Thursday, Jun 20, 2024

صفحه نخست » شهاب اسفندیاری؛ نامه‌نگاری برای عفو حسین درخشان، پرونده‌سازی برای دانشجویان

esfandiari2.jpgدر دو روز گذشته با انتشار فیلم پاسخ «مصطفی پورمحمدی» با لحن نیروهای امنیتی به «شهاب اسفندیاری» که به‌عنوان کارشناس فرهنگی از این کاندیدا سوال می‌پرسید و همچنین با تنش رخ داده در میزگرد فرهنگی «مسعود پزشکیان» و مشاورانش و بحث «محمد فاضلی» و شهاب اسفندیاری که منجر به عصبانیت و ترک جلسه توسط محمد فاضلی شد، نام شهاب اسفندیاری بیش از گذشته مطرح شده است.

فردی که باوجود فعالیت در گروه اصول‌گرا جامعه اسلامی دانشجویان و سمت‌های متعدد در صدا‌وسیما و حوزه سینما، در فضای سیاسی چندان شناخته شده نبود

ایران وایر - احسان مهرابی

شهاب اسفندیاری از حامیان «سعید جلیلی» بوده و به «میثم نیلی»، برادر داماد «ابراهیم رئیسی» و حلقه مقداد نیز، نزدیک است.

پیش‌از این میزگرد نیز روایت‌های مختلفی از «پرونده‌سازی» اسفندیاری مطرح شده و حتی دانشجویان بسیجی دانشگاه صداوسیما و نمایندگان اصول‌گرا مجلس، از او انتقاد کرده بودند.

با‌این‌حال «حسین درخشان»، وبلاگ نویس و فعال رسانه‌ای که سال ۱۳۸۷ پس از تغییر نگرش و بازگشت به ایران بازداشت و به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شد و سرانجام پس از ۶ سال با عفو رهبری آزاد شد، در سال ۱۳۹۳ پس از آزادی نوشت که شهاب اسفندیاری در آزادی او نقش زیادی داشته است. اسفندیاری دو سال بعد از آزادی درخشان ، رییس دانشگاه صدا‌و‌سیما شد.

اسفندیاری دکترای خود را از دانشگاه ناتینگهام گرفته و در فضاهای سینمایی، عضو حلقه ناتینگهام خوانده می‌شود. درباره بورسیه دکترای او اما حرف و حدیث زیاد است و جزو بورسیه‌های غیر قانونی خوانده شده است.

فعالیت در جامعه اسلامی دانشجویان

شهاب اسفندیاری متولد اصفهان و ورودی سال ۱۳۷۵ دانشگاه هنر است. او در دوره دانشجویی، عضو جامعه اسلامی دانشجویان شد. نهادی که «محمد نصر اصفهانی»، دبیر کل آن بود.

پس از ۲خرداد۱۳۷۶، جامعه اسلامی دانشجویان نیز در کنار بسیج دانشجویی در مقابله با دولت خاتمی و دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه‌ها نقش داشت و اسفندیاری نیز در برخی برنامه‌های سخنرانی این گروه شرکت داشت. با‌این‌حال او پس از دانشجویی برخلاف برخی دیگر اعضای گروه از‌جمله «احسان قاضی‌زاده»، نماینده فعلی مجلس، یا «مهدی فضائلی»، فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت، در فضای سیاسی وارد نشد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سال ۱۳۷۸‌، روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجويان دانشگاه هنر اعلام کرده بود که شهاب اسفندیاری به‌دلیل مطالب یک نشریه دانشجویی با حکم کمیته انضباطی، به انتقال از دانشگاه هنر از تهران به كرج محکوم شده است.

او پس از لیسانس وارد صدا‌وسیما شد و به‌سرعت در این نهاد سمت مدیریتی گرفت. او از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ مدیر تامین برنامه شبکه یک و سپس مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۳ شد.

اسفندیاری در سال ۱۳۸۸ مدرک دکترای خود در رشته «نظریه انتقادی و مطالعات فیلم» را از دانشگاه ناتینگهام انگلستان دریافت کرد. با‌این‌حال بحث هایی درباره غیرقانونی بودن بورسیه و همچنین سرقت علمی او مطرح شده است.

اسفندیاری سال ۱۳۹۲ و در دولت «حسن روحانی» به‌عنوان معاون بنیاد فارابی منصوب شد، اما این سمت چندان نپایید و او استعفا داد. در این دوره سایت «رجانیوز» که اکنون به حمایت از سعید جلیلی و تحت مدیریت میثم نیلی، برادر داماد ابراهیم رئیسی، شناخته می‌شود، از اسفندیاری حمایت کرد. این سایت نوشت که اسفندیاری از حامیان سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بود.

درباره نوع مواجهه اسفندیاری با موضوعات سیاسی و فرهنگی اما روایت‌های متفاوتی مطرح شده است. برخی او را دارای دیدگاه‌های بازتری نسبت به چهره‌های مشابه اصول‌گرا خوانده‌اند.

سال ۱۳۹۳ «حسین درخشان» پس از آزادی از زندان، از شهاب اسفندیاری تشکر کرد و خبرگزاری «مهر» ضمن انتشار خبر آزادی حسین درخشان، مصاحبه‌ای از او را منتشر کرد که به گفته این خبرگزاری دو سال پیش توسط شهاب اسفندیاری انجام شده است.

اسفندیاری پیش‌از آن، مطالبی با عنوان «ما و توبه‌ درخشان، آن‌ها و توبه‌ نوری‌زاد» منتشر کرده بود. اسفندیاری در انتهای این یادداشت نوشته بود که برای حسین درخشان از «علی خامنه‌ای» تقاضای عفو کرده است: «صاحب این قلم به اتفاق تنی چند از فعالین فرهنگی، دانشگاهی و رسانه‌ای، چندی قبل نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب نوشتیم و ضمن بیان دیدگاه خود درباره سوابق "حسین درخشان" و وضعیت او، درخواست کردیم که او مشمول رأفت و رحمت اسلامی قرار گیرد. براساس شنیده‌ها، معظم له در پی این نامه دستوری جهت بررسی صادر فرموده‌اند. این خبر ما را امیدوار کرد. چشم به راه اعیاد ربیع الاول هستیم.»

باوجود این، بسیاری از شهاب اسفندیاری به‌عنوان فرد پرونده‌ساز نام می‌برند و حتی برخی دانشجویان بسیجی دانشکده صدا‌وسیما نیز، او را به پرونده‌سازی متهم کرده‌اند.

اسفندیاری سال ۱۳۹۵ با حکم «علی عسگری»، رییس سازمان صدا‌وسیما، به سمت «سرپرست دانشگاه صداوسیما» منصوب شد.

او پس از کشتار دانشجویان و استادان دانشگاه کابل، با ارسال پیامی‌به دکتر «محمد عثمان بابری»، رییس دانشگاه کابل، از راه‌اندازی بورسیه‌ای با عنوان «شهدای دانشگاه کابل» در دانشگاه صداوسیما خبر داد.

در این دوره، ۴۴ نماینده اصول‌گرا مجلس یازدهم در تذکری به وزیر علوم، خواهان بررسی و نظارت بیشتر بر عملکرد دکتر شهاب اسفندیاری، رییس دانشگاه صداوسیما شدند.«برخورد با اساتید و دانشجویان انقلابی آن دانشگاه و احضار به کمیته‌های انضباطی» و «جذب اعضا جدید هیات علمی از میان شاگردان و نزدیکان رییس دانشگاه»، از جمله موارد مطرح شده در این نامه بود.

بسیج دانشجویی دانشکده سیما نیز در نامه‌ای به رییس این سازمان، از عملکرد اسفندیاری انتقاد کرده بود.

«کیوان مهرگان»، روزنامه‌نگار سیاسی سابق و مستندساز روز گذشته در صفحه اینستاگرامش روایتی از حذف فیلم در جشنواره فیلم‌های کوتاه توسط شهاب اسفندیاری نوشت. مهرگان که به‌خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری مدتی را در حبس گذراند، پس از آزادی از زندان سراغ مستندسازی رفت. او مستند «قاب‌ها» را درباره «صادق زیباکلام» ساخت و به جشنواره فیلم کوتاه ارائه داد. یکی از داوران این جشنواره به مهرگان گفته که شهاب اسفندیاری نگذاشته این فیلم جایزه بگیرد و گفته من اجازه نمی‌دهم به فیلم‌ساز فتنه جایزه بدهید، به فیلمی که محورش زیباکلام باشد هم همین‌طور.

شهاب اسفندیاری در دولت رئیسی به‌عنوان عضو شورای سینما منصوب شد. او سمت‌های مختلفی نیز در جشنواره ها و رویدادهای مختلف سینمایی دارد. در سایت خامنه‌ای نیز مطالب و مصاحبه‌های مختلفی از شهاب اسفندیاری منتشر شده است.

شهاب اسفندیاری در یک سخنرانی در حضور خامنه‌ای گفت که در حضور خامنه‌ای سخن گفتن درباره موضوعات فرهنگی سخت است و سخنانش مانند گزارش دادن یک سرباز به فرمانده است.

او در حوزه‌های سیاسی نیز گاهی موضع‌گیری و ازجمله از مصاحبه همسر رئیسی با «نیوزویک» انتقاد کرده بود. مثل انتقاد از این جمله همسر رئیسی که گفته بود «در ایران مردان ترجیح می دهند از زنان خود نخواهند که کار کنند و پول در بیاورند.»

اسفندیاری در مطلبی درباره درگیری صداوسیما با دولت درباره شبکه نمایش خانگی نوشته بود: «دوستانی که تصور می‌کنند موضوع نامه دکتر جبلی، بخش خصوصی و پلتفرم و این داستان‌ها است، به این پرسش فکر کنند: آیا در ایران بخش خصوصی می‌تواند بدون هیچ‌گونه مجوز تولید، صد میلیارد خرج یک سریال امنیتی کند و بعد از آنکه بازیگر اصلی به لشکر دشمن پیوست، بدون هیچ مجوزی آن را پخش کند؟»

او تاکید کرد که نامه رییس صدا‌و‌سیما به رییس شورای عالی فضای مجازی، نامه‌ یک دستگاه فرهنگی علیه یک شرکت خصوصی نیست و اعتراض بخشی از حاکمیت، علیه بخش دیگری از حاکمیت است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy