Thursday, Apr 20, 2023

صفحه نخست » نامه انتقادی باقر نمازی به بایدن

namazibiden.jpgدر پی «نادیده گرفته شدن» تقاضای دیدار حضوری

رادیو فردا - باقر نمازی، ایرانی آمریکایی ۸۶ ساله، که به تازگی پس از هفت سال حبس و ممنوع‌‎الخروجی از ایران به آمریکا بازگشت، در یک بیانیه نوشت که رئیس‌ جمهور آمریکا «التماس عاطفی» او را برای ملاقات حضوری جهت گفت‌وگو در مورد وضعیت پسر زندانی‌اش «نادیده گرفته است».

باقر نمازی در این بیانیه در روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین، تأکید کرده که امنیت و جان پسرش، سیامک نمازی و سایر «گروگان‌های آمریکایی» در ایران، «تا زمانی که داخل مرزهای ایران هستند، در خطر است».

به نوشته آقای نمازی، سرنوشت پسرش «در درجه اول، به دولت آمریکا» بستگی دارد. او دیدار جو بایدن با خود را پاسخگویی به «نیاز مبرم» یک پدر نامید.

محمدباقر نمازی، که پیش از انقلاب سال ۵۷ استاندار خوزستان بود، اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی برای کسب اطلاع از وضعیت پسرش، سیامک نمازی که زندانی شده بود، به ایران سفر کرد اما خود نیز بازداشت و به اتهام «تبانی با دولت دشمن (آمریکا)» به ده سال زندان محکوم شد.

محمدباقر نمازی دو هفته پس از شروع اعتراضاتی که در پی مرگ مهسا امینی در ایران رخ داد، آزاد شد. هرچند بر اساس گزارش رسانه‌های غربی و منطقه، رهایی او ظاهرا در برابر آزادی هفت میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده ایران بود، اما دولت آمریکا این امر را رد کرد.

سیامک نمازی، بازرگان، که چهار ماه پس از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به برجام در دولت حسن روحانی در سال ۲۰۱۵ به دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد، کماکان در ایران زندانی است.

او نیز به اتهام مشابه به ده سال حبس محکوم شده و به تازگی پس از یک مرخصی کوتاه، به زندان برگردانده شده است.

در بیانیه‌ جدید خانواده نمازی با اشاره به دیدارهایی که جو بایدن با خانواده‌های زندانیان آمریکایی در روسیه و سوریه داشته، عدم ملاقات رئیس‌ جمهور با محمدباقر نمازی رفتاری «غیرقابل توضیح» نامیده شد.

او نوشته که خروجش از ایران، در حالی که پسرش در زندان ایران بود، او را از درون شکست و اکنون نیز از دور شاهد ادامه رنج فرزند زندانی خود است.

این بیانیه افزود سکوت جو بایدن در خصوص درخواستی که سیامک نمازی ماه گذشته از زندان اوین در مورد لزوم «نجات گروگان‌های آمریکایی در ایران» عنوان کرد، این شهروند آمریکایی زندانی را «ناامید کرده است».

سیامک نمازی، در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، گزارشگر ارشد شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، گفته بود که آزاد کردن و بازگرداندان او و سایر «گروگان‌های آمریکایی در ایران» برای «پایان دادن به رنج و کابوس» این افراد باید «اولویت دولت واشینگتن باشد».

کاخ سفید در مورد عدم ملاقات آقای بایدن با محمدباقر نمازی توضیحی نداده، اما همواره تأکید کرده که سرنوشت زندانیان آمریکایی در ایران برایش اهمیت بسیار دارد. کاخ سفید سه ماه پیش دریافت نامه‌ای از سیامک نمازی را که در اوین اعتصاب غذا کرده بود، تأیید کرد و زندانی ‌شدن او را «اهرمی ظالمانه» در دست حکومت جمهوری اسلامی نامید.

وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در دوره اخیر بارها جمهوری اسلامی ایران را به آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران فراخوانده‌اند.

جمهوری اسلامی در طول دهه‌ها برسر آزادی زندانیان خارجی، که آن‌ها را با بهانه «جاسوسی» و اتهامات دیگر حبس می‌کند، معامله مالی و سیاسی کرده است.

مراد طاهباز، بازرگان و از بنیان‌گذاران مؤسسه حیات وحش «میراث پارسیان» که غیر از تابعیت ایران و بریتانیا شهروند آمریکا نیز هست، و عماد شرقی، بازرگان زاده ایران و بزرگ‌شده آمریکا، دو زندانی دیگر آمریکایی- ایرانی در دست جمهوری اسلامی ایران هستند.

هر دو نفر از سال ۲۰۱۸ در زندان اوین در حبس هستند. دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی هریک از این دو را به ده سال حبس محکوم کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy