Tuesday, Oct 3, 2023

صفحه نخست » «آلت قتاله»ی جمهوری اسلامی!

hijab.jpgحجاب اجباری، «آلت قتاله»ی جمهوری اسلامی! «اُفت فشار» آرمیتا گراوند و خودکشی فاطمه حطمی

کیهان لندن - طی چند روز گذشته انتشار دو خبر هولناک پس‌لرزه‌های اجرای لایحه حجاب و عفاف در مدارس را به نمایش گذاشت: در یکی زهرا حطمی دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه نرجس در وحیدیه شهریار، پس از اخراج از مدرسه به دلیل لاک ناخن، خودکشی کرد و جان باخت. دیگری، انتشار ویدئوی انتقال یک دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله بدون‌ حجاب در خط ۴ مترو «میدان شهدا»ی تهران به بیمارستان. خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند این دختر به دلیل افت فشار بیهوش شده است. برخی منابع مطلع خبر داده‌اند که او اکنون در کما بسر می‌برد.

امروز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» پس از گذشت دو روز هویت قربانی ۱۶ ساله در مترو تهران را افشا کرد. وی آرمیتا گراوند نام دارد و در ارتباط با حجاب و پوشش اجباری مورد حمله فیزیکی قرار گرفته است.

آرمیتا گراوند؛ افت فشار خون یا ضرب و جرح به خاطر حجاب؟!

بر اساس گزارش «هه‌نگاو» پیش از ظهر روز یکشنبه ٩ مهرماه ۱۴۰۲ آرمیتا گراوند ١۶ ساله اهل کرمانشاه و ساکن تهران در مترو «شهدا»ی تهران به دلیل آنچه عدم رعایت حجاب اجباری خوانده شده توسط ماموران مورد حمله فیزیکی قرار گرفته و بنا بر برخی اطلاعات در اثر وارد شدن صدمات شدید بیهوش و در نتیجه با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است.

این دختر ۱۶ ساله از دو روز پیش بر اثر ضرب‌ و جرح ماموران ویژه حجاب اجباری در مترو تهران، به حالت کما رفته و در «بیمارستان فجر» نیروی هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. «هه‌نگاو» نوشته است: «بنا بر اظهارات یک منبع مطلع، در حال حاضر به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر، هیچگونه ملاقاتی با این دختر نوجوان حتی برای خانواده وی ممکن نیست.»

روز گذشته نیز مریم لطفی خبرنگار روزنامه شرق که برای تهیه گزارش به این مرکز درمانی مراجعه کرده بود ازسوی نیروهای امنیتی بازداشت و چند ساعت بعد پس از رسانه‌ای شدن موضوع آزاد شد.

پیشتر «ایران‌ وایر» خبر داده بود که این نوجوان با علائم «ضربه به سر» و آثار آشکار ضرب‌ و جرح به بیمارستان «فجر» نیروی هوایی در خیابان «پیروزی» منتقل شده و به گفته دو منبع آگاه، این دانش‌آموز در کما است.

اینهمه در حالیست که از زمان رسانه‌ای شدن وضعیت آرمیتا گراوند تمامی رسانه‌های حکومتی بدون افشا کردن نام و مشخصات این دختر نوجوان، ضرب‌ و جرح وی را تکذیب کرده و مقامات حکومتی نیز ادعا می کنند که هیچگونه برخورد فیزیکی صورت نگرفته است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

این ادعاها به استناد یک ویدئویی کوتاه بریده شده از زاویه خارج از قطار مطرح می شوند و تا این لحظه تصاویر کامل ضبط شده دوربین‌های مداربسته ایستگاه متروی شهدا منتشر نشده است.

از سوی دیگر، پس از گذشت دو روز امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، با انتشار بخش کوتاهی از فیلم دوربین‌های مداربسته مترو «میدان شهدا» بدون نام بردن از هویت این نوجوان و نام بیمارستان محل بستری شدن وی، ویدئوهایی از والدین و یک فرد دیگر که از «بستگان» آرمیتا معرفی شده اعلام کرد که در حال حاضر این «دانش‌آموز بستری است.»

خبرگزاری ایرنا اما فیلم مربوط به لحظه ورود و قبل از آن را منتشر نکرده و مدیرعامل مترو در پاسخ به سوال خبرنگار می‌گوید فیلم‌های لحظه ورود به مترو هم بررسی شده و درگیری نبوده است.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نوشته است که پدر و مادر وی بهمن گراوند و شهین احمدی هستند و زیر کنترل شدید امنیتی برای جلوگیری از هرگونه اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند.

در ویدئوی منتشرشده از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا، مادر آرمیتا با لکنت زبان و با صدایی لرزان با اشاره به افت فشار خون دخترش می گوید دخترش «با اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.»

مادر آرمیتا در این ویدئو با اشاره به اینکه فکر نمی‌کند چیزی که مردم می‌گویند درست باشد می‌گوید:« دخترم با دوستانش برای رفتن به مدرسه در مترو شهدا قرار گذاشته بود که پس از ورود به قطار دچار افت فشار شد که پس از بهم خوردن تعادلش سر وی با لبه قطار برخورد می‌کند.»

او در ادامه تاکید می‌کند دخترش توسط دوستانش به بیرون منتقل می‌شود و بلافاصله با عوامل اورژانس تماس گرفته و دقایقی بعد آرمیتا به بیمارستان منتقل می‌شود.

مادر آرمیتا با اشاره به اینکه کادر درمان برای رسیدگی به وضعیت فرزندش همکاری خوبی داشته‌اند از مردم خواسته است برای شفای دخترش دعا کنند.

پدر وی نیز با صدایی لرزان می‌گوید: «صبح با دو نفر از دوستانش سوار مترو می‌شوند که ناگهان بیهوش می‌شود که وی را به بیرون قطار آورده و پس از تماس با اورژانس به بیمارستان منتقل می‌شود.»

او در ادامه می گوید دخترش بیمار نبوده و هیچ دارویی مصرف نمی‌کرده است. در ادامه‌ی این ویدئو فردی که به عنوان «یکی از بستگان» آرمیتا معرفی می‌شود، اعلام می‌کند که «همه فیلم‌های مترو را دیده‌اند، حادثه پیش آمده یک اتفاق بوده و مردم حاشیه درست نکنند!»

از سوی دیگر مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن تایید این واقعه، احتمال «برخورد عوامل اجرایی» شرکت مترو با این دختر را رد کرده است».

به گفته مدیرعامل مترو تهران، ساعت ۷ صبح دیروز نهم مهر ۱۴۰۲ «یک دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله در خط ۴ مترو میدان شهدا وارد قطار شده که به دلیل افت فشار، بیهوش شد.»

مسعود درستی اضافه می‌کند: «این دختر توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر قطار که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل می‌شود.»

به گفته او، عوامل اجرایی مترو همزمان با درخواست از اورژانس تهران، اقدامات اولیه درمانی را بر روی این دختر انجام داده‌ و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

این در حالیست که بر روی تصاویر منقطعی که ایرنا از دوربین‌های مداربسته مترو منتشر کرده زمان دقیق این اتفاق نیز نامشخص است.

با وجود این گزارش‌ها از سوی رسانه‌های حکومتی، اما با توجه به پنهانکاری و حضور شدید مأموران امنیتی در بیمارستان و عدم اجازه ملاقات، افکار عمومی به شدت نگران تکرار قتل حکومتی مهسا امینی هستند آنهم در حالی که تازه چند روزی از نخستین سالگرد جان باختن وی می‌گذرد.

پیش‌از این، بارها تصاویری از متروها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حکومتی ایران منتشر شده که در آنها دیده می شود ماموران و نیروهای لباس شخصی زن و مرد به زنان بدون حجاب تذکر می‌دهند و اغلب این تذکرات به درگیری‌های لفظی و فیزیکی بین این افراد و شهروندان منجر شده است.

زهرا حطمی؛ خودکشی به خاطر لاک ناخن!

همزمان در خبری دیگر، نجات بهرامی روزنامه‌نگار با انتشار تصویری از زهرا حطمی و مقنعه‌ خونی او، از خودکشی این دختر نوجوان کلاس هشتم خبر داد که در مدرسه تحت فشار قرار گرفته و بجای رفتن به خانه خود را از بلندی پرت کرده و جان باخته است.

زهرا حطمی دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه نرجس در وحیدیه‌ شهریار به دلیل داشتن لاک‌ ناخن به مدت سه روز از مدرسه اخراج شده بود.

این دختر نوجوان روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲ پس از تهدیدهای مدیر مدرسه از ترس برخوردهای پدر و خانواده، به خانه نمی‌رود و خود را از ساختمان نیمه‌کاره‌ی نزدیک مدرسه به پایین پرت می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته نجات بهرامی، امسال بچه‌ها در مدارس به شدت تحت فشارند. دستورالعمل‌ها و فشارهای طاقت‌فرسایی روی مدارس هست تا بچه‌ها را در منگنه قرار دهند.

او در پستی نوشته است: «در شرایط عادی، مرگ غم‌انگیز زهرا حاتمی [حطمی] باید آموزش‌ و‌ پرورش و‌ حکومت را مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های طالبانی خود در مدارس می‌کرد، اما ظاهرا هیولای ولایت‌فقیه از خوردن بچه‌های ایران سیر نمی‌شود!»

در لایحه حجاب و عفاف که بررسی و تصویب آن به تازگی در مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده اما هنوز در شورای نگهبان تصویب نشده نیز برای تشدید محدود ساختن فضای مدارس پیش‌بینی‌هایی شده است.

گزارش‌ها از مدارس نیز از تشدید فضای امنیتی و زیر فشار قرار داشتن دانش‌آموزان و آموزگاران حکایت دارند. جنبش دانش‌آموزی در خیزش ملی سال ۱۴۰۱ مانند جنبش دانشجویی فعالیت زیادی در همصدایی با شهروندان معترض داشت و عکس‌ها و ویدئوهای بسیاری از دانش‌آموزان در مخالفت آنها با نظام جمهوری اسلامی و فشارهایی مانند حجاب اجباری در سراسر جهان پخش شد.

حالا امسال رصد دانش‌آموزان و امنیتی کردن فضای مدارس به شدت افزایش یافته تا از تکرار اعتراضات سال پیش جلوگیری شود. برای نمونه در مدرسه «فرزانگان» واقع در منطقه ۶ آموزش و پرورش تهران حتی در سرویس‌های بهداشتی نیز دوربین نصب شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy