Sunday, Apr 30, 2023

صفحه نخست » عبداللهیان یک بار دیگر خواهان برگزاری رفراندم برای مردم فلسطین شد! حسن هاشمیان

Hasan_Hashemian.jpgامیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سفر به منطقه مرزی «مارون الرأس» لبنان با اسرائیل در روز جمعه گذشته، بار دیگر خواستار برگزاری رفراندم برای تعیین آینده کشور فلسطین شد و آن را مطابق با اصول اولیه حقوق بشر و قوانین بین‌المللی دانست. این درحالی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته به شدت با برگزاری رفراندم برای مردم ایران مخالفت کرد و شهروندان کشور را شایسته برگزاری رفراندم ندانست.

درباره برگزاری همه‌پرسی یا رفراندم در فلسطین، مسؤولان جمهوری اسلامی می‌گویند این طرح 20 سال پیش توسط علی خامنه‌ای ارائه شد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اوامر ولی فقیه در اواخر سال 2019 با نوشتن نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل خواستار برگزاری رفراندم در فلسطین شد. اما در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به نظر می‌رسد که موج جدیدی از تبلیغات جمهوری اسلامی بر سر این موضوع در منطقه در حال پی‌گیری است . براساس این طرح نظر ساکنین اصلی فلسطین از سه دیانت اسلامی، مسیحی و یهودی در مورد شکل و هویت نظام سیاسی آنها پرسیده می‌شود و نتیجه انتخابات در چنین رفراندمی که زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، باید مورد قبول همه واقع شود.

در این میان سایت علی خامنه‌ای به زبان عربی، متن نامه رسمی جمهوری اسلامی به آنتونیو گوترش را منتشر کرده که با امضای مجید تخت روانچی نماینده سابق نظام ولی فقیه در سازمان ملل بوده و رسما خواستار برگزاری رفراندم در فلسطین شده است. در نامه رسمی جمهوری اسلامی به دبیرکل سازمان ملل چنین آمده است:

« لازم است برگزاری رفراندم با در نظر گرفتن معیارهای اصولی و در راستای واقعیت‌های تاریخی منطبق بر اصول اولیه دموکراسی و حقوق اساسی ملت‌ها که قابل تفکیک نبوده و در اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در منشور بین‌المللی ویژه حقوق شهروندی و سیاسی و منشور بین‌المللی ویژه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به آن تصریح شده، اجرا شود. طبیعی است استانداردهای بین‌المللی انتخابات در این رفراندم باید رعایت شود».

فلسطینی‌ها اعتمادی به جمهوری اسلامی ندارند

در شرایطی که علی خامنه‌ای خواهان همه‌پرسی در فلسطین است اما بیشتر مردم عادی فلسطین اعتقادی به شعارهای جمهوری اسلامی درباره فلسطین ندارند. در یک نظرسنجی میان فلسطینی‌ها که توسط «مرکز عربی پژوهش و مطالعه سیاست‌ها» وابسته به دولت قطر انجام گرفت، 72 درصد فلسطینیان معتقدند که رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به قضیه فلسطین صادقانه نیست و نظام ولی فقیه از موضوع فلسطین برای توسعه نفوذ خود در جهان عرب سوءاستفاده می‌کند. همچنین 65 درصد فلسطینی‌ها معتقدند که جمهوری اسلامی با انتخابات دموکراتیک میانه‌ای ندارد و نمی‌تواند عامل تغییرات دموکراتیک در فلسطین و جهان عرب باشد.

از سوی دیگر بخش بزرگی از فلسطینی‌ها معتقدند، جمهوری اسلامی از طریق پول و ارسال اسلحه، تلاش کرده است برخی از گروه‌های رادیکال فلسطینی را به سوی خود متمایل کند اما حتی گروه‌هائی مانند حماس یا جهاد اسلامی با دیدن کشتار مردم سوریه توسط سپاه پاسداران و وابستگان جمهوری اسلامی، تلاش کردند خود را کاملا همسو با رژیم علی خامنه‌ای نشان ندهند تا خود را در افکار عمومی فلسطینی‌ها خراب نکنند.

اما در یک نکته قابل توجه دیگر میان مردم فلسطین و جمهوری اسلامی، اینکه وزارت آموزش عالی فلسطین مدارک دانشگاه‌های ایران را قبول ندارد. جمهوری اسلامی سالهاست تلاش می‌کند با ارائه بورسیه مجانی به جوانان فلسطینی در دانشگاه‌های ایران، گرایش‌های سیاسی آنها را به سوی خود جلب کند. اما انور زکریا مسؤول وقت اعزام دانشجو به خارج در وزارت آموزش عالی دولت محمود عباس در مارس 2017 به دانشجویان فلسطینی که قصد تحصیل در ایران را دارند، هشدار داد که مدارک آنها تأیید نخواهد شد. جالب است بخش آموزش عالی منطقه غزه که زیر نظر حماس اداره می‌شود، همین رویه را در ارتباط با دانشگاه‌های ایران به کار می‌گیرند. فلسطینی‌ها بیشر دانشگاه‌های ترکیه را ترجیح می‌دهند.

موضوع عدم تمایل فلسطینی‌ها به تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی، این قضیه را برملا می‌کند که علی‌رغم شعارهای پرطمطراق رهبران جمهوری اسلامی درباره قضیه فلسطین، اما فاصله میان مردم عادی فلسطین و سردمداران جمهوری اسلامی بسیار زیاد است و به این زودی‌ها بهبود نخواهد یافت.

با این احوال، علی خامنه‌ای خواهان برگزاری رفراندم برای این مردم شده و آن را بر مردم ایران حرام کرده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy