Wednesday, Jul 12, 2023

صفحه نخست » هشدلر طالبان به شیعیان: پرچم‌های مذهبی و مراسم سینه‌زنی ممنوع

sinezani.jpgایندیپندنت فارسی - در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و مراسم مذهبی عاشورا، رژیم طالبان به شیعیان در افغانستان دستور داده است که در برگزاری مراسم مذهبی، از برافراشتن پرچم‌های مذهبی، سینه‌زنی در جاده‌ها، تشکیل صف‌های عزاداری در شهرها، و نصب پرچم بر در خانه‌ها و مغازه‌ها خودداری کنند.

یک منبع در کابل، که متن این فرمان طالبان را مرور کرده است، به شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که در این فرمان از مسئولان طالبان در سراسر افغانستان خواسته شده است که در عملی کردن آن دستور همکاری کنند. در مرداد سال گذشته نیز طالبان دستور مشابهی به مسئولان مسجدها و تکیه‌های شیعیان در برخی از شهرها صادر کرده بودند، اما آن دستور در سراسر افغانستان عملی نشد.

از چند سال پیش تا کنون، رسم است که شیعیان در افغانستان، در جریان برگزاری مراسم عاشورا، پارچه‌نوشت‌هایی با شعارهای مذهبی در جاده‌ها، مغازه‌ها، خانه‌ها، خودروها، و چهارراه‌های شهرهای کوچک و بزرگ نصب می‌کنند و در تجمع‌ها به سینه‌زنی و روضه‌خوانی و سخنرانی می‌پردازند.

در دو سال گذشته، طالبان در برخی از شهرها مانع برپایی تجمع‌های بزرگ شیعیان در مرکز شهرها شدند، با وجود این، در روند برگزاری مراسم عزاداری در بسیاری از مناطق، تغییر چشمگیری دیده نشد.

در فرمان جدید طالبان آمده است که در جریان مراسم عاشورا، هیچ‌کسی نباید نمادهای مذهبی را بر خودروها نصب کند. در این فرمان هشدار داده شده است که اگر برخلاف این دستور اقدامی صورت گیرد، فرد خاطی مجازات خواهد شد.

اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان روز شنبه گذشته از برگزاری مراسم «عید غدیر» در چند منطقه کابل جلوگیری کرد. ماموران این اداره ضمن هشدار دادن به روحانیون شیعه مانع برپایی تجمع، نصب پرچم، و برگزاری برنامه‌های مذهبی شیعیان در غرب کابل در روز «عید غدیر» شدند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شیعیان «عید غدیر» را به‌مناسبت به امامت رسیدن علی ابن ابی طالب، پس از محمد پیامبر اسلام، جشن می‌گیرند. نهادهای دولتی ایران این مناسبت را به‌صورت گسترده برگزار می‌کنند، اما در افغانستان، گروه‌های مذهبی، مدرسه‌های دینی، و شماری از شیعیان به‌صورت خودجوش و با برپایی تجمع‌هایی به بزرگداشت این مناسب می‌پردازند.

در دولت و مقام‌های کلیدی رژیم طالبان هیچ فردی از شیعیان و هزاره‌های آن کشور حضور ندارد. مقام‌های سازمان ملل متحد و برخی از دولت‌ها رژیم طالبان را «انحصاری، پشتون‌گرا، و مستبد» خوانده‌اند.

هرچند برخی رهبران طالبان، از جمله مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه این گروه، مدعی‌اند که نماینده‌هایی از همه اقوام و گروه‌های مذهبی در ساختار رژیم این گروه حضور دارند، در عمل هیچ‌یک از پیروان مذهب شیعه در دولت طالبان حضور ندارد. چند نفر از قوم تاجیک و ازبک نیز که در مقام‌های مهم کار می‌کنند، همگی از اعضای طالبان‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy