Sunday, Oct 15, 2023

صفحه نخست » واکنش کارگردانان ایرانی به قتل مهرجویی و همسرش

vakonesh.jpgهیچ‌کس امنیت ندارد

تاکنون چهار مظنون بازداشت شده‌اند که بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، هیچ‌یک از اتباع خارجی نیستند

ایندیپندنت فارسی - شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران روز یکشنبه ۲۳ مهر در واکنش به قتل داریوش مهرجویی، کارگردان شهیر ایرانی و وحید محمدی‌فر، همسرش، در ویلای شخصی‌ آنان، با صدور بیانیه‌ای، از نبود امنیت و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ایران و ناکارآمدی دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «مگر مهم‌ترین داشته مردم ایران که برایش فراوان هم تبلیغ می‌شود، امنیت نیست؟ این در کدام تعریف امنیت می‌گنجد که پیرمردی ۸۰ و چندساله و همسرش در امن‌ترین مکانشان، در خانه‌شان، این‌گونه سلاخی شوند؟ جنایت در هرکجای جهان ممکن است اتفاق بیفتد، ولی دانستن حقیقت در کمترین زمان ممکن حق مردم است؛ خصوصا در ارتباط با هنرمندان و مشاهیرشان.»

برخی از خبرگزاری‌های داخلی در ایران با تکذیب خبر ارتباط قتل مهرجویی و همسرش با اتباع خارجی، گزارش دادند که در جریان تحقیقات و رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش، تا ظهر یکشنبه چهار مظنون بازداشت شده‌اند که هیچ‌یک غیرایرانی نبوده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری البرز نیز تاکید کرد که خبر دست داشتن اتباع غیرایرانی در قتل داریوش مهرجویی و همسرش صحت ندارد و تاکنون شاهد و مدرکی برای آن پیدا نشده است.

داریوش مهرجویی که اوایل انقلاب جزو موافقان این اتفاق و از منتقدان حکومت پهلوی محسوب می‌شد، در سال‌های اخیر بارها زبان به انتقاد از جمهوری اسلامی گشود؛ از جمله در آخرین دست‌نوشته‌ای که از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در آن درباره قتل مهسا امینی نوشته بود: «خبر مرگ دلخراش مهسا را وقتی شنیدم، بسیار متاثر و خشمگین شدم. از این‌ همه بی‌رحمی و شقاوت در برخورد با دختران و پسران سرزمینم... جوانانی که در مقابل خشونت هیچ نوع امنیت و دفاعی ندارند و سرگردان و آشفته و ناامید به آینده نگاه می‌کنند. این همه شقاوت در سرزمینی که نیاکانش نمودار محبت و رافت بودند باورنکردنی است. به خانواده مهسا امینی و تمام هموطنانم تسلیت می‌گویم و همدرد شما هستم در این سوگ و مصیبت و جنایت هولناک.»

این انتقادها موجب شدند برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پرونده کشته‌شدن مهرجویی و همسرش فرضیه «قتل حکومتی» را نیز مطرح کنند. در همین رابطه، عمادالدین باقی، روزنامه‌نگاری ایرانی که در دهه ۷۰ جزو روزنامه‌نگاران پیگیر و افشاگر پرونده قتل‌های زنجیره‌ای فعالان سیاسی و هنرمندان به دست ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود، در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «قتل هولناک داریوش مهرجویی، فیلمساز برجسته ایران و همسرش، دقیقا به سبک قتل داریوش فروهر و همسرش، قطعا پیام واضحی در یادآوری قتل‌های زنحیره‌ای دهه ۷۰ دارد. با تداعی قتل دو داریوش و همسرانشان به یک شیوه، در پی القای چه پیامی‌اند؟ شتاب‌زدگی در قضاوت می‌تواند اهداف شوم قاتلان را محقق کند.»

قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در حالی رخ می‌دهد که ۱۶ فروردین هم پیکر بی‌جان کیومرث پوراحمد، یکی دیگر از کارگردانان سرشناس ایرانی، در ویلای شخصی‌اش در نزدیکی بندر انزلی پیدا شد. رسانه‌های ایران در ساعت‌های اولیه علت درگذشت کیومرث پوراحمد را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما در ادامه عنوان شد که او خودکشی کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy