Saturday, Oct 28, 2023

صفحه نخست » واکنش بازار ایران به تنش‌‌ها با آمریکا

bazar.jpgایران اینترنشنال - بازارهای ایران در نخستین روز کاری هفته به بالا گرفتن تنش میان تهران و واشینگتن و شروع فاز جدید جنگ اسرائیل و حماس واکنش‌ نشان دادند.

قیمت دلار در بازار آزاد روز شنبه شش آبان به سطحی بالاتر از ۵۲ هزار تومان رسید. اما در ادامه ساعات کاری این بازار، قیمت‌ دلار اندکی کاهش یافت.

قیمت دلار در نخستین روز از آغاز درگیری‌های حماس و اسرائیل تا ۵۳ هزار تومان افزایش یافته بود. اما با مداخله بانک مرکزی و ارزپاشی بازارساز، قیمت‌ها اندکی تعدیل شد.

بازار آزاد ارز امروز بالاترین قیمت را پس از شوک اولیه روز نخست حمله حماس به اسرائیل و وقایع پس از آن تجربه کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

قیمت انواع سکه و طلا نیز روز شنبه با افزایش قابل توجهی همراه بود.

هر سکه طلای تمام طرح جدید بالاتر از ۳۰ میلیون تومان قیمت خورد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بیش از یک میلیون تومان بالاتر بود.

شاخص کل بورس نیز با ریزش ۵۰ هزار واحدی، بیش از ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطحی کمتر از ابر کانال دو میلیون واحدی نزول کرد.

شاخص هم‌وزن که سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار را نمایندگی می‌کند، در روز سقوط بورس ریزشی حدود ۳.۵ درصد را تجربه کرد و نزدیک به ۱۹ هزار واحد افت کرد.

حفظ کانال دو میلیون واحدی در هفته گذشته، حقوقی‌ها و مدیران بازار را بر آن داشت تا با هدف حمایت از شاخص کل در این سطح مداخله کنند.

بورس تهران شش آبان برای هشتمین روز کاری متوالی با خروج سرمایه‌های حقیقی از بازار مواجه شد. در مجموع یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

مجید عشقی هم‌زمان با ریزش قابل توجه شاخص‌‌ها، درباره احتمال تعطیلی بورس ایران گفت این شرایط باید در شورای عالی تصمیم‌گیری شود.

رییس سازمان بورس در ادامه، دلیل افت قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار سهام ایران را «ریسک سیاسی» به وجود آمده اعلام کرد.

او گفت: «به دلیل شرایط ریسک سیستماتیک، بازار سرمایه به آن عکس‌العمل منفی نشان داده‌ و قطعا کنترل خواهد شد.»

عشقی با اشاره به واریز یک هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه وعده داد تا پایان سال، شش هزار میلیارد تومانی دیگر هم واریز شود.

در هفته‌های گذشته و حتی پیش از آغاز درگیری بین حماس و اسرائیل، افت سطح معاملات خرد و خروج مداوم سرمایه‌های حقیقی در بازار، نشانه‌هایی از رکود را به تصویر کشیده بودند.

انتشار صورت‌های مالی ناامیدکننده شماری از شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله خودروسازان نیز از جمله دلایل افت شاخص‌ها یا کم‌رمق بودن بازار طی روزهای گذشته اعلام شد.

با این‌حال، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد این تحولات را به رسانه‌های بیگانه نسبت داده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy