Monday, Oct 3, 2022

صفحه نخست » بازرس "رشوه بگیر" بازرس ویژه وزارت راه آزاد شد

ghassemi_banner.jpgرادیو زمانه - به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانوردی درباره وضعیت بازداشت محمدقاسم مکارم گفت که این شخص اکنون آزاد شده است. قاسمی در سخنانی مطول به همین یک جمله بسنده کرد.

حدود یک ماه پیش اردشیر مطهری، نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با انتشار مجموعه‌ای از پیام‌ها در توئیتر گفته بود ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم شیرازی را «دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود»، دستگیر کرده‌اند.

مطهری در ادامه خواهان پاسخ‌گویی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم درباره اتهام رشوه‌خواری مشاور بازداشت شده‌اش شده بود. قاسمی اما ترجیح داد در بستر بیماری باقی بماند.

۹ شهریور محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی بدون این که نامی از کسی ببرد بازداشت یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی را تایید کرد.

او که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم هست با انتشار پبامی در توئیتر نوشته بود:

«رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه‌اش، به جای اینکه پاسخگوی ابهامات باشد روی تخت افتاده است. این درست نیست. باید بلند شود و پاسخ گوی سئوالات و ابهامات مردم و نمایندگان باشد.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

قاسمی به جای پاسخگویی گفته بود دیسک کمر را عمل کرده و در بستر نقاهت است. او زمانی معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه و «نفر ارشد تأمین مالی این شبکه» بود و نامش بارها در پرونده‌های فساد به میان آمده است.

او همچنین در دولت احمدی‌نژا نقش مهمی در معرفی و تثبیت موقعیت بابک زنجانی در صنعت نفت ایران داشت که به کلاهبرداری سه میلیارد دلاری بابک زنجانی منجر شد.

حسین مذنب، مدیرکل بازرسی وزارت راه، ایمان اسلامیان، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارتخانه، علی جعفری، مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی، حسین رئیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، همراه با قاسم مکارم، از حلقه شیرازی‌هایی است که رستم قاسمی با خود به وزارت راه و شهرسازی آورده است. در این حلقه، کسی که بیش از دیگران، قاسمی را در روزهای ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن همراهی کرد، قاسم مکارم، است. او و دوستانش در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری، «دولت جوان حزب‌اللهی» را علاج مشکلات کشور معرفی می‌کردند.

قاسم مکارم در همان ایام، پیش از اینکه رستم قاسمی رد صلاحیت شود، رئیس ستاد انتخاباتی او هم بود.

مکارم شیرازی قبل از آن در انتخابات مجلس شورای و شورای شهر از حوزه انتخابیه شیراز نامزد شده بود اما هیچ‌گاه نتوانست رأی لازم برای ورود به این دو نهاد را به دست بیارود.

دفتر ناصر مکارم شیرازی که مشاور وزیر از منسوبان او است، در اطلاعیه‌ای نوشته بود:

«شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان می‌باشد.»

دفتر این مرجع تقلید که در دهه‌های اخیر گزارش‌های متعدد دیگری از فساد اقتصادی او به‌ویژه در حوزه تجارت شکر در ایران منتشر شده، در ادامه مدعی شده بود قاسم مکارم شیرازی «هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.»

پیش از آن نیز مکارم شیرازی مشاور اجرایی محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی و شهردار پیشین تهران بود.

بازداشت او پس از پرونده عیسی شریفی در هلدینگ یاس که هم به قرارگاه سازندگی خاتم مرتبط بود و هم قالیباف، دومین پرونده فسادی است که قالیباف و رستم قاسمی را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

دولت ابراهیم رئیسی که وعده داده بودسالانه یک میلیون واحد مسکونی ارزان‌قیمت تحویل دهد، با بازداشت قاسم مکارم ناگهان با پرونده رشوه‌گیری مسئول ساخت خانه مقرون به صرفه در این وزارتخانه مواجه شد.

نمایندگان منتقد رستم قاسمی گفته‌اند که وزیر راه و شهرسازی و منسوبانش در پرونده‌های دیگری از جمله رستوران‌های زنجیره‌ای و صرافی‌هایی در عمان هم نقش دارند.

برخی منسوبان و همسویان با رستم قاسمی مدعی‌اند که این «اتهام»‌ها برنامه رقبای او در دولت و به صورت ویژه جریان معاون اول رئیس دولت با هدف برکناری وزیر راه و شهرسازی است. محمد مخبر، رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از هیئت وزیران حذف و اختیارات و نقش محسن رضایی را در ستاد اقتصادی محدود کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy