دوشنبه 20 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


چرا اعدام خشونت را گسترش می دهد؟ جهانگير گلزار

جهانگير گلزار
اگر ما اعدام را تنها وسيله و امکان بدانيم، همان وسيله ای را انتخاب کرده ايم که قاتل انتخاب کرده است. اين وسيله بی حقوق کردن انسان است. اين وسيله زور عريان است. اين وسيله تحقير انسانيت است. نمی شود با وسيله بد و يا با وسيله ای که قاتل به کار برده جبران خسارت کرد  ... [ادامه مطلب]

سازمان افسران حزب توده، دکترمصدّق و رويداد ۲۸ مرداد ۳۲ (بخش دوّم)، علی ميرفطروس

علی ميرفطروس
دکتر مصدّق: "بودجهء دولت، با کسری حدود چهارصد ميليون تومان روبرو است و فقر و آشوب در سراسر کشور، گسترده است. معلّمين مدارس، حقوق ماهيانه‌ای به مبلغ يکصد تومان ـ که معادل ۲۵ دلار است ـ دريافت می‌کنند، اين مبلغ به دشواری هزينهء پرداخت اجارهء يک اطاق را در ماه کفايت می‌کند، در نتيجه: بسياری از معلّمين، هوادار و متمايل به کمونيسم شده‌اند، و اين افکار را در سراسر مدارس کشور ترويج می‌دهند" ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: نامه احمدی نژاد به اوباما اعلام آمادگی ايران برای کمک به تغيير است، ايسنا

- شرم‌الشيخ پايانی بر شکست ابتکار آناپوليس است
- تحريم‌ها تاثيری در استراتژی و راهبرد کلی ما ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز بی‌اطلاعی از هرگونه خبری در مورد دور جديد تحريم‌های عليه کشورمان گفت: اين گونه تحريم‌ها تاثيری در استراتژی و راهبرد کلی ما ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسی ـ خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با تبريک فرا رسيدن سالروز ميلاد امام رضا (ع) در پاسخ به سوالی در مورد دور جديد تحريم‌ها عليه ايران و اين که آيا ايران رويکرد مثبت خود به تحولات جهانی را ادامه می‌دهد يا خير؟ گفت: چنين خبری در مورد تحريم‌ها نداريم. يکی از دلايل اعمال نکردن تحريم‌های جديد اقدامات يک‌جانبه آمريکا است که اگر ۱+۵ همراهی لازم با آمريکا را داشت به صورت يک‌جانبه اقدامات اخير و خارج قواعد بين‌المللی و قطعنامه‌های موجود و معيارهای مشخص بين‌المللی را انجام نمی‌داد و اين گونه حرکت‌ها در واقع تضعيف خود آنان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين که با اين اوصاف و شرايطی که در زمينه‌ی مسائل اقتصادی نيز حاکم است ديگر نمی‌توان اعتمادی به دلار داشت و اين نشان می‌دهد که کشورهايی که قصد داشتند از زير سلطه‌ی دلار خارج شوند کار درستی انجام داده‌اند، ادامه داد: اين گونه تحريم‌ها تاثيری در استراتژی و راهبرد کلی ما ندارد؛ اما اين که بخواهند درس بگيرند بحث ديگری است.

به گفته‌ی قشقاوی در آخرين دور تحريم‌ها همه‌ی تلاش آمريکا قبل از قفقاز اين بود که بگويند متحد هستيم، اما درست بعد از آن آمريکا تحريم‌هايی عليه شرکت‌های ۱+۵ و متحدان خود انجام داد که اين نشان می‌دهد حتی نمايش وحدت آنان نيز درست نبوده و سياست‌هايی آشفته بوده که موجب شد مردم آمريکا از سياست‌های اين کشور در زمان بوش رويگردان شوند و به شعار "تغيير" رای دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری در مورد نامه‌ی سولانا بر طرح فريز در برابر فريز و ديدار وی با نمايندگان پارلمان ايران گفت: اين مذاکرات با نمايندگان پارلمان ايران صورت گرفت که در مقابل آن ارسال نامه‌ی سولانا را داشتيم.

وی گفت: ‌ما مذاکره با سولانا به نمايندگی از ۱+۵ را راه‌حل مناسبی می دانستيم که خود سولانا نيز به دستاوردهای مناسب مذاکرات باقری و کوپر، معاونان جليلی و سولانا تاکيد کرده است.

قشقاوی اضافه کرد: توجه ما به رويکرد مناسب با عنوان رويکردی راهبردی در جهت رفع ابهامات و تکيه بر گفت‌وگو و اقدامات ديپلماتيک است که مواضع گذشته ما را نيز تاييد می‌کند.

او ادامه داد: نامه سولانا نيز در دست بررسی است و پيگيری مرحله به مرحله مساله‌ی پاسخ به نامه را مسوولان دبيرخانه‌ی شورای عالی امنيت ملی به اطلاع می‌رسانند.

قشقاوی هم‌چنين در مورد نامه‌ی دکتر محمود احمدی‌نژاد به اوباما و قابل دفاع بودن آن گفت: اين نامه بازتاب بسيار گسترده‌ای در جهان داشت و جزو اولويت‌های خبری بعد از انتخابات بود؛ که در داخل آمريکا نيز بازتاب وسيعی داشته است.

وی ادامه داد: اين نامه از يک سو بيانگر مواضع اصولی ايران درباره انتخابات آمريکا و از يک سو نشانگر ظرفيت بالای ديپلماسی ايران از زبان بالاترين مقام اجرايی کشور است.

وی اضافه کرد: در اين نامه مواضع اصولی و سازنده‌ی جمهوری اسلامی ايران که در جاهای ديگری مانند بسته‌ی پيشنهادی به ۱+۵ ارائه شده مطرح شده و اگر اراده‌ی جدی برای تغيير در ساز و کارها و مناسبات ناعادلانه جهانی وجود دارد، محتوای نامه اعلام آمادگی ايران برای کمک به اين تغيير و مساعدت برای استقرار مناسبات عادلانه در سطح منطقه‌يی و جهانی است.

به گفته‌ی وی نحوه‌ی برخورد با اين نامه متفاوت بود اما اظهارات اوباما را نيز شنيديد که نکته‌ای در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌يی گفت و اگر بپذيريم که مراد از طرح کلمات حساب‌شده باشد، منظور از گسترش چيست. هيچ‌کس ادعايی در مورد سلاح‌های هسته‌يی ايران ندارد و ايران همواره خواستار خلع سلاح بوده است و يکی از ساز و کارهای مطرح شده را خاورميانه و جهان عاری از سلاح کشتار جمعی می‌داند. سلاح کشتار جمعی هيچ جايگاهی در دکترين دفاعی ايران ندارد.

قشقاوی ادامه داد: ما و همه‌ی جهانيان منتظر عمل در راستای "تغيير" هستيم. اين که آيا اوباما می‌تواند عملا تغيير ايجاد کند و يا خير؟ ارزيابی شتاب‌زده‌ای است و بايد منتظر بود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در بخش ديگری از اين کنفرانس خبری از سفر امروز وزير امور خارجه‌ی کشورمان برای شرکت در هفتمين کميسيون مشترک اقتصادی به مالزی و پس از آن سفر به کره‌جنوبی، کره‌شمالی و ميانمار خبر داد و بار ديگر بر دريافت نکردن درخواست رسمی از سوی آمريکا برای گشايش دفتر حفاظت منافع در تهران تاکيد کرد.

وی گفت: متکی در چارچوب بحث‌های روابط دو جانبه و گسترش مناسبات و تعميق مذاکرات پس از دو روز اول حضور در مالزی به تدريج به سه کشور ديگر سفر می‌کند.

