشته شده را «حسن صیاد خدایی» و جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام کردند.

ماموریت این یگان ضربه زدن به منافع و حمله به شهروندان اسرائیل تعریف شده است.

نخستین بار آبان سال ۱۳۹۹ ارتش اسرائیل از وجود این یگان خبر داد و اعلام کرد که مسئولیت این واحد «طراحی و فراهم کردن تمهیدات ترور در خارج از ایران است».

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که دو سال قبل منتشر شد با اشاره به ماموریت‌های تروریستی یگان ۸۴۰، از جمله به موردی تازه، یعنی مین‌هایی که این واحد در جولان، در مرز سوریه و اسرائیل، کار گذاشته بود اشاره کرد.

sayadkhodaei.jpgرسانه‌های اسراییلی همچنین تایید کردند که فرد کشته شده یکی از عوامل ترور‌های خارج از کشور بوده است اما مقامات اسراییلی درباره این خبر موضع خاصی نگرفته و اظهارنظری نکرده‌اند.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، این عضو ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در طراحی حملات علیه شهروندان و منافع اسرائیلی در کشورهای مختلف از جمله قبرس، ترکیه، کلمبیا و همچنین آفریقا نقش داشت و به همین دلیل از ماه‌ها پیش هدف بوده است.

کانال ۱۳ اسرائیل همچنین گزارش کردند صیاد خدایی کسی بود که منصور رسولی را برای ترور کنسول اسرائیل در استانبول مامور کرده بود.

از میان مقامات اسراییلی «مشه یعلون» وزیر دفاع پیشین اسرائیل گفته است: «نمی‌دانم چه کسی عامل کشتن خدایی بوده. اما هر کس بوده، کار را به خوبی انجام داده است.»

او ایران را «عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه» توصیف کرده و گفته است: «او افزود: « اسرائیل خود را در شرایطی می‌بیند که به قول معروف «کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من.»

رسانه‌های ایران و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز طی ۲۴ ساعت گذشته به طور تلویحی مسئولیت کشتن این عضو سپاه را متوجه اسرائیل کرده دوباره از «انتقام» سخن گفته‌اند.

ابراهیم رئیسی رییس دولت سیزدهم در نخستین موضع‌گیری خود درباره کشته شدن عضو سپاه قدس در تهران گفت «انتقام از این اقدام حتمی است. » او بدون اشاره به کشور خاصی گفت «دست استکبار جهانی» در این ماجرا دیده می‌شود.

«رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران امروز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ گفت که کشتن صیاد خدایی از سوی «سرویس‌های اطلاعاتی نظام سلطه و صهیونیسم جهانی» انجام شده است»

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی این کلمات عموما برای ارجاع به دولت‌های اسرائیل و آمریکا به کار می‌رود.

ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم با اشاره به کشته شدن این عضو ارشد سپاه قدس گفت: «ابعاد این ترور در دست بررسی است و نیرو‌های امنیتی این موضوع را دنبال می‌کنند و متعاقبا اعلام خواهد شد.»

رسانه‌های ایران عصر یکشنبه، اول خرداد، خبر دادند که یک سرهنگ سپاه پاسداران در کوچه «خزعل» خیابان «مجاهدین اسلام» با شلیک پنج گلوله افراد مسلح کشته شد.

کشته شدن صیاد خدایی در تهران درست در زمانی صورت گرفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد اعضای یک شبکه که به ادعای این نهاد «با هدایت» موساد «اقدام به آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی» می‌کردند را دستگیر کرده است.

دو هفته قبل ویدیویی از اعترافات «منصور رسولی» یکی از اعضای سپاه قدس منتشر شد که در آن از قصد ترور سه نفر به دستور این نیروی نظامی خبر می‌داد.

در طول چند سال گذشته مقامات ایران کشته شدن برخی از اعضای سپاه پاسداران و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به اسراییل منسوب دانسته‌اند.

محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، در هفتم آذر ۱۳۹۹ یکی از این موارد است.

هفته نامه جوییش کرونیکل در بریتانیا روز چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ در گزارشی اختصاصی به نقل از آنچه «منابع اطلاعاتی» نامیده شده بودند، نوشت که محسن فخری زاده، کارشناس ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، توسط یک سلاح ویژه یک تنی کشته شده که موساد، سازمان جاسوسی و اطلاعات خارجی اسرائیل، آن را به صورت قطعات مجزا به داخل ایران قاچاق کرده بود.

این «منابع اطلاعاتی» همچنین از همکاری تیمی با بیش از ۲۰ جاسوس‌، متشکل از شهروندان اسرائیلی و ایرانی سخن گفته بودند که طی هشت ماه با زیر نظر داشتن محسن فخری‌زاده این عملیات را انجام دادند.

حمله و انفجار تاسیسات هسته‌ای برخی از مراکز پیدا و پنهان جمهوری اسلامی نیز به اسرائیل منتسب شده است.

فروردین ماه ۱۴۰۰، انفجاری در سیستم برق تاسیسات اتمی نطنز رخ داد که مقامات بلندپایه ایران آن را «تروریسم هسته‌ای» خواندند.

این انفجار یک روز بعد از آن که مقام‌های هسته‌ای ایران از راه‌اندازی دوباره بخشی از این تاسیسات خبر داده بودند که بیشتر به دلیل مشکلاتی در سیستم برق از کار افتاده بود. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که اسرائیل پشت این حمله قرار داشت.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود که در جریان حمله فروردین ماه ۱۴۰۰ به نطنز حداقل صدها سانتریفیوژ از مدار خارج شد و کارخانه هدف گرفته شده در روز چهارشنبه مسئول جایگزین کردن آن دستگاه ها بود

تیرماه سال گذشته نیز نورنیوز، پایگاه خبری منتسب به شورای عالی امنیت ملی ایران از یک «اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج» خبر داد و مدعی شد که ای اقدام «با شکست روبرو شده و هیچگونه خسارت مالی و جانی نیز بدنبال نداشته است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy