Wednesday, Nov 16, 2022

صفحه نخست » دو «بازجو-خبرنگاران» صداوسیما تحریم شدند

bazjoo_banner.jpgوزارت خزانه‌داری آمریکا: این دو «بازجو-خبرنگار»، با وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در پخش اعترافات اجباری به سبک مستند، همکاری داشته‌اند

ایندیپندنت فارسی - بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، «علی رضوانی» و «آمنه سادات ذبیح‌پور» را «بازجو-خبرنگار» نامیده است و دارایی‌های شخصی و منافع آن‌ها را در ایالات متحده آمریکا مسدود اعلام می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته‌ است که این دو «بازجو-خبرنگار»، با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و سازمان اطلاعات سپاه در پخش اعترافات اجباری به سبک مستند، همکاری داشته‌اند. همچنین، این دو «بازجو-خبرنگار» در تولید برنامه بدنام «بیست‌وسی» که مرتبا اعترافات اجباری را پخش می‌کند، نقش برجسته‌ای دارند.

این بیانیه اشاره کرده است که رضوانی با روح‌الله زم که ربوده و سپس اعدام شد، در صداوسیما مصاحبه کرد. او همچنین در آزار و اذیت خانواده یک فعال ایرانی-آمریکایی دست داشته است، و نیز بازپرس پرونده کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه که در فوریه ۲۰۱۸ در حبس دولتی به طرز مشکوکی درگذشت، شناخته می‌شود.

این نهاد درباره آمنه‌سادات ذبیح‌پور نوشته است که او در جایگاه رئیس گروه رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی صداوسیما نیز سابقه طولانی در پخش اعترافات اجباری دوتابعیتی‌ها، فعالان مدنی، زندانیان سیاسی، نویسندگان، و اقلیت‌های مذهبی دارد. ذبیح‌پور همچنین در سال ۲۰۱۷ در برنامه‌‌ای نازنین زاغری رتکلیف، زن ایرانی-بریتانیایی، را به تصویر کشید که به اتهام «همکاری با نهادهای خارجی» و «مشارکت در براندازی نرم» در اسارت سپاه پاسداران بود. ذبیح‌پور همچنین در بازجویی از سه فعال کارگری نقش داشته است. برنامه ذبیح‌پور اخیرا جامعه بهائی ایران را هدف گرفت که همزمان، با یورش‌سازمان اطلاعات ایران به خانه‌هایشان مواجه بودند.

ذبیح‌‌پور همچنین در تهیه فیلم‌های اعترافات اجباری در نوامبر ۲۰۱۹، ژوییه ۲۰۲۲ از فاطمه داوند و سپیده رشنو نقش داشته است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین چهار مدیر ارشد صداوسیما را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است:‌

پیمان جبلی: رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، که از سال ۱۳۹۰ منصوب شده است. او مسئولیت تعویض مدیران ارشد را با افرادی که ارتباط نزدیک با سپاه دارند، برعهده داشته و برای تولید روایت‌های نادرست، مستقیما با سپاه پاسداران همکاری داشته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

محسن برمهانی: معاون سیما که پیش از این در سمت‌های ارشد صداوسیما فعالیت می‌کرد.

احمد نوروزی: سرپرست سرویس جهانی صداوسیما که بر رسانه‌های خارجی‌زبان صداوسیما نظارت دارد.

یوسف پورانوری: مدیر گروه برنامه‌ها و زمانبندی شبکه‌های خارجی‌زبان صداوسیما.

خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا دارایی‌ها و منافع این چهار مدیر ارشد صداوسیما را مسدود کرده است. این نهاد افزوده است که هر شرکتی که مستقیم یا غیرمستقیم، ۵۰ درصد یا بیشتر سهام آن به یکی از این افراد متعلق باشد، مشمول تحریم‌های ایالات متحده می‌شود. علاوه بر این، افرادی که با این اشخاص معامله کنند، نیز ممکن است در معرض تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گیرند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy