یکشنبه 19 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


سازمان افسران حزب توده، دکترمصدّق و رويداد ۲۸ مرداد ۳۲ (بخش دوّم)، علی ميرفطروس

علی ميرفطروس
دکتر مصدّق: "بودجهء دولت، با کسری حدود چهارصد ميليون تومان روبرو است و فقر و آشوب در سراسر کشور، گسترده است. معلّمين مدارس، حقوق ماهيانه‌ای به مبلغ يکصد تومان ـ که معادل ۲۵ دلار است ـ دريافت می‌کنند، اين مبلغ به دشواری هزينهء پرداخت اجارهء يک اطاق را در ماه کفايت می‌کند، در نتيجه: بسياری از معلّمين، هوادار و متمايل به کمونيسم شده‌اند، و اين افکار را در سراسر مدارس کشور ترويج می‌دهند" ... [ادامه مطلب]

باز خط برخورد و باز ديو توقيف، علی کلائی

علی کلائی
شهروند امروز به دستور همان خط برخوردی که سال ۷۹ به قتل عام مطبوعات در ايران پرداخت تعطيل شد. احتمال پليسی شدن فضا و خط برخورد با بقيه جريانات فعال از قانونی، از ديدگاه جمهوری ولايی، تا غير قانونی، و از صاحب نشريه تا غير آن می رود ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکای لاتین؛ غفلت بوش و حضور ایران، رادیو فردا


جان کریاکو، یک مقام پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در شماره روز شنبه روزنامه آمریکایی «لس آنجس تایمز»، با اشاره به نفود ایران در آمریکای لاتین و تهدیدهایی که به گفته وی امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می اندازد، به باراک اوباما که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده، توصیه کرده است بی درنگ سیاست های واشینگتن در این منطقه را تغییر دهد.

جان کریاکو که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ در خدمت سازمان اطلاعات مرکزی ايالات متحده بوده، می نویسد: « ایران که پیوندی بی شرمانه با آشوب و تروریسم دارد... درحال یورش دیپلماتیک بزرگی بیخ گوش واشینگتن است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی می افزايد: «شگفت آور است. بيشتر کشورهای جهان، به ايران به ديده کشوری مطرود می نگرند. بيشتر صنايع نظامی اين کشور تحريمند و يافتن تضمين های مالی جهانی تقريبا برايش غيرممکن است. اقتصاد ايران از هم پاشيده است. حتی هنگامی که نفتِ بالای ۱۰۰ دلار بيشتر توليدکنندگان منطقه را ثروتمند کرد، صنعت(نفت) عقب مانده و کهنه ايران به زحمت سودآور بود.»

جان کرياکو در ادامه می نويسد: «با این همه در طول سال گذشته ايران به سختی کوشید مناسبات خود را با چندين کشور آمريکای لاتين گسترش دهد که بيشترشان رهبرانی پوپوليست دارند؛ (رهبرانی) که بی اعتمادی عميقی به ايالات متحده دارند و به دنبال دوستی نيرومند هستند تا برای جلوگيری از نفوذ واشينگتن به آنها ياری رساند.»

اين مقام پيشين سيا می افزايد: «برای مثال چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، رابطه ای نزديک با ايران برقرار کرده است تا نمونه ای باشد از آنچه که انقلابش می تواند برای منطقه انجام دهد. چاوز چيزهای بيشتری هم برای نشان دادن دارد، از جمله کارخانه مهمات سازی، کارخانه مونتاژ خودرو، کارخانه سيمان و ديگر موارد حضور ايران. و فقط به خاطر اينکه نشان دهد ايالات متحده مانند گذشته نمی تواند دخالتی بکند ايران- اير پرواز مستقيم ميان تهران، دمشق و کاراکاس برقرار کرد.»

به نوشته جان کرياکو، سپس نوبت فرناندو لوگو مندز، رييس جمهوری جديد پاراگوئه شد: «فرناندو لوگو مندز، الخاندرو حامد فرانکو را به عنوان وزير امورخارجه جديد اين کشور، که هوادار و تامين کننده مالی حزب الله است، انتخاب کرد. پس از این انتصاب، تلويزيون ايران از رییس جمهوری پاراگوئه به عنوان دشمن شيطان بزرگ ياد کرد.»

آقای کریاکو می افزاید که « حزب الله ...پيش از اين نيز در پاراگوئه حضور داشته که به خوبی مستند شده است. ايالات متحده نيز اين وزير خارجه را از ورود به ايالات متحده يا پرواز با خطوط هوايی آمريکايی منع کرده است.»

اين مقام پيشين سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا سپس به بولیوی، ديگر کشوری که ايران در آن نفوذ کرده می پردازد و می نويسد: « اوو مورالس حتی سریع تر از همسايگانش، خود را در آغوش ايران انداخت و به وزير امورخارجه اش دستور داد تا محدوديت های (اخذ) ويزا برای شهروندان ايرانی را در قبال يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلاری سرمايه گذاری (تهران) در بخش گاز برچيند.»

به گفته جان کریاکو، «مورالس سپس با شور و حرارت اعلام کرد که بوليوی تنها سفارتخانه اش در خاورميانه را از قاهره به تهران منتقل می کند. تلويزيون دولتی ايران نيز حتی موافقت کرد تا برای تلويزيون دولتی بوليوی به زبان اسپانيايی برنامه بسازد تا برای هر شهروند بوليوی دريافت اخبار و برنامه های مستند توليد ايران بسيار آسان تر شود ؛ به عبارت ديگر پروپاگاندا.»

«پایگاه عملیاتی در حیاط خلوت آمریکا»

اين مقام پيشين سيا می نويسد مساله بر سر اين نيست که چه کسی در آمريکای لاتين دوست بيشتری دارد بلکه به گفته وی «مساله سفر بدون ويزای هر ايرانی و ايجاد احتمالی يک پايگاه عملياتی تروريستی در حياط خلوت ايالات متحده است.»

وی می افزايد: «اگر هرکسی با پاسپورت بتواند بدون ويزا يا مدارک بيشتر به بوليوی وارد شود اين کشور به زودی به روی ماموران مخفی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران که (مجلس نمایندگان)به تازگی آن را سازمان تروريستی اعلام کرده، و سپاه قدس ايران که موظف است انقلاب اسلامی را در سراسر جهان گسترش دهد، گشوده خواهد شد. خطر بيشتر اين است که ديگر کشورهای آمريکای لاتين نیز راه بوليوی را روند و محدوديت ويزا را برچينند.»

جان کرياکو می نويسد: «ايران پيش از اين ثابت کرده که با وجود محدوديت ويزا چه کار می تواند در آمريکای لاتين انجام دهد. در سال ۱۹۹۴ ماموران ايرانی با همکاری تروريست های حزب الله با بمبگذاری در مرکز يهوديان آرژانتين ۸۵ نفر را کشتند و صدها نفر را زخمی کردند. حضور تثبيت شده ماموران اطلاعاتی ايران که به آزادی در آمريکای لاتين در رفت و آمد باشند، اقدام های ضد- تروريسم در منطقه را بسيار مشکل تر می کند.»

به گفته جان کرياکو که پيش از اين در بخش ضد تروريسم سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا کار می کرده، ايالات متحده هنوز فرصت دارد که جلوی ايرانی ها در آمريکای لاتين بگيرد.

جان کرياکو می افزايد: «اين کار بزرگی است. نفوذ فزاينده ايران که يک دهه پيش غير قابل تصور بود ثمره تصميم ايالات متحده برای توجه نکردن به اين منطقه است. (اين وضع) تنها هنگامی برگشت پذير است که ايالات متحد ه سياست خود را عوض کند.»

جان کرياکو در توصيه به رييس جمهوری منتخب، باراک اوباما می نويسد: «نخست، رييس جمهوری جديد بايد سياست دولت بوش در بی اعتنايی به آمريکای لاتين را دگرگون کند و با ديپلماسی فعال با اين کشورها تعامل داشته باشد. مناسبات سياسی و اقتصادی بايد بهبود يابد و به جايی برسد که ديگر منفعتی در همسفرگی با ايران وجود نداشته باشد. ديپلماسی کند، دشوار و چه بسا هزينه بر خواهد بود. ايران ميلياردها دلار در اين قاره هزينه کرده است و ايالات متحده هم بايد چنين کند. بايد درباره موافقنامه های بازرگانی مذاکره شود و يک سياست مهاجرتی بايد تهيه و اجرا شود.»

جان کرياکو می نويسد در غير اين صورت «تنها گزينه» باز شدن «جبهه ای ديگر» در مبارزه با «تروريسم» خواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016