قشقاوی سپس در پاسخ به سوال ديگری در مورد روابط ايران و قطر گفت:‌ ما در چارچوب روابط گسترده با همه‌ی کشورهای جنوبی و همسايگان عرب خليج‌فارس همين سياق را با قطر داريم؛ ضمن اين که علاوه بر همکاری‌های گسترده‌ی دو جانبه با اين کشور تجربه‌ی کار مشترک ديپلماتيک با قطر در مورد لبنان را نيز داشتيم که موجب رفع مشکلات اين کشور شده و فکر می‌کنيم الگوی يک همکاری مناسب و احترام آميز و منطقه‌يی است.

وی گفت: بحث‌های گازی نيز با قطر قبلا صورت گرفته و در آينده در سطوح مختلف ادامه می‌يابد که جزييات را شرکت گاز به موقع اطلاع‌رسانی می‌کند.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد ديدار سران احزاب با مقامات سفارتخانه‌های خارجی در ايران و ارتباط آن با انتخابات آتی رياست جمهوری پرسيد که وی در پاسخ گفت: من اين مساله را در هيچ کجا نديده‌ام و برای موضع‌گيری دقيق‌تر بايد منبع موثق و دقيقی داشته باشيم.

او ادامه داد: سفارتخانه‌ها در دو حوزه‌ی دولتی و غيردولتی ارتباطاتی دارند که امری مرسوم است؛ اما مهم اين است که امنيت و منافع ملی و حافظت و صيانت از آن و استقلال کشور در اولويت قرار گيرد و هيچ يک از کشورها دخالت در انتخابات را نمی‌پذيرند و سفارت‌خانه‌ها تحت نظارت دقيق قرار دارند.

قشقاوی در مورد نشست شرم الشيخ نيز گفت: اين اجلاس در ادامه‌ی ۱۹ دور سفرهای بی‌حاصل رايس راجع به حل و فصل مسائل خاورميانه بود که در واقع مهر ختامی بر شکست ابتکار آناپوليس بوده است که در اين اجلاس آن‌ها عليه رژيم صهيونيستی موضع گيری می‌کنند و اين رژيم را از تداوم ساخت وساز جديد و گسترش واحدهای مسکونی بر حذر می‌دارند.

قشقاوی گفت: همان گونه که رايس اعلام کرده اين دوره انتقالی است و مذاکرات خاورميانه را تعليق به آينده کرد که اين نشان‌دهنده‌ی شکست خورده بودن تلاش‌های صلح در خاورميانه است.

وی از ادامه‌ی مذاکرات ايران و کويت بر سر علايق مشترک خبر داد که در حوزه‌های وسيعی است که رايزنی‌ها در اين خصوص ادامه دارد و نتايج آن اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنين از سفر معاون اول رييس‌جمهور کشورمان به الجزاير خبر داد و گفت: ما با الجزاير در سطوح گسترده و عالی ارتباطاتی داشتيم که شاهد سفر رييسان جمهور دو کشور نيز بوده‌ايم و ادامه‌ی اين رايزنی‌ها را دنبال می‌کنيم.

قشقاوی در پاسخ به سوال ديگری در مورد مذاکرات احتمالی اوباما با دولت فعلی يا دولت آتی گفت: همان گونه که در مورد آمريکا گفته شده نبايد انتظار تغييرات کلان و راهبردی در سياست خارجی آمريکا داشت که اين مساله در مورد سياست‌های راهبردی و کلان ايران نيز صادق است.

او افزود: موقعيت ژئوپولوتيک، مواضع راهبردی در چارچوب قانون اساسی و به ويژه رهنمودهای امام (ره) و وصيت نامه‌ی ايشان که برای الان است و اصول مصرح در قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه‌ی چشم انداز در توسعه مبنای عمل است و اگر چه شخصيت رييس جمهور موثر است در سطوح کلان فراتر از دولت‌ها ترسيم می‌شود و ادامه می‌يابد.





















Copyright: gooya.com 2